Kategoriat
Metropolia ammattikorkeakoulussa toimiva Metropolia Motorsport -tiimi sai vuodelle 2024 apurahan SATL:n kestävän kehityksen tutkimus- ja koulutusrahastolta. Tämä juttu on heidän raportti siitä, mihin apuraha on käytetty.
HPF024
Kausi 2023-2024 on tullut päätökseen. Metropolia Motorsportin HPF024 Formula Student -luokan kilpa-auto on tiimin 20. Valmistunut auto. HPF024 on tiimin toinen kilpa-auto, joka on rakennettu hiilikuitumonokokki rungon ympärille.
HPF024 pohjautui hyvin paljon edeltäjäänsä HPF023 -autoon. Sillä HPF023 oli todettu konseptina olevan hyvä ja se tarvitsisi vain parannusta luotettavuuden ja sähköjärjestelmien toimivuuden kannalta. Suurimmat uudistukset tehtiin auton matalajännite sähköjärjestelmiin päivittämällä auton nodejärjestelmää, joka vastaa auton matalajännitepuolen virranjaosta. Pienempiä uudistuksia tehtiin päivittämällä aerodynamiikkapaketin sivusiivet ja lisäämällä etusiipeen elementtejä sekä voimansiirtopakettia päivitettiin helpommin huollettavaksi.
HPF024 esiteltiin ensimmäisen kerran Metropolian Myyrmäen kampuksella järjestetyssä Rollout-tilaisuudessa 19.7.2024. Tästä pari päivää myöhemmin tiimi lähti Eurooppaan kisareissulle.
Kesän 2024 kilpailureissu kiersi Unkarin, Tšekin, Saksan ja Italian Formula Student -kilpailut.
Formula Student EAST | 28.7 – 3.8.2024
Kilpailureissu alkoi Unkarin Formula Student EAST -kilpailulla, joka järjestettiin AVL ZalaZONE testiradalla Zalaegerszegissä Unkarissa. Unkariin kuljettiin kuorma-auton, pakettiauton ja 2 henkilöauton voimin Saksan Travemündesta.
Reissuun lähdettäessä autoa oli ehditty testata muutama viikko, joten tiedettiin että se toimii ja sillä pystytään ajamaan. Mutta autolle ei oltu ehditty tekemään katsastusta Suomessa. Unkarin kisan ollessa ensimmäinen kaikille reissussa oleville, aikaa meni hukkaan kisakäytäntöjen opiskelussa.
Mekaanisessa katsastuksessa ilmeni paljon pieniä helposti ennakoitavissa olevia asioita, jotka olisi ollut helppo korjata vielä Suomen päässä. Mekaaninen katsastus meni lopulta kolmannella yrittämällä läpi, mutta korkeajännite järjestelmän katsastuksen läpäisemiseen ei ollut enää Unkarissa aikaa, joten loppukilpailun aika käytettiin katsastuksissa esiintyneiden kohtien korjaamiseen.
Formula Student Tšekki | 5. – 10.8.2024
Unkarin kisan jälkeen tiimi kulki Tšekin Formula Student -kilpailuun, joka järjestettiin Mostin kilparadalla. Tšekin kilpailuun alkutunnelmat olivat hyvät ja kaikilla oli tiedossa, miten kisojen toiminta edistyy. Mekaanisessa katsastuksessa kaikkien harmiksi ilmeni uusia asioita, mitä ei oltu huomioitu Unkarin katsastuksissa. Lopulta mekaaninen katsastus meni läpi toisella yrittämällä. Tšekin sähkökatsastuksessa ilmeni myös lisää kohtia, joita tulisi korjata. Sähköjärjestelmien korjaukseen kului niin paljon aikaa, että uusinta katsastuksia ei enää suoritettu, joten Tšekissä ajaminen jäi toiveeksi.
Formula Student Saksa | 12. – 19.8.2024
Tšekin kisan loputtua tiimi matkasi suoraan maailman suurimpaan Formula Student kilpailuun, joka järjestettiin tuttuun tapaan Hockenheimringillä. Kisa aloitettiin mekaanisella katsastuksella, tällä kertaa kaikki meni onnistuneesti läpi. Kunnes katsastuksessa päästiin takaluukun kiinnitykseen, kisan päärakennetuomari päätti, että auton takaluukun kiinnitys on puutteellinen ja se tarvitsisi 2 kiinnityspulttia lisää. Pitkän neuvottelun jälkeen tiimi joutui rakentamaan 2 kiinnityspulttia takaluukkuun. Tämä selätettynä päästiin sähkökatsastukseen, jossa tuli pieniä ongelmia vastaan, mutta ei mitään mitä ei ehditty korjaamaan.
Korkeajännitekatsastus läpäistiin lopulta ja vielä oli jäljellä kallistus, sade ja jarrutestit. Kallistus läpäistiin ja siirryttiin sadetestiin tässä vaiheessa autoon tuli kytkeä korkeajännitteet päälle, mutta auto ei käynnistynyt. Nopean tutkinnan jälkeen tuomarit määräsivät viemään auton takaisin talliin ja korjaamaan vian siellä. Vika lopulta löytyi ja osoittautui että korkeajännitepuolella olevan virta-anturin piuha oli vaurioitunut juuri ennen sadetestiä tehdyssä korkeajännitekatsastuksessa, jossa tämä johto oli jouduttu irrottamaan. Vika saatiin korjattua juuri liian myöhään, jotta sade ja jarrutestiin olisi ehditty. Saksassa ajaminen jäi taas pienestä kiinni.
Baltic Open Tšekki | 26. – 30.8.2024
Saksan kisan jälkeen tiimi piti viikon tauon Itävallassa ja suuntasi sieltä takaisin Tšekin Písekkiin Baltic Open Formula Student kilpailua varten. Baltic Open oli ensimmäinen kisa missä autolla päästiin kunnolla ajamaan. Auton kierrosajat eivät olleet parhaimmasta päästä, sillä invertterien säädöt olivat tehojen puolesta vielä hieman vajaat. Baltic Open toimi hyvänä paikkana päästä testaamaan ja kokeilemaan autoa vielä kisareissussa ennen kauden viimeistä kisaa Italiassa.
Formula Student Italia | 4. – 8.9.2024
Baltic Openin jälkeen tiimi suuntasi kohti Italiaa ja kauden viimeistä kisaa, joka järjestettiin jälleen Riccardo Paletti -kilparadalla. Kilpailun mekaaninen ja sähkökatsastus läpäistiin nyt ensimmäisellä yrityksellä sekä kallistustesti onnistui. Ennen sadetestiä tehtiin vielä pieniä varmistuksia tiiveyden takaamiseksi ja hieman epähuomiossa takaluukun kiinnityksen väliin jäi sähköjohto, joka esiintyi taas sadetestissä, kun autoa yritettiin käynnistää ja tämä ei mennyt päälle. Auto työnnettiin takaisin talliin ja johto korjattiin mutta sadetestin suoritus jäi seuraavaan päivään. Nyt johto korjattuna auto työnnettiin takaisin sadetestiin ja se läpäistiin.
Lopuksi tuli suorittaa jarrutesti, joka läpäistiin ensimmäisellä yrityksellä. Nyt autolla voitaisiin vielä ajaa autocross ja endurance. Ennen autocross jonoon menemistä kuski halusi kokeilla pari kierrosta testiradalla. Testirata-ajojen jälkeen auto työnnettiin autocross jonoon odottamaan suoritusvuoroa.
Jonossa odottamisen jälkeen päästiin käynnistämään autoa autocross suoritusta varten ja nyt auto ei käynnistynyt. 30 minuutin kokeilun jälkeen ei voitu muuta kuin työntää auto takaisin talliin ja aloittaa selvitystä miksi auto ei käynnisty. Tallissa selvisi, että kriittisessä sähköjohdossa oli kosketushäiriö. Johto oli toiminut sadetestistä testiradalle saakka, mutta kosketushäiriön takia auto ei toiminut juuri silloin kun sen olisi pitänyt. Ilta tehtiin myöhään töitä, jotta kaikki toimisi vielä huomiseen endurance ajoon.
Endurance ajoa varten aloitusajat oli jaettu autocrossin tulosten perusteella, joten ilman autocross aikaa ajoimme viimeisenä radalla. Endurance päästiin aloittamaan hieman märissä olosuhteissa, mutta ajat olivat märkien aikojen 5 parhaan joukossa. Endurancea ehdittiin ajamaan noin puolet, kunnes etuoikean voimansiirron moottoriakselin laakeri hajosi ja auto sammutti itsensä. Tämä päätti endurance ajon.
Italian kisan päätös oli hieman haikea sillä kaikkien vastoinkäymisten jälkeen endurance suoritus loppui odottamattomaan vikaan. Kausi oli silti mukava päättää kisaan, jossa päästiin kaikki mahdolliset katsastukset läpi ja auto saatiin radalle vaikkakin rata-aika jäi hieman lyhyeksi.
Tuleva kausi 2024 – 2025
Uusi kausi aloitetaan nyt kokeneemmalla kokoonpanolla, joka on kokenut kisareissun ja täyden kauden sekä tuntee auton ongelmat ja kehityskohdat.
Tulevan kauden auto tullaan tekemään saman tyyppisellä konseptilla mitä HPF023 ja HPF024 ovat olleet. Autoon tullaan tekemään pieniä uudistuksia liittyen runkoon ja jousitukseen sekä tekemään säätöjä ja optimointeja jokaiseen osa-alueeseen.
Haluamme kiittää yhteistyökumppaneitamme siitä, että teitte tämänkin kauden mahdolliseksi ja annoitte meille jokaiselle ainutlaatuisen kokemuksen. Ensi kausi on täynnä lisää kokemuksia ja mahtavia hetkiä, ja olemme innoissamme saadessamme teidät mukaan kehittämään suomalaista insinöörityötä!