Kategoriat
Autotekniikan parhaat asiantuntijat olivat koolla Turussa
LIIKENTEEN TURVALLISUUSKEHITYSTAVOITTEIDEN SAAVUTTAMINEN VAATII ASENTEIDEN MUUTTAMISTA, UUSISTA TEKNISISTÄ RATKAISUISTA ON MYÖS APUA
Autoalan esimies-, kouluttaja- ja vastaavissa tehtävissä toimivien henkilöiden yhteistyöjärjestön, 80-vuotisjuhlavuottaan viettävän Suomen Autoteknillinen Liitto ry:n (SATL) 79. Liittokokous pidettiin 7.-9.3. Turussa. SATL:oon kuuluu yli 6000 henkilöjäsentä 39 paikallisyhdistyksestä ympäri Suomea. Vuosittain järjestettävä Liittokokous on järjestön päättävä elin. Tämän vuoden kokouksessa oli edustettuna 25 yhdistystä 71 äänivaltaisen edustajan voimin.
Parin viime vuoden aikana liikenneonnettomuuksissa Suomessa on kuollut koko Suomen sotien jälkeisen historian ajan vähiten ihmisiä (254 ja 257 liikennekuolemaa). Suomessa on kuitenkin tieliikenteen turvallisuustavoitteena liikennejärjestelmä, jossa kenenkään ei tarvitse kuolla tai loukkaantua vakavasti. Tavoitteen saavuttamiseksi on asetettu konkreettisia välitavoitteita, joista tämän vuoden tavoite on, että 218 liikennekuoleman lukemaa ei ylitetä. Vuodelle 2020 lukema on 136.
Liikenneturvan tilastojen mukaan viime vuonna liikenteessä kuoli 33 jalankulkijaa. Jos kyseinen lukema olisi tänä vuonna 0, olisi tämän vuoden liikennekuolemien välitavoite lähes saavutettu. Miten siihen päästäisiin? Vastaus on: ottamalla suojaamaton liikenne paremmin huomioon kunkin omassa toiminnassa liikenteessä ajoneuvoilla liikuttaessa. Kukin kuljettaja siis itse tekee aina päätöksen, onko matka kaikkien näkökulmasta turvallinen esimerkiksi suojateiden kohdalla. Toki on muistettava, että suojaamattomalla liikenteellä on myös omat velvoitteet esimerkiksi nähtävyyden ja sääntöjen noudattamisen osalta. Toimiva yhteispeli on ratkaiseva tekijä.
Liikenteessä liikuttaessa inhimillisen virheen vaara on aina olemassa. Julkisuudessa on maalailtu visioita autonomisista autoista, jotka ottaisivat vastuun ajoneuvon kuljettamisesta kokonaan ihmiseltä. Muutamista julkisuudessa esitellyistä toimivista testiautoista huolimatta on vielä monien vuosikymmenten matka kokonaan automaattiseen liikkumiseen. Kuitenkin markkinoilla on jo tai on piakkoin tulossa sellaisia autoteknillisiä ratkaisuja, jotka joko estävät tai pienentävät inhimillisen virheen vaikutuksia myös suojaamattoman liikenteen osalta. Tällaisia ominaisuuksia ovat esimerkiksi konenäköjärjestelmien parempi jalankulkijoiden tunnistaminen ja siten paremmat hätäpysäytysjärjestelmät, ajoneuvojen passiivisten ja aktiivisten keulan suojarakenteiden kehittyminen sekä ajoneuvojen ja infran välinen kommunikointi, jollainen on muun muassa tuleva autojen hätäpuhelujärjestelmä. Koska harvoja poikkeuksia lukuun ottamatta nämä liikkumisen turvallisuutta parantavat ominaisuudet ovat saatavilla vain uusiin ajoneuvoihin, on uusien ajoneuvojen markkinoille tulo korvaamaan vanhoja ajoneuvoja tärkeää.
Liiton henkilövalinnat
Kokouksessa valittