Kategoriat
Vuoden 2021 SATL Automotive Aftersales Summit pidettiin 18.11.2021 hybriditoteutuksena. Fyysinen kokoontuminen suoritettiin Helsingin Pasilan Business Collage Helsingin auditoriossa, josta tilausuus lähettiin maailmalle suorana lähetyksenä. Paikalla oli 25 henkilöä ja etänä tilaisuutta seurasi lähemmäs 150 henkilöä. Tapahtuma oli järjestyksessään kolmas. Tapahtuman juontajana toimi autoalan asiantuntijatoimittaja Arttu Toivonen ja tilaisuuden yhteistyökumppaneina olivat Suomen Autolehti ja Kaha.
SATL:n puheenjohtaja Kari Kaihonen taustoitti aloituspuheenvuorossaan sitä toimintaympäristön muutosta, jossa autoala tällä hetkellä toimii. Suurimpana ajurina on käyttövoimien muutos fossiilittomaan muotoon.
Viestinä oli, että kaikkien osaaminen on koetuksella. Asiakkailla on ajoneuvojen osalta aiempaa enemmän vaihtoehtoja, mistä valita kunkin käyttötarpeen mukaan. Automyyjille tämä luo paineita selvittää asiakkailta aiempaa tarkemmin heidän käyttötarpeitaan ja -tapojaan, jotta heille pystytään tarjoamaan oikeita ratkaisuja. Korjaamomaailmassa tämä tarkoittaa aiempaa laajemman tekniikkakirjon ja osaamistarpeen hallintaa.
Autoalan Tiedotuskeskuksen erityisasiantuntija Hanna Kalenoja kertoi juuri päivitetystä Suomen autoalan käyttövoimaennusteesta, joka perustuu viimeaikaisiin lainsäädäntömuutoksiin.
EU-lainsäädännön kehitys tulee ohjaamaan ladattavien ajoneuvojen määrän kasvua, kun biopohjaiset polttoaineet luetaan ajoneuvojen päästötasoja määritettäessä fossiilisten päästöjen tasolle. Näin ollen ladattavien autojen osuus tulee kasvamaan autokannassa ja siten myös korjaamoilla. Polttomoottorien autokanta toki on vielä pitkään valtavirtaa.
Neste Oyj:n T&K osastopäällikkö Teemu Sarjovaara valotti biopolttoaineiden roolia tulevien vuosikymmenien liikennevirrassa. Ajoneuvojen markkinoille saattamisessa EU-regulaatio ei lainkaan tunnista uusiutuvien polttoaineiden mahdollisuuksia fossiilisten päästöjen alentamisessa, vaikka sillä on merkittävä asema jakeluvelvoitteen saralla.
Maailman liikenteen riippuvuus fossiilisista polttoaineista on niin suurta, että ajoneuvokannan sähköistyminen ei nykyennusteiden mukaan vuoteen 2040 mennessä ratkaise ongelmaa. Asetettujen tavoitteiden saavuttamiseksi tarvitaan kaikkia fossiilivapaita energiamuotoja, myös uusituvia polttoaineita. Niiden skaalautuvuus on kuitenkin suurempaa kuin mitä sähköautoilla voidaan saavuttaa. Tämä tulee huomioida kehitystä ohjaavaa lainsäädäntöä tehtäessä.
Omassa puheenvuorossaan Örum Oy Ab:n kategoria- ja kehitysjohtaja Juha Seppälä kuvasi niitä kehitystarpeita, joita autojen käyttövoimien monipuolistuminen ja kuljettajaa avustavien järjestelmien yleistyminen tuovat riippumattomille korjaamoille. Oikein kohdennettu koulutus mahdollistaa korjaamon kilpailukyvyn menestyksekkäästi.
Koulutustarpeen määrittämiseksi korjaamon mekaanikoille tehdään henkilökohtaisilla haastatteluilla koulutustarvekartoitus perustuen hänen tehtävänkuvaan ja yrityksen tyypilliseen asiakaskuntaan eli osaamistarpeeseen. Sen pohjalta tehdään koulutussuunnitelma.
Sähköajoneuvot eivät ole toistaiseksi ratkaisu kaikkiin käyttötarpeisiin, joten polttomoottoriautoja tarvitaan edelleen. Muutaman vuoden päästä voimaan tuleva Euro 7 -päästönormi haastaa polttomoottorien tuotekehityksen tiukentuvien raja-arvon ja mittaustapojen myötä. Puheenvuorossaan VTT Oy:n Päivi Aakko-Saksa esitteli Euro 7:n vaikutuksia.
Aikataulusyistä etänä toteutetussa puheenvuorossa saatiin hyvä taustoitus niihin perusteisiin, joiden pohjalta uusia polttomoottorien haitallisten lähipäästöjen raja-arvoja ja mittaustapoja ollaan määrittämässä usean eurooppalaisen tutkimuslaitoksen yhteistyöprojektissa. Lopulliset yhteistyöprojektin tulokset julkaistaan vasta lähitulevaisuudessa, joten niihin palataan tarkemmin myöhemmin.
Tunnelmajohtamiseen keskittynyt yritysvalmentaja Marjo Rantanen toi omassa eläväisessä puheenvuorossaan esiin, että hyvä tunnelma on kivijalka, jonka päälle rakennetaan koko yrityksen menestys. Pelkän asiajohtamisen aika on ohi, ihmiset kaipaavat hyvää tunnelmaa niin asiakkaina, yhteistyökumppaneina kuin työntekijöinäkin.
Promira Groupin osakas Jari Suhonen kävi läpi SATL Jälkimarkkinabarometri 2021:n tulokset. Tutkimus tehtiin nyt kolmatta kertaa. Tulokset kertovat autoalan jälkimarkkinatoimijoiden kokevan tulevaisuuden pääsääntöisesti positiivisena, vaikka haasteitakin onkin toki aistittavissa. Yhteenveto tuloksista löytyy TÄÄLTÄ.
Haastatteluna käydyssä keskustelussa Netwheelsin Mika Lumiaho kertoi näkemyksiään autoilijoiden hankintatapojen muutoksista. Haastattelijana toimi Autotieto Oy:n toimitusjohtaja Kalle Kalaja. Yhä useammin asiakas haluaa pakettiratkaisun, joihin kuuluu tietyllä kuukausimaksulla paitsi auton käyttö, myös sen ylläpito ja vakuutukset.
Lopuksi SATL:n puheenjohtaja Kari Kaihonen ja toiminnanjohtaja Pasi Perhoniemi vetivät vielä yhteen päivän annin.
Tilaisuuden tallenne on ostettavissa viikolla 47 SATL:n verkkokaupasta hintaan 99,00 € (+ 24 % alv) (ei sisällä Marjo Rantasen osuutta). Tapahtumaan osallistuneille kyseinen tallenne kuuluu osallistumismaksuun.
Seuraava SATL Automotive Aftersales Summit pidetään syksyllä 2022, tarkempi aika ja paikka ilmoitetaan myöhemmin. Blind Bird -etäosallistumishinta on 149,00 € (+ 24 % alv.) ja osallistumisilmoittautumiset voi lähettää osoitteeseen satl@satl.fi.