Kategoriat
Vuoden 2014 SATL:n Kesäpäivät järjestettiin Vääksyssä ja Vesivehmaalla 13.-15.6.2014. Järjestelyistä vastasi Lahden Autoteknillinen Yhdistys. Tapahtuman keskuspaikkana toimi hotelli Tallukka. LATY:n kesäpäivätyöryhmän tavoitteena oli järjestää sellaiset kekkerit, että edellisiä Lahden yhdistyksen vuonna 1992 järjestämiä Kesäpäiviä ei tarvitse enää muistella, kun on uutta muisteltavaa. Mottona oli: jos kaikki menee hyvin, ollaan paikallisuutisissa, ja jos kaikki ei mene putkeen, niin ollaan valtakunnallisissa uutisissa… Paikalle oli saapunut noin 60 henkilöä.
Ohjelma alkoi perjantaina 13. päivä Vääksyn keskustassa. Ensimmäisenä tutustumiskohteena oli Vääksyn kanavan lähistöllä oleva Päijänne-talo, jossa oli nähtävillä paikkakunnalta kotoisin olevan uistimista tunnetun Rapalan historiaa. Lisäksi nähtävillä oli tietoa Päijännetunnelista, josta Pääkaupunkialue saa juomavetensä. Erikoisnäyttelynä oli tarinaa ketuista. Kierroksen jälkeen siirryttiin kanavan vieressä olevan kosken viereen nostelemaan paikallista kuohujuomaa tapahtuman avauksen kunniaksi ja seuraamaan pienen kosken kuohuja, jotka aiheutuivat Vesijärven vesien valumisesta Päijänteeseen. Ylimääräisen ohjelmanumerona seurasimme kanavaan sululle tulleen Vellamo-laivan lipumista ohi. Vääksyn ja Rapalan historiasta tapahtumaan osallistujille oli kertomassa opas Merja Palokangas-Viitanen. Sen jälkeen loppuillan ohjelmassa oli makkaran grillausta ja syöntiä hotellin pihapiirissä olleessa grillikodassa.
Lauantaina alkoi tapahtuman pääohjelma. Viimeisten osallistujien saavuttua paikalle saatiin päivän kulusta esittely. Ohjelmiksi oli muutama eri vaihtoehto. Naistoimikunta oli järjestänyt kauniimpaa sukupuolta enemmän kosiskelevan ohjelman tutustumisineen Lauran kauppaan ja Urajärven kartanoon. Loppuryhmän osalta matka suuntautui kohti Vesivehmaan lentokeskusta ja sen välittömässä läheisyydessä sijaitsevaa pientä kilparataa. Keli oli tuulinen ja viileä, mutta hyvää oli se, että vettä ei satanut.
Paikalle saavuttua 13 erikoisohjelmaan eli kovapanosammuntoihin ennakkoilmoittautuneen henkilön ryhmä sullottiin armeijan nykyaikaisen maastokuorma-auton lavalle kuljetushäkkiin, jossa jokaiselle taistelijalle oli varattuna oma istuin. Tällä ryhmällä suuntana oli kentän välittömässä läheisyydessä sijainnut ampumarata ja tehtävänä suorittaa ammunta RK-95 reserviläisaseilla. Ryhmä jaettiin kolmeen osaan, joissa osallistujat ampuivat ohjatusti ensin viisi kohdistuslaukausta 100 metrin matkalta tauluihin. Aseet oli kohdistettu 150 metriin eikä niitä saanut säätää, joten siksi kohdistuslaukaukset. Sen jälkeen tarkistettiin osumat ja sen perusteella kukin ampuja suoritti oman säätönsä tähtäyskohtaan. Varsinaisessa kilpailuosassa suoritettiin ohjatusti 10 laukausta. Tulokset luvattiin ilmoittaa vasta seuraavana päivänä palkintojen jaon yhteydessä, joten välitöntä palautetta kohdistuksen onnistumisesta piti jäädä odottelemaan. Kokemuksena tämä oli suurimalle osalle armeijamuistoja herättävä, mutta ikimuistoinen niille muutamalle daamille, jotka eivät aiemmin olleet aseisiin koskeneet. Ampumisvuoron odottelun ryhmä vietti viereisessä grillikodassa kahvista ja makkarasta nauttien.
Rata-alueella seurattavana ollut ohjelma oli monipuolinen ja autoihin liittyvä. Ammunnan kanssa päällekkäisinä ohjelmina olivat neljän eri ajoneuvon välinen kiihdytyskisa (enduromoottoripyörä, mönkijä, moottorikelkka ja auto) sekä nesteettömien ajoneuvojen välinen kilpailu. Molempien kilpailujen tuloksista oli järjestetty arvauskilpailu linja-automatkalla radalle.
Kiihdytyskilpailussa kiperin välienselvittely oli moottoripyörän ja moottorikelkan välillä. Lopputulos jäi maalikamerakuvan varaan moottoripyörän ollessa aavistuksen nopeampi. Edellisistä jääneenä auto oli mönkkäriä nopeampi. Nesteettömien autojen kilpailussa heikoimman tuloksen saavutti auto, josta oli poistettu kaikki nesteet, ilmeisesti myös bensatkin oli imetty melko vähiin, kun auto ei meinannut päästä liikkeelle lainkankaan. Ongelma ajonestossa onneksi saatiin korjattua. Toiseksi pisimmälle pääsi auto, josta oli öljyt poistettu, mutta jäähdytysnesteet jätetty. Siitä tosin laukesi vaihteisto ennen moottoria, joten moottorin loppu koitti paikallaan huudattaessa. Pisimmälle pääsi auto, josta oli jäähdytysnesteet poistettu, mutta öljyt korvattu rypsiöljyllä. Yksi autoista oli jouduttu vaihtamaan edellisenä päivänä, kun ensimmäinen kokonaan nesteetön moottori leikkasi kiinni jo hinausauton lavetille ajettaessa.
Niin ampujat kuin naistoimikunnan retkellä olleet saapuivat paikalle kenttälounaalle, joka oli erittäin ravitseva. Lounaan jälkeen alueella oli järjestettynä 8 rastin perhekilpailu sekä yhden rastin mittainen piirien välinen kilpailu. Perhekilpailussa piti tunnistaa oikeassa järjestyksessä olleet olympiarenkaat, heittää tikkaa, tunnistaa eri lintuja, tunnistaa eri hedelmiä, tunnistaa eri autoja, ampua laseraseella, heittää frisbeegolfkiekkoja koriin ja kertoa Ahvenanmaan kaikki 16 kuntaa. Piirien välisessä kilpailussa tulos oli puolestaan huomattavasti enemmän sattuman varassa, kun tuloksen ratkaisi yksi heitto Mölkkyä. Jos joukkueessa eli useampi heittäjä, heistä parhaan tulos ratkaisi.
Päivän pääohjelmanumerona oli kolariesitys. Alkuasetelma oli, että valkoinen Opel Vectra lähestyy risteystä, johon on jumiutunut asuntovaunuyhdistelmä. Näytöksessä kauko-ohjattu Opel törmäsi noin 50 km/h nopeudella vaunua vetävän auton perään jatkaen hallitsemattomasti kulkuaan muutama sata metriä samalla nopeudella niin pitkälle rataa kunnes se ajautui hiekkakuopan jyrkälle seinämälle ja pysähtyi siihen. Onnettomuuden jälkeen paikalle saapui lähistöllä olleet pelastuslaitoksen yksiköt antaen työnäytöksen pelastustoiminnasta. Paikalla oli kaksi paloautoa, kaksi ambulanssia ja poliisiauto. Lisäksi paikalle saapui ambulanssikopteria imitoiden oikea helikopteri, joka laskeutui rata-alueelle onnettomuusautojen väliin. Esitys oli vaikuttava ja esityksen aikana pelastusalan asiantuntija selosti kovaäänisten kautta tapahtuman etenemisen onnistuneesti.
Osana tapahtumaa kaikilla oli mahdollisuus tutustua lentokentällä sijaitsevaan lentomuseoon sekä paikalla olleisiin Hämeen mobilistien mobilistiautoihin. Lisäksi koeajettavana oli Toyota:n taloudellisenajonsimulaattori, jonka tuloksista oli tiedossa palkinto kolmelle parhaalle. Ylimääräisenä ohjelmanumerona saatiin taitolentonäytös, kun lentokentältä lähtenyt JAK-taitolentokone suoritti ilma-akrobatiaa.
