Kategoriat
Autotekniikan parhaat asiantuntijat koolla Jyväskylässä
Sähköautojen tuleminen aiheuttaa suuren koulutustarpeen sähköturvallisuudesta
SATL:n 76. liittokokous Jyväskylässä, Hotelli Laajavuoressa 11.- 13.3.2011.
Suomen Autoteknillinen Liitto ry on autoalan vaikuttaja Suomessa, joka rakentaa jäsenilleen menestyvää ja elinikäistä verkostoa, hallitsee alan ammattilehtimediaa ja pyrkii argumentoimaan aktiivisesti autoalan lainsäädäntöön ja opetukseen liittyvillä foorumeilla. Sen vuosittaisena päättävänä toimielimenä toimiva liittokokous pidetään tällä kertaa Jyväskylässä 11.-13.3.2011.
Jäsenistöön kuuluu auto- ja kuljetusalan diplomi-insinöörejä, insinöörejä, teknikoita, opettajia, katsastusmiehiä, yrittäjiä tai muita alalla esimies- tai vastaavissa tehtävissä toimivia henkilöitä. Henkilöjäseniä on yli 6000 ja he ovat jakautuneet ympäri Suomea 39:ään eri Autoteknilliseen Yhdistykseen.
Autotekniikka kehittyy jatkuvalla vauhdilla. Liikenteen aiheuttaman ilmastokuormituksen vähentämiseksi uusia tai uudelleen käyttöönotettavia energiamuotoja tulee käyttöön polttomoottoreihin soveltuvien perinteisten polttoaineiden lisäksi tai tilalle. Viimeisimpänä muutoksena on ollut etanolia aikaisempaa enemmän sisältävän 95E10 bensiinin käyttöönotto.
Sähköautot ovat olleet julkisuudessa vahvasti esillä ilmasto-ongelman ratkaisukeinona. Sitä ne ovatkin, mutta eivät yksin eikä sillä aikataululla, joka on ollut joidenkin instanssien haaveissa. Liikenneministeri Anu Vehviläisen tilaamana VTT:n tutkimusprofessori Nils-Olof Nylundin tekemä selvitys tuo asiantuntijanäkemysten kautta realismia aiheeseen. Selvityksen perusteella sähköautoilla tulee olemaan merkittävä asema suomalaisen liikenteen ympäristövaikutusten vähentämisessä vasta 2020-luvun jälkeen.
SATL toteaa, että vaikka sähköautojen määrä ei vielä pitkään aikaan tule olemaan ympäristön tilanteen parantamisen kannalta merkittävä, tulee niiden olemassa olo kuitenkin huomioida etenkin sähköturvallisuuden näkökulmasta koko niiden elinkaaren ajan jo tässä vaiheessa. Tämä aiheuttaa suuret koulutustarpeet niille henkilöille, jotka toimivat sähkökäyttöisten ajoneuvojen valmistuksesta ja testauksesta, hyväksynnässä (tyyppi- ja muutoskatsastus), huolloissa ja korjauksissa sekä romutuksessa ja kierrätyksessä. Lisäksi pelastushenkilöstön koulutus onnettomuuteen joutuneiden sähköautojen pelastustöissä huomioitavista asioista on ensiarvoisen tärkeää. Eikä myöskään pidä unohtaa näiden ajoneuvojen käyttäjien asianmukaista koulutusta.
Sähköautojen ollessa tehdasvalmisteisia, täyttävät ne tietyt hyväksyntänormit, joissa myös sähköturvallisuus on huomioitu. On kuitenkin myös mahdollista muuttaa vanhoja polttomoottorikäyttöisiä autoja sähkökäyttöisiksi, jolloin niiden tulee täyttää alkuperäisen auton valmistusajankohdan mukaiset normit, mutta ei nykyisiä. Näiden autojen hyväksynnässä tulisi ottaa käyttöön selkeät hyväksyntänormit juuri sähköturvallisuuteen liittyen. Määriteltävä on muun muassa se, mistä pelastushenkilöstö tunnistaa kyseisen ajoneuvon olevan sähkökäyttöisen eikä enää polttomoottorikäyttöisen, jottei altistuisi hengenvaaralliselle sähköiskulle.
SATL pyrkii omalla panoksellaan tukemaan tätä koulutustarvetta jäseniensä asiantuntemuksen avulla.
Liittokokouksen yhteydessä kokouksen järjestelyistä vastaava SATL:n jäsenyhdistys Jyväskylän Autoteknillinen Yhdistys ry juhlii 75 -vuotiasta taivaltaan.
LISÄTIETOJA JA HAASTATTELUPYYNNÖT:
Puheenjohtaja Keijo Mäenpää Toiminnanjohtaja Pasi Perhoniemi
puh. 0500-879 255, puh. 044-523 9477
s-posti: keijo.maenpaa@efecteam.fi s-posti: pasi.perhoniemi@satl.fi
Jyväskylän Autoteknillinen Yhdistys ry
Puheenjohtaja Jukka Autio
puh. 0400-272 890, s-posti: jukka.autio@jklautotarvike.fi
TIEDOTE ON LADATTAVISSA PDF-MUODOSSA SEURAAVASTA LINKISTÄ:
“