Kategoriat
MEDIATIEDOTE Julkaisuvapaa heti
11. kertaa järjestettävän Mestarimekaanikko 2017 -kilpailun semifinaali järjestettiin lauantaina 4.2.2017 ja siitä selvisi kolme kilpailijaa ratkaisemaan lopullisen järjestyksensä lauantaina 25.3.2017 Stadin ammattiopiston tiloissa Haagassa järjestettävässä finaalissa.
Suomen Autoteknillinen Liitto on järjestänyt kaikille autoalan ammattilaisille avoimia Mestarimekaanikko-kilpailuja vuodesta 1997 lähtien. Erilaisista rytmityksistä johtuen vuorossa on 11. kilpailu.
Stadin ammattiopiston auto-osaston tiloissa Haagassa 4.2.2017 pidetystä semifinaalista selvisi samassa paikassa 25.3.2017 pidettävään finaaliin seuraava kolmikko (aakkosjärjestyksessä):
- Tomi Gren, Kouvola (Motonet korjaamo/TMA Finland Oy, Kouvola)
- Jari Kopra, Lepsämä (Motomer Oy, Espoo)
- Tomi Vainikainen, Ylämylly (Veljekset Laakkonen Oy, Joensuu)
Koska kilpailun tässä vaiheessa semifinaalissa saadut pisteet nollautuvat, ratkaisevat he lopullisen järjestyksensä finaalissa pidettävillä kolmella käytännön työrastilla samalta viivalta. Mielenkiintoisen finaalista tekee se, että hallitseva Mestarimekaanikko-kilpailun voittaja Vainikainen kohtaa häntä edeltäneen kilpailun voittajan Kopran.
Median edustajat ovat tervetulleita seuraamaan kilpailun finaalia. Kilpailu alkaa 25.3.2017 kello 9:00 ja päättyy kello 12:00. Mestarimekaanikko 2017 -kilpailun palkintojenjako järjestetään samassa paikassa kello 13:00.
Semifinaalin kulku
Semifinaaliin kilpailijat valikoituivat 10.12.2016 sähköisesti ProDiags Oy:n ProDiags -oppimisympäristössä järjestetyssä karsintakilpailussa. Siinä oli monipuolisia teoriatehtäviä, jotka liittyivät auton huoltoon, korjaukseen ja diagnostiikkaan.
Semifinaaliin oli alun perin selviytynyt esikarsinnasta 10 kisaajaa, mutta sairaustapauksen vuoksi heistä yksi ei päässyt osallistumaan. Niinpä kisaajia oli kaikkiaan yhdeksän, joita olivat edellä mainitun finaaliin selvinneiden lisäksi:
- Tuomas Carlsson, Vihti (Delta Auto, Konala)
- Toni Hujanen, Jokela (VV-Autotalot Oy)
- Eero Hämäläinen, Tikkakoski (Seppälän Autokulma Oy, Jyväskylä)
- Simo Kivelä, Kokkola (Huollon Paikka Oy, Himanka)
- Sami Lantee, Oitti (Auto-Ilves Oy, Hyvinkää)
- Miika Lindberg, Kotka (Auto-Suni Oy, Kotka)
Semifinaalissa oli puolestaan kaikkiaan viisi käytännön työtehtävärastia ja erillinen kirjallinen teoriaosuus. Työtehtävärastien kesto oli 45 minuuttia ja teoriakokeessa oli 60 minuuttia aikaa vastata monivalinta- ja tekstikysymykseen, jotka liittyivät autotekniikan eri osa-alueisiin.
Semifinaalin kilpailurastien suunnittelusta, toteutuksesta ja arvioinnista vastasivat autoalan asiantuntijoiden kanssa Metropolia ammattikorkeakoulun kuuden autoinsinööriopiskelijan ryhmä, johon kuuluivat Samu Autiosalo, Samu Heinonen, Samu Kuronen, Joona Murtolehto, Tomi Perkiömäki ja Vesa Vilkman. Kilpailutehtävien toteutuksella he suorittivat samalla omiin opintoihinsa liittyvää projektityökurssia.
Edellä mainittuina autoalan asiantuntijoina toimivat Prodiags Oy:n kouluttajat Jarmo Aalto ja Jorma Höyteinen, Wihuri Oy:n Teknisen Kaupan osastopäällikkö Jouni Kiviranta, FCA Finland Oy:n teknisistä koulutuksista vastaavan AEL:n koulutusasiantuntija Kai Hikman, Hyundai Motor Finland Oy:n teknisistä koulutuksista vastaavan Kainuun ammattiopiston opettaja Markku Suonpää ja Stadin ammattiopiston lehtori Mika Saroma. Teoriakokeen valvojana toimi Stadin ammattiopiston tuntiopettaja Petri Hanski ja kilpailupaikkana toimineen oppilaitoksen yhteyshenkilönä koulutuspäällikkö Aku Lämsä.
Ensimmäisellä työrastilla tehtävänä oli tutkia hybridiautosta (Hyundai IONIQ HEV, vm. 2016), miksi sitä ei saada valmiustilaan ja käymään. Merkittävässä osassa rastin arviointia oli sähkötyöturvallisuusasioiden huomioiminen.
Toisena työrastina oli tutkia jarruihin ja renkaisiin liittyvää ongelmaa vuosimallin 2012 Kia Ceedistä muun muassa renkaiden ja jarrulevyjen heittoja mittaamalla. Asiakkaan kuvaus ongelmasta oli, että auto on alkanut täristää jarruttaessa. Samalla rastilla arvioitiin kilpailijan asiakaspalvelukykyä.
Kolmannella työrastilla tehtävänä oli suorittaa moottorin vianmääritys. Asiakkaan kuvaus viasta oli, että auto on tehoton. Kohdeautona oli vuosimallin 2016 Ford Fiesta 1,0-litraisella bensiini turbomoottorilla. Tässäkin yhtenä arviointikohteena oli kilpailijan asiakaspalvelukyky.
Neljäs työrasti oli vuosimallin 2016 Tesla Model S:n nelipyöräsuuntaus 3D-pyöränsuuntauslaitteen avulla. Haasteena rastilla oli auton valmistelu mittausta varten, sillä siinä oli muun muassa ilmajousitus ja automaattinen seisontajarru.
Viides ja viimeinen työrasti piti sisällään vuosimallin 2016 Alfa-Romeo Giulian hätäjarrutusjärjestelmän tutkan kalibroinnin kaikkine tehtävän esivalmisteluineen. Lisäksi kilpailijoiden tehtävänä oli vastata aiheesta esitettyihin kirjallisiin kysymyksiin esimerkiksi siitä, missä tilanteissa kalibrointi on tarpeen suorittaa.
Kustakin tehtäväosiosta oli jaossa ennalta sovituin arviointiperustein 10 pistettä eli kaikkiaan jaossa oli yhteensä 60 pistettä.
Lisätietoja: pasi.perhoniemi@satl.fi, 044-523 9477
Tulostettava pdf-versio tiedotteesta on ladattavissa TÄSTÄ
Finalistit kuvissa: Tomi Gren (ylin kuva), Jari Kopra (keskimmäinen kuva) ja Tomi Vainikainen (alin kuva, kuvassa myös Joona Murtolehto tarkkailee rastin etenemistä). Kuvaa klikkaamalla aukeaa suurempi kuva, kuvaaja Pasi Perhoniemi, kuvaa saa käyttää kuvaaja mainitsemalla.
“