Sen jälkeen kun päivän ohjelma oli saatu lentokentän ympäristössä pulkkaan, oli vuorossa siirtyminen takaisin Vääksyyn ja hotelli Tallukkaan. Pienen tauon jälkeen vuorossa oli Lahden Autoteknillisen Yhdistyksen 80-vuotisjuhlaillallinen. Iltajuhlassa paikalla oli kaikkiaan noin 90 henkilöä. Juhlan muutaman puheenvuoron pitivät LATY:n puheenjohtaja Unto Tervo, SATL:n puheenjohtaja Keijo Mäenpää sekä toiminnanjohtaja Pasi Perhoniemi. Puheiden jälkeen keskityttiin juhlaillallisen nauttimiseen. Ennen illallistanssiasia suoritettiin arpajaisten suurimpien palkintojen arvonnan ja seurattiin taustalla pyörineitä kuva- ja videokavalkadeja viikonlopun tapahtumista. Iltaohjelma päättyi puolelta öin.
Sunnuntaina aamupalan jälkeen oli vuorossa palkintojen jako. Palkintoja oli jaossa monessa eri luokassa. Perhekilpailun osalta tulokset olivat kuuden kärjen osalta seuraavat:
1. Koskelot 154 pistettä
2. Pynnönen ja Sareva 146 pistettä
3. Juhola ja Mikkola 140 pistettä
4. Juttulat 129 pistettä
5. Gröndahlit 128 pistettä
6. Perhoniemi ja Aatola 127 pistettä
Itä-Suomen piiri voitti piirikilpailun Ylä-Savon ATY:n Unto Mähösen heittämällä ylivoimaisella tuloksella saaden haltuunsa kiertopalkintopystin seuraaviin Kesäpäiviin asti.
Naisten kolmiottelun voitti Ann-Marie Juttula 91 pisteellä saaden samalla palkinnon lisäksi naisten kiertopalkinnon haltuunsa seuraaviin Kesäpäiviin asti. Toiseksi tuli Pirjo Mikkola 73 pisteellä ja kolmanneksi Maria Aatola 68 pisteellä. Neljäs oli Raili Gröndahl 63 pisteellä ja viides Sanna Koskelo 62 pisteellä.
Nesteettömien autojen kilpailun ja kiihdytyskilpailun yhteistulokset parhaiten arvasi Usko Viitanen, toiseksi parhaiten Maria Aatola ja kolmanneksi parhaiten Keijo Mäenpää. Taloudellisenajonsimulaattorilla parhaan tuloksen ajoi Kari Asikainen, toiseksi parhaimman Jani Juttula ja kolmanneksi parhaimman Ossi Oikarinen.
Kovapanosammunnan tulokset olivat järjestäjille positiivinen yllätys: tulokset olivat tosi kovia. Kuuden kärki muodostui seuraavaksi (maksimi 100 pistettä):
1. Hannu Hietamäki 96 pistettä
2. Anniina Lindqvist 95 pistettä
3. Maria Aatola 90 pistettä
4. Jouko Kemppi 90 pistettä (vähemmän 10 kuin edellisellä)
5. Pasi Perhoniemi 89 pistettä
6. Lari Haapala 87 pistettä
Ennen kotiinlähtöä nautittiin vielä nokipannukahvit hotellin grillikodalla ja halukkaat pääsivät katselemaan maisemia etelään Lahden suuntaan Vesijärvelle ja pohjoiseen Päijänteelle hotellin vieressä sijaitsevasta näkötornista. Päivistä jäi mieleen mukava tunnelma ja mielenkiintoinen ohjelma, vaikka säät eivät aivan parhaalla mahdollisella tavalla päiviä suosineetkaan. Ja hyvää oli se, että ei jouduttu valtakunnanuutisiin. Suuret kiitokset koko Lahden Autoteknillisen Yhdistyksen kesäpäivien järjestelyryhmälle hyvin onnistuneista ja ikimuistoisista Kesäpäivistä. Nyt ei tarvitse muistella vanhoja juttuja, kun on uusia muisteltavaksi. Lahden ATY on tehnyt tapahtumasta Youtubeen video- ja kuvakoosteen, jonne on päästävissä Lahden ATY:n kotisivun linkistä osoitteesta http://laty.fi/.
Seuraavat SATL:n Kesäpäivät järjestetään 12.-14.6.2015 Ellivuoressa Sastamalassa Etelä-Satakunnan Autoteknillisen Yhdistyksen järjestämänä. Seuratkaa tarkempaa ilmoittelua myöhemmin. Nähdään siellä!
“