SATL SATL
Suomen Autoteknillinen Liitto
  • Yhteystiedot
  • Kirjaudu sisään
  • SATL.fi
  • Ostoskori
  • Suomeksi
  • På Svenska
  • In English
  • Yhteystiedot
  • Kirjaudu sisään
  • Ajankohtaista
    • Uutiset
    • Mediatiedotteet
    • Suomen Autolehti
    • Autoalan tiedotteet
  • Jäsenille
    • Yhteistyökumppanit ja jäsenedut
      • A-Katsastus
      • Otavamedia
      • Sokos Hotellit
      • St1
      • Suomen Autolehti
    • Jäsenhankintakampanja
    • Satelliitti-jäsenlehti
    • Jäsenjärjestönä mukana toiminnassa
    • Paikallisyhdistykset
    • FISITA
    • Jäsenrekisterin extranet
    • Päivitä jäsentietojasi
    • Apurahat
    • Kiertokirjeet
    • Osaamisen kehittäminen
      • Tallennetut SATL-webinaarit
      • Paikallisyhdistysten WordPress-sivuston ylläpidon ohjeita
    • Verkkokauppa
    • Sähköinen Suomen Autolehti
  • Osaamisen kehittäminen
    • Koulutukset
    • Seminaarit
    • Verkkokurssit
    • Webinaarit
    • Oppaat
    • EU-hanke 2018
  • Tapahtumat
    • Tapahtumapäivät
    • Kaikki tapahtumat
  • Kirjat ja tuotteet
    • Kirjat
      • Ajoneuvotekniikka
      • Bosch – teknistä tietoutta
    • Muut tuotteet
  • Blogi
  • SATL
    • Tietoa SATL:sta
    • Hae jäsenyyttä
    • Yhteystiedot
    • Toimihenkilöt
    • Liittohallituksen yhteystiedot
    • Yhteydenottolomake
    • Säännöt
    • Tilaa SATL:n uutiskirje

Etusivu / Ajankohtaista / Uutiset / Osallistuminen EcoTour 2010 –tapahtumaan

Osallistuminen EcoTour 2010 –tapahtumaan 10.05.2010

Kategoriat

  • Uutiset

SATL oli edustettuna Autoliiton järjestämässä EcoTour 2010 taloudellisen ajon kilpailussa 7.-8.5.2010. Idea osallistumisesta lähti Autoliiton antamasta haasteesta Moottoriliikenteen keskusjärjestön jäsenille osallistua kilpailuun.

SATL:a edustamassa olivat toiminnanjohtaja Pasi Perhoniemi autoa ajaen ja puheenjohtaja Keijo Mäenpää nuottia lukien. Tehtävänä oli suorittaa kahden päivän aikana noin 640 km:n mittainen ajolenkki mahdollisimman pienellä polttoaineen kulutuksella. Ajokkina oli kisajärjestäjän yhteistyökumppanin toimittama Citroën C3 1,4 litran bensiinimoottorilla varustettuna. Niinpä auto kuului pienien bensiinimoottorilla varustettujen autojen kilpaluokkaan, jossa oli yhteensä kuusi osallistujaa. Kaikkiaan kilpailuun osallistui 36 autokuntaa seitsemässä eri luokassa.

Kilpailu alkoi perjantaina 7.5. Helsingin Lasipalatsin takaa. Alkutankkaus tapahtui Espoon Lommilassa, josta varsinainen pihistely alkoi ja se päättyi Sipooseen lopputankkaukseen lauantaina 8.5. Palkintojenjako tapahtui välittömästi sen jälkeen Helsingin Kasarmintorilla.

Ajettavia matkaosuuksia perjantain aikana oli alkusiirtymän jälkeen kuusi ja lauantaina viisi sekä loppusiirtymä. Kullekin matkaosuudelle oli oma ihanneaikansa, jota ei saanut ylittää, mutta sai alittaa. Ylityksestä seurasi 2% lisäys polttoaineen kulutukseen/minuutti, joka puolestaan vaikutti lopputulokseen. Tämä vaati tarkkuutta nopeuden pidossa, sillä ylinopeuksia ei sallittu ja muutamin osin tie oli sen verran haasteellista ajettavaa, että tiekohtaista suurinta sallittua nopeutta ei voinut ylläpitää. Liian aikaisin aikatarkastusasemalle tulosta ei suoraan rankaistu, mutta turha kiire lisäsi polttoaineenkulutusta. Matkaosuuksien lisäksi oli muutama muukin ajotehtävä, jotka piti suorittaa ilman virheitä.

Lopputuloksissa Liiton joukkue sijoittui luokassaan kolmanneksi ja kokonaiskilpailussa tuli 11 sija. Kaikkiaan 15 kilpailuun osallistuneesta bensiiniautoista joukkueella oli viidenneksi pienin mitattu kulutus, joka oli 5,19 l/100 km. Koska joukkue sai yhden myöhästymisminuutin aikaiseksi, tuli lopputulokseksi 5,297 l/100 km. Kyseisen auton ilmoitettu norminmukainen keskikulutus on noin 6,1 l/100 km, joten tulos ei ollut aivan huono, mutta yhtä sijaa paremmin sijoittunut täsmälleen samanlainen auto sai kulutuksekseen 4,982 l/100 km, joten parannettavaa vielä jäi. Kyseisen luokan voitti Toyotan maahantuojan joukkue Toyota IQ:lla tuloksella 3,479 l/100 km, joten luokan voittoon ei ollut käytössä olleella kalustolla mahdollisuuksia.

Autokunnan kilpailun kulusta tarkemmin seuraavassa, kesäkuun alussa ilmestyvässä SATL:n jäsenlehdessä Satelliitissa 1/2010. Tulokset löytyvät osoitteesta www.ecotour.fi.

“
Jaa:
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Artikkelien selaus

SATL:n Kiertokirje 3/2010
FISITA:n vuoden 2010 maailmankongressi

Suomen Autoteknillinen Liitto

Köydenpunojankatu 8, 00180 Helsinki
puh. 09 694 4724
satl@satl.fi

Toimihenkilöt
Laskutusosoitteet

  • SATL Facebook
  • SATL LinkedIn
  • SATL Instagram

Tietoa SATL:sta

Suomen Autoteknillinen Liitto ry (SATL) on autoalan ammattilaisten ja asiantuntijoiden yhteistyö- ja koulutusjärjestö.

SATL toimii jäsenyhdistystensä kattojärjestönä, jonka tavoitteena on ylläpitää ja kehittää koko autoalan osaamista ja ammattitaitoa.

Lue lisää

Sisältö

  • Ajankohtaista
    • Uutiset
    • Mediatiedotteet
    • Suomen Autolehti
    • Autoalan tiedotteet
  • Jäsenille
    • Yhteistyökumppanit ja jäsenedut
      • A-Katsastus
      • Otavamedia
      • Sokos Hotellit
      • St1
      • Suomen Autolehti
    • Jäsenhankintakampanja
    • Satelliitti-jäsenlehti
    • Jäsenjärjestönä mukana toiminnassa
    • Paikallisyhdistykset
    • FISITA
    • Jäsenrekisterin extranet
    • Päivitä jäsentietojasi
    • Apurahat
    • Kiertokirjeet
    • Osaamisen kehittäminen
      • Tallennetut SATL-webinaarit
      • Paikallisyhdistysten WordPress-sivuston ylläpidon ohjeita
    • Verkkokauppa
    • Sähköinen Suomen Autolehti
  • Osaamisen kehittäminen
    • Koulutukset
    • Seminaarit
    • Verkkokurssit
    • Webinaarit
    • Oppaat
    • EU-hanke 2018
  • Tapahtumat
    • Tapahtumapäivät
    • Kaikki tapahtumat
  • Kirjat ja tuotteet
    • Kirjat
      • Ajoneuvotekniikka
      • Bosch – teknistä tietoutta
    • Muut tuotteet
  • Blogi
  • SATL
    • Tietoa SATL:sta
    • Hae jäsenyyttä
    • Yhteystiedot
    • Toimihenkilöt
    • Liittohallituksen yhteystiedot
    • Yhteydenottolomake
    • Säännöt
    • Tilaa SATL:n uutiskirje

Pikalinkit

  • Hae jäsenyyttä
  • Paikallisyhdistykset
  • Jäsenrekisterin extranet
  • Yhteydenottolomake
  • Tilaus- ja toimitusehdot
  • Tietoa evästeistä
  • Tietosuojaseloste