Kategoriat
Autotekniikan parhaat asiantuntijat olivat koolla Tampereella
NYKYAIKAINEN AUTOTEKNOLOGIA ASETTAA UUSIA OSAAMISTARPEITA AJONEUVOJEN KÄYTTÄJILLE, SEKÄ HUOLTO-, KORJAUS- JA VALVONTAHENKILÖSTÖLLE
Autoalan esimies-, kouluttaja- ja vastaavissa tehtävissä toimivien henkilöiden yhteistyöjärjestön, Suomen Autoteknillinen Liitto ry:n (SATL) 78. Liittokokous pidettiin 8.-10.3. Tampereella. SATL:oon kuuluu yli 6000 henkilöjäsentä 39 paikallisyhdistyksestä ympäri Suomea. Vuosittain järjestettävä Liittokokous on järjestön päättävä elin. Tämän vuoden kokouksessa oli edustettuna 26 yhdistystä 76 äänivaltaisen edustajan voimin.
Autoteknologioiden kehittyminen on parantanut liikenneturvallisuutta ja pienentänyt yksittäisten ajoneuvojen ympäristön kuormitusta. Ajoneuvokannan kuitenkin maailmanlaajuisesti kasvaessa haasteet ongelmien ratkaisemisessa vaikeutuvat. Tarvitaan entistä enemmän teknisiä ratkaisuja tavoitteiden saavuttamisessa.
Liikenneturvallisuuden kehittämisen puitteissa autoihin on tullut ja on tulossa paljon uutta aktiivista tekniikkaa. Esimerkiksi kaistavahdit ja automaattiset hätäpysäytysjärjestelmät tulevat vähentämään vakavien liikenneonnettomuuksien määrää. Nykyisellään järjestelmiä on saatavilla useisiin autoihin lisävarusteena, mutta niitä ei vielä ole paljoakaan hankittu johtuen varusteiden korkeista hinnoista. Tulevaisuudessa tilanne kuitenkin muuttuu, kun muun muassa automaattiset hätäpysäytysjärjestelmät tulevat muutaman vuoden sisään mukaan EuroNCAP -testien arvosteluperusteisiin. Sen jälkeen autoja ei myydä kovinkaan paljoa ilman kyseisiä turvallisuutta lisääviä varusteita.
Ympäristön kuormituksen vähentämiseksi ajoneuvojen voimanlähteiden kirjo on monipuolistunut ja vaihtoehtoja tulee yhä lisää. Polttomoottorit tulevat olemaan vielä pitkään päävoimanlähteenä ja niitä tullaan kehittämään vielä paljon. Niiden avuksi on tullut erilaisia hybridijärjestelmiä, jotka entisestään pienentävät päästöjen määrää. Myös aivan uusia tai aiemmin vähällä käytöllä olleita voimanlähteitä on tulossa.
Tästä kehityksestä johtuen ajoneuvojen käyttäjille, sekä huolto-, korjaus- ja valvontahenkilöstölle tulee uusia osaamistarpeita. SATL on huolestunut siitä, kuinka nämä ryhmät saavat kaiken tarvittavan osaamisen toimiakseen järjestelmien kanssa oikein. Alan kaikilla toimijoilla on suuret haasteet edessä.
Ajoneuvojen käyttäjien informoimista varten ajoneuvojen myyjillä, autoalan medialla ja koulutusorganisaatiolla on suuri vastuu teknisen kehityksen tiedottamisessa. Huolto- ja korjaamotoiminnassa osaavan ja laadukkaan henkilöstön koulutus on entistäkin tärkeämmässä asemassa. Eikä koulutusasioissa sovi unohtaa katsastushenkilöstöä, joka valvoo, että ajoneuvot ylläpidetään sellaisessa kunnossa, jollaiseksi ne on suunniteltu. Myös osaavan ja asiantuntevan liikennevalvontahenkilöstön tarve on huomioitava. Sen takia SATL on erittäin vahvasti Liikkuvan Poliisin säilyttämisen kannalla.
SATL pyrkii omalta osaltaan tukemaan osaamisen ja tietämyksen lisäämistä näissä aiheissa oman Nykyaikainen autoteknologia” -toimintateemansa puitteissa.
Liiton henkilövalinnat
Kokouksessa valittiin Liiton hallituksen puheenjohtajaksi seitsemännelle perättäiselle kaudelleen DI Keijo Mäenpää (ikä 57, kotipaikka Helsinki). Vuosittaisten erovuoroisten tilalle valittiin seuraavat hallitusjäsenet Sami Nikkilä (Turku), Marja Kuusela (Sodankylä), Riku Kangastie (Seinäjoki), Henri WaldÉn (Lahti) ja Pasi Gröndahl (Rauma). Vanhoina hallituksen jäseninä jatkavat Jari Pynnönen (varapuheenjohtaja, Helsinki), Reijo Stevander (Järvenpää), Kauko Tahvanainen (Joensuu), Seppo Kaija (Forssa) ja Matti Arponen (Kotka).
SATL on nimennyt Vuoden Autoteknikon vuodesta 1982 lähtien. Nimitys on järjestön korkein tunnustus, jonka se antaa autoalalla tai autoalan hyväksi toimineelle henkilölle. Sääntöjen mukaisesti nimitys julkistetaan SATL:n Liittokokouksen yhteydessä.
Vuoden Autoteknikko -palkinto myönnettiin teknikko Ahti Vänttiselle (65, kotipaikka Kirkkonummi). Perusteluina olivat hänen yli 32 vuoden ura autoalan koulutustehtävissä toimiessaan Autoalan Koulutuskeskus Oy:n koulutuspäällikkönä ja viimeiset 10 vuotta yrityksen toimitusjohtajana jääden eläkkeelle tehtävästä viime syksynä.
Vuoden Autoteknillisen Yhdistyksen arvonimen sai Lahden Autoteknillinen Yhdistys ry. Siihen kuuluu 292 jäsentä. Arvonimen saantiin vaikuttavat esimerkiksi jäsenmäärän kehitys, tiedottamisen taso, toiminnan aktiivisuus sekä jäsenmaksujen hyvä hoito.
Liittokokouksen järjestelyistä vastasi SATL:n jäsenyhdistyksenä 80-vuotisjuhliaan viettänyt Tampereen Autoteknillinen Yhdistys.
LISÄTIETOJA: Toiminnanjohtaja Pasi Perhoniemi, puh. 044-523 9477, s-posti: pasi.perhoniemi@satl.fi
TIEDOTE ON LADATTAVISSA PDF-MUODOSSA SEURAAVASTA LINKISTÄ:
“