Kategoriat
KARJALA KUTSUU !
(Satelliitissa 2/2010 julkaistua juttua laajempi versio)
Suomen Autoteknillisen Liiton kesäpäivät järjestetään 9.-12 kesäkuuta Petroskoissa SATL:n Itä-Suomen piirin yhdistysten ja Petroskoin Autotransport Teknikumin yhteistyönä. Ajatus kesäpäivistä Petroskoissa syntyi viime vuoden piiripalaverissa ja Oulun liittokokouksessa esitykselle näytettiin vihreää valoa. Kesäpäiviemme “isäntänä” Petroskoissa toimii Petroskoin Autotransport Teknikum rehtorinsa Vladimir Belyaevin johdolla.
Äänisen rannalla sijaitseva n. 300 000 asukkaan Petroskoi on erittäin siisti ja kaunis Karjalan tasavallan pääkaupunki. Rajojen avauduttua parisenkymmentä vuotta sitten on kehitys siellä ollut varsin nopeaa. Koko rajantakainen Karjala on kaunista ja erityisesti kesäkuussa, kun käki kukkuu ja luonto on vihreää.
Petroskoin Autotransport Teknikum, n. 600 opiskelijan autoteknillinen opisto, on ollut Savonlinnan autoteknillisen yhdistyksen ja myös muiden Itä-Suomen autoteknillisten yhdistysten kevätretkien ja yhteistyön kohde jo toistakymmentä vuotta. Keväisin Petroskoihin tehdyillä retkillä on aina nähty kehityksen menneen siellä eteenpäin melko pitkin harppauksin.
Yhteistyön juuria tuntemattomille kerrottakoon lyhyesti, että allekirjoittanut oli kouluttamassa em. oppilaitoksen opettajille ulkomaisten autojen tekniikkaa sekä nykyaikaista korjaamotekniikkaa vuoden 1992 lopusta vuoden 1996 kevääseen Suomen opetusministeriön rahoittaman opettajien täydennyskoulutusprojektin “vetäjänä”. Tietopuolisen opetuksen ja käytännön työharjoittelun lisäksi teimme joka kevät viikon pituisen opintoretken Suomeen. Näille retkille otimme joukkomme täydennykseksi mukaan myös Karjalan ja Petroskoin liikennemiliisien päälliköt, Aleksander Kisimov ja Aleksander Kubasov sekä liikenneasioista vastaavan osastopäällikkö Andrej Turkovin Karjalan sisäministeriöstä. Opintoretkillä tutustuimme uusimpiin autokorjaamoihin ja autokatsastusasemiin mm. Kuopiossa, Varkaudessa ja Helsingissä Tecalemit Oy:n edustajan, Kari Vainio-Pekan opastuksella. Auto & Korjaamomessut kuuluivat myös retkikohteisiin ja paluumatkoilla poikettiin myös Savonlinnan ammattikoulun auto-osastolla, jossa oli joka kevät uutta nähtävää.
Koulutusprojektin päätyttyä kesällä 1996 siirryin opettajaksi Savonlinnan ammatti- ja aikuisopiston opettajaksi. Yhteistyötä jatkettiin nyt Savonlinnan autoteknillisen yhdistyksen ja SATL:n Itä-Suomen piirin yhteisten kevätretkien muodossa. Tuliaisiksi veimme opetusmateriaalia, korjaamokirjallisuutta, videoita ja havaintovälineistöä. Autotransport Teknikum huolehti vierailujemme majoituksesta, ruokailuista ja tutustumiskohteista yhdessä liikennemiliisien kanssa.
Jo ensimmäisellä retkellämme 1998 esittelivät liikennemiliisin päälliköt Petroskoin uudistunutta katsastusasemaa, jossa autot testattiin lähes suomalaisten katsastusasemien tapaan. Vuotta myöhemmin esiteltiin täysin uusi ja koko Venäjän ensimmäinen katsastusasema, joka oli aivan Suomen mallin mukainen ja varustettu täydellisin MAHA-laitteistoin. Vuotta myöhemmin alkoi Petroskoin sisääntuloväylän varressa olevan suuren hallin täysremontti ja kerrottiin siihen tulevan autotalo. Kun autotalo oli vihdoin valmis, saimme keväällä 2002 tutustua todella suureen uuteen täyden palvelun CTK-autotaloon. Iloiseksi yllätykseksemme autotalon johtajana toimi entinen Karjalan liikennemiliisin päällikkö Aleksander Kubasov, joka oli ollut mukana Suomeen tekemillämme opintoretkillä.
Kiiltävin kivi-, lasi- ja metallipinnoin hohtavassa autojen myyntihallissa oli esillä Nissanin mallisto. Muita edustettavia merkkejä kerrottiin olevan mm. Mitsubishi, Ford, Volvo ja Renault. Myyntihallin yhteydessä oli baari, josta sai halutessaan myös vodka-, konjakki-, whiski- yms “paukut” cappuccinojen ja lohivoileipien kyytipojaksi. – Tällainen palvelu ei ole meikäläisissä autotaloissa ainakaan vielä mahdollista.
Suuri ja hohtavan puhdas korjaamohalli näytti olevan varustettu Tecalemit Oy:n edustamilla 2- ja 4-pilarinostimilla, jarrudynamometrillä ja pakokaasuimureilla. Pikatestauspaikalla oli Boschin isot testerit. Autot tulivat sisään kahden pesupaikan kautta, joissa jokainen auto pestiin sekä alta että päältä. Autojen ikäraja oli 8 vuotta sekä korjaamoon että myös vaihdossa otettaville, kertoi Kubasov. Korikorjausosastolla oli täydellinen Autorobot-laitteisto ja myös maalaamo oli pölynpoistolaitteistoineen ja uuneineen huippuluokkaa. Rakennuksen toisessa kerroksessa olivat nykyaikaiset sosiaalitilat saunoineen. Pohjakerroksessa oli myös varavoima-asema, joka hyrähtää käyntiin automaattisesti sähkökatkoksen tapahtuessa.
Kun kysyimme Kubasovilta, mistä tämä kaikki oli saanut alkunsa, vastasi hän hymyillen: “Niiltä Suomeen tehdyiltä opintoretkiltä.” Kysyttyämme, mitä tämä kaikki on maksanut, ei Kubasov kertonut summaa, mutta totesi: “Aika monta nollaahan siinä summassa on.” – Pienempien autoalan yrittäjien taholla uutta CTK-autotaloa alettiin kutsua “Titaniciksi”. – Mutta eipä “Titanic” uponnutkaan, vaan alkoi kasvaa kasvamistaan.
Neljä vuotta sitten CTK:lla käydessämme kuulimme, että suunnitteilla oli rakentaa Petroskoin sisääntuloväylän vastakkaiselle puolelle kaikille edustetuille merkeille omat autotalot. Kolme vuotta sitten vieraillessamme näimme, että kadun vastakkainen puoli oli rakenteilla. Kesällä 2008 ei Petroskoissa käyty.
Koska itseäni kiinnosti, miten aikanaan sinne kylvetyt tiedon ja taidon jyvät ovat itäneet, lähdimme vaimoni kanssa käväisemään Petroskoissa toukokuussa 2009. Olimme ilmoittaneet tulostamme Petroskoin Autotransport Teknikumin rehtorille ennakkoon.
Rehtori Vladimir Belyaev otti meidät iloisena vastaan. Työhuoneessaan hän esitteli hiljakkoin Kremlissä annetun pronssiveistoksen ja kunniakirjan Venäjän kehittyneimmälle autoalan teknikumille. Vastaavia autoalan oppilaitoksia on Venäjällä 23. Samalla hän kiitti siitä “pioneerityöstä” jota olimme teknikumin kehittämiseksi tehneet.
Muutaman viime vuoden aikana on teknikum vihdoin saanut rahaa sekä opetusvälineistön että tilojen kehittämiseen. Luokka- ja toimistohuoneet sekä käytävät on saneerattu. Käytävät on varustettu videovalvonta- ja palohälytyslaittein. Autolaboratoriossa oli vuonna 1993 hankittu Ms-Dos-pohjainen Bear Pace 100-testeri (moottoritestit ja 4-pyöräsuuntaus) vielä “hengissä” mutta rinnalle oli tullut uusi venäläisvalmisteinen testeri. Kahdessa autotallissa tekivät oppilaat asiakastöitä kahdella uudella amerikkalaisella 4-pyöräsuuntauslaitteistolla ja pihalla oli jono autoja vuoroaan odottamassa. Rehtori kertoi asiakastöillä saatavan merkittävästi rahaa uusiin välinehankintoihin.
Mutta toisaalta teknikum on vierailijoille myös mielenkiintoinen museo. Parisenkymmentä vuotta sitten, kun Venäjän teillä liikkui vain venäläisiä autoja, oli teknikumin opetusvälineistökin sen mukainen. Jokaisesta automerkistä ja mallista oli luokissa täydelliset kuvasarjat ja komponenteista kaikki mahdollinen havaintovälineinä, moottorit, vaihteistot ja vetopyörästöt halkileikattuina jne.
Vielä nytkin on tämä mielenkiintoinen opetustila jäljellä ja siellä näette mm. kokonaisen Kamaz-kuorma-auton alustan, jonka kaikki komponentit ovat halkileikattuja. Uusia ulkomaisten autojen komponenttejakin on nyt saatu opetusvälineistöön.
Petroskoin autokanta on kasvanut nopeasti. Rehtori kertoi autoja olevan kaupungissa jo yli 200 autoa tuhatta asukasta kohti. Autojen paljouden havaitsi kyllä liikenteessäkin ja erityisesti parkkipaikkaa etsiessä. Valo-ohjattuja risteyksiä on tullut lisää ja uusimmissa liikennevaloissa jalankulkijoiden vihreän valon rinnalla vähenevät sekunnit kertovat valon vaihtumisesta punaiseksi.
Vuonna 1997 perustettiin myös Petroskoin autoteknillinen yhdistys SATL:n mallisääntöjen mukaan. Puuhamiehinä olivat Teknikumin rehtori ja koulutusprojektiin osallistuneet opettajat. Jäsenmäärä oli parhaimmillaan noin 50. Osan puuhamiehistä siirryttyä vuosien mittaan sateenkaaren tuolle puolen, on yhdistyksen toiminta lopahtanut, kertoi rehtori Belyaev. Autoalan johtavissa asemissa olevat ammattilaiset koko Karjalan alueelta kokoontuvat kuitenkin kerran vuodessa Teknikumilla järjestettäville autotekniikan koulutuspäiville, joilla käsitellään alan uusinta tekniikkaa.
Vladimir Belyaev kyseli, milloin tulisimme taas vierailulle suuremmalla joukolla. Teknikum ottaisi ryhmämme mielellään vastaan ja järjestäisi ohjelman, sekä ruokailut toivomustemme mukaan edullisesti. – Nyt tämä toive toteutuu SATL:n kesäpäivien muodossa.
CTK-autotalo oli toinen kohteemme. Vanhassa osassa olivat esillä nyt Opelin, Chevroletin ja Renaultin mallit. Kadun vastakkaisella puolella loistivat upeana rivistönä Mitsubishin, Fordin, Volvon ja Nissanin autotalot. Aleksander Kubasovia emme tavanneet. Hänen kerrottiin siirtyneen muualle.
Nyt syyskuun lopulla käväisimme Petroskoissa kehittelemässä kesäpäivien ohjelmaa. Teknikumin rehtori Vladimir Belyaev on erittäin iloinen tapahtumastamme ja järjestelee ohjelmistoa toivomustemme mukaan. CTK-autotalossa näytti tapahtuneen pieni muutos. Renault oli siirtynyt kadun vastakkaiselle puolelle, josta Volvo näytti poistuneen. – Johtuneeko Volvon poistuminen kiinalaisomistukseen siirtymisestä?
Ensi kesän kesäpäiville lähtevä joukkomme näkee autoteknillisen kehityksen nykytilan niin Teknikumilla, CTK-autotaloissa kuin katsastusasemillakin. Näemme matkan varrella ja Petroskoissa myös paljon muuta Karjalan kehitystä ja kulttuuria. Autoteknisten tutustumiskohteiden rinnalle järjestetään myös seuralaisia kiinnostavia tutustumiskohteista. Saamme ohjelmistoon myös Kansantanssi- ja soitinryhmä Kanteleen upean konsertin Petroskoin nuorisopalatsin näyttämöllä. Shoppailuunkin jätetään aikaa. Suuri “hypermarket” on auki kellon ympäri ja valikoimaa piisaa elintarvikkeista ja alkoholijuomista mönkijöihin.
Kesäretkemme aikaan vietetään Venäjällä sunnuntaina 12.06. “Venäjäpäivää” mikä aikaisemmin oli myös Jeltsinin syntymäpäivä. Juhlinta alkanee jo perjantaina ja vielä maanantaikin on vapaapäivä. Todennäköisesti näemme myös Petroskoin kaduilla ja toreilla tätä juhlintaa.
Petroskoihin matkaamista varten kokoonnumme Kiteen ABC-asemalle torstai-aamuna 9. kesäkuuta ja lähdemme n. klo 8 busseilla eteenpäin. Matkalaiset saapuvat omilla kimppakyydeillään Kiteelle, pitkämatkalaiset ehkä jo edellisenä iltana aivan ABC:n vieressä olevaan hotelli Kiteenhoviin tai muutaman kilometrin päässä olevaan Pajarinhoviin. Esa Karhun kokeneilla kuljettajilla on paljon mielenkiintoista kerrottavaa matkan varrella. Petroskoin keskustassa sijaitsevasta Hotelli Pohjolasta on varattu huoneet 100 hengelle mikä on myös joukkomme maksimimäärä. Valitettavasti kaikki huoneet eivät ole aivan saman tasoisia, vaikka varaus tehtiin jo elo-syyskuun vaihteessa.
Asumisen tasosta riippuen koko 4-päiväisen kesäpäiväpaketin hinta on n.300-400 €/hlö + ryhmäviisumi 45 €/hlö tämän hetken kurssin ym. tietojen mukaan. Paikat täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä.
Kauko Tahvanainen (JSATY) hoitaa ilmoittautumis-, maksu- ja ryhmäviisumiasiat. Ohjelmaluonnos, hintatiedot, Ilmoittautumislomake ja ohjeet löytyvät SATL:n ja JSATY:n nettisivuilta.
Päivitettyä lisätietoa nettisivuilta kevään aikana.
PS. Ennakkoilmoittautumisia onkin Satelliitin ilmestyttyä tullut Kaukolle jo niin runsaasti, että paikat ovat täynnä !
Pekka & Vera Louhos
SATL-kesäpäivät ohjelma Petroskoissa Luonnos
n. klo 17 – 18 Saapuminen Petroskoihin…. ja majoittuminen Hotelli Pohjolaan
n. klo 20 Tuloillallinen. Autotransport Teknikum…jatkot Pohjolassa , jos ken vielä jaksaa.???
pe 10.06.
Aamupala, Hotelli Pohjola
9:30 Lähtö busseilla kaupunkikierrokselle
10:30 Teknikumiin tutustuminen
12:30 LOUNAS (Teknikumilla)
14:00 Tutustuminen CTK-autotaloihin ( Opel, Chevrolet, Renault, Mitsubishi, Ford, Nissan ym. )
(seuralaisille vaihtoehtona esim. Kantele-pukuompelimo, Maakuntamuseo, Ortod. ja Ev.lut. kirkko ym ???)
xx:xx Kahvit ( Teknikum ?? )
Tutustumiskäyntejä xx-kohteisiin …
16:30 Kansantanssi- ja soitinryhmä Kanteleen konsertti Petroskoin Nuorisopalatsissa
n. klo 20 Illallinen Teknikumilla
… jatkotanssit Pohjolan parketilla aamutunneille, ken haluaa ???
la 11.06
Aamupala, Hotelli Pohjola
9:30 Tutustuminen kaupunkiin jatkuu, matkustajasatama – rantabulevardi *
– Liikennemiliisien toiminta, katsastusasemat (mm. Venäjän ensimmäinen Suomen mallin mukainen katsastusasema)… + Seuralaisohjelmaa
– Supermarketit, tavaratalot ym
13:00 LOUNAS (Teknikumilla)
14:30 Shoppailua kaupungilla – Suuri Hypermarket avoinna ympäri vuorokauden
+ muutakin ohjelmaa kehitellään
klo 20 ILLALLINEN ja ILTAJUHLA TEKNIKUMILLA
… ja ken vielä jaksaa, voi jatkaa jopa aamutunneille Pohjolassa
su 12.06.
Aamupala hotellissa ja lähtö n. klo 9.00 kotimatkalle
“