Kategoriat
Koronapandemia muutti maailmaa äkillisesti ja pysäytti Suomenkin lähes kokonaan. Tämä heijastui autoalan jälkimarkkinoihin rajusti. Tilanteen vaikutukset näkyvät alalla vielä pitkään, mutta toivatko muutokset mukanaan jotain hyvääkin? Kuinka kriisistä päästään yli ja ketkä selviävät parhaiten? Asiantuntijahaastattelussa SATL Automotive Aftersales Summit 2020:n esiintyjä, Jari Suhonen Promira Group Oy:ltä.
Koronan vaikutukset alkoivat näkyä Suomessa konkreettisesti ja äkillisesti 16.3.2020 jälkeen, kun hallitus totesi maan olevan poikkeusoloissa. Useimmat jäivät etätöihin ja kontaktit sekä kaikki liikkuminen vähennettiin minimiin – arki muuttui. Muutos heijastui vahvasti myös autoalaan. ”Tilanne oli shokki myös kuluttajille. Kaikki liike loppui kuin seinään. Ihmiset jäivät yhtäkkiä kotiin – ei ajettu autoilla eikä julkisilla kulkuneuvoilla. Ajosuoritteet romahtivat nopeasti. Nyt reilun kahden ja puolen kuukauden aikana on tultu lähemmäs normaalia, mutta ajosuoritteet ovat vieläkin vähäisempiä kuin normaalisti. Kesä näyttää kuitenkin korjaavan ajosuoritteen jopa positiivisen puolelle normaaliin verrattuna” kertoo Jari Suhonen Promira Group Oy:ltä.
Liikenteen äkillinen väheneminen haavoitti koko autoalaa. Korjaamoiden varauskirjat tyhjenivät, huoltotarpeita ei ilmennyt samaan tapaan autojen ollessa vähemmällä käytöllä, eikä pieniä korjauksia tai määräaikaishuoltoja koettu tärkeäksi hoitaa. Monilla yksityishenkilöillä loppui kaikki ylimääräinen investointi, kun oma työtilanne oli muuttunut epävarmaksi. Vaikutus heijastui myös varaosaliikkeisiin ja tukkuliikkeisiin: korjaamojen kysyntä pysähtyi äkillisesti, eikä varaosien lisätilauksille ollut enää tarvetta. Monissa tukkuliikkeissäkin ryhdyttiin etätöihin, joka osaltaan muutti ja hankaloitti arkea.
Automyynti ei romahtanut aivan yhtä nopeasti kuin jälkimarkkinat, vaan vaikutukset siihen näkyvät viiveellä. Toisaalta koronatilanteen vuoksi monet autotehtaat ja alihankkijat Euroopassa ovat olleet kiinni jopa neljästä kuuteen viikkoa. Tämän tyhjän jakson vaikutukset näkyvät vielä pitkään. ”Myynti on ollut heikkoa maaliskuusta alkaen, ja sen vaikutukset näkyvät merkkiliikkeissä vielä koko kesän yli. Jos kaikki menee hyvin, syksyllä voi autokauppa käydä jo huomattavasti paremmin” Suhonen toteaa.
Automyyntiä tarvitaan, mutta jälkimarkkinat ovat elintärkeitä toimintoja kannattavuuden kannalta.
Muuttunut tilanne johti lomautuksiin, mutta irtisanomisia on haluttu välttää
Nopeasti romahtaneella kysynnällä on väistämättä ollut mittavia henkilöstövaikutuksia. Ensimmäisenä kärsivät korjaamot. ”Tilauskirjat tyhjenivät korjaamoilla äkkiä, joten lomautuksia oli pakko tehdä. Toisaalta taitavista asentajista on pulaa, joten hyvistä työntekijöistä ei ole haluttu hankalassakaan tilanteessa luopua” avaa Suhonen. Jälkimarkkinoissa päästään pikkuhiljaa palaamaan töihin ja jossain määrin jo kohtuullisen normaaliin arkeen.
Suuremmat ketjut ovat joutuneet jatkamaan lomautuksia vielä yli kesän, vaikka askelia kohti normaalia jo otetaankin. ”Jos esimerkiksi asiakkaina on takseja, on tilanne vaikea, kun pahimmillaan autokannasta 90 % on seissyt ja vain 10 % on ollut ajossa” Suhonen toteaa. ”Merkkiorganisaatioilla on suuremmat kustannukset. Vaikka lomautuksia on saattanut olla helppo tehdä, ovat kiinteät kulut kuitenkin korkeat. Jos huoltomassaa ei ole riittävästi, voi tilanne olla tiukka. Automyyntiä tarvitaan, mutta jälkimarkkinat ovat elintärkeitä toimintoja kannattavuuden kannalta. Kun ajosuoritteet loppuivat äkkiä, oli sillä välitön vaikutus jälkimarkkinoihin”, kertoo Suhonen.
Poikkeusaika on herätellyt kehittämään uusia palvelumalleja ja digitalisoitumaan
Poikkeusajan myötä auto noudetaan huoltoon yhä useammin. Uudenlaiset olosuhteet ovat haastaneet myös korjaamoita miettimään uusia palvelumalleja. ”Aiemmin noutopalveluja ei korjaamojen taholta ehkä kehdattu itsenäisesti ja rohkeasti tarjota. Ajateltiin kenties, ettei palvelusta olla valmiita maksamaan” Suhonen toteaa. Nyt on kuitenkin arkipäivää ja hyvää palvelua, että korjaamot noutavat autoja suoraan kotoa, jolloin ihmiskontaktit voidaan vähentää minimiin. On herätty pikavauhtia myös siihen, että digitalisoituminen tuo paljon uusia mahdollisuuksia autoalan jälkimarkkinoille. ”Huollon voi varata verkossa ja chat-palvelun avulla voi keskustella korjaamon kanssa. Asentaja voi jopa tehdä auton kuntokatsauksen, jonka lähettää omistajan älypuhelimeen videona. Tällöin avoimuus ja informaatio omistajalle ovat huippuluokkaa! Asiakkaan ei välttämättä tulevaisuudessa tarvitse asioida itse liikkeessä, jolloin liikkeen sijainnilla ei ole suurta merkitystä. Tämä voi mahdollistaa myös edullisemmat kustannukset”, Suhonen kertoo.
Vaikka tilanne on ollut raju, ei autoala ole missään nimessä pahimmassa tilanteessa. Alalla palveluita on kuitenkin voitu koko poikkeusajan pitää jossain määrin auki, eikä sulkea täysin, kuten esimerkiksi ravintola-alalla. Myös kehityshankkeisiin on selvästi havahduttu. Verkkokaupan kehityksessä ja digitaalisissa palveluissa on jo nyt tehty huimia harppauksia. ”Voi toki olla yksittäisiä toimijoita, joilla on ollut haasteita jo ennen koronaa. Mutta jos on tehty kohtuullista tulosta aiemmin, selviää kyllä koronakriisistäkin. Tulevaisuus on erilainen, mutta erityisesti ne, jotka nyt ymmärtävät kehittää toimintaansa ja palvelujaan ovat vahvoilla. Heillä tulevaisuus on paljon kirkkaampi. Tutki ja tee sen pohjalta rohkeita päätöksiä”, summaa Suhonen.
Jari Suhonen on yksi esiintyjistä SATL Automotive Aftersalessummit -tapahtumassa, joka järjestetään Helsingissä 26.11.2020. Autoalan jälkimarkkinoinnin huipputapahtuma kokoaa yhteen jälkimarkkinoinnin päättäjät, vaikuttajahenkilöt ja asiantuntijat sekä katsastus- ja autoalan opetustoimen ammattilaiset. Lue lisää tapahtumasta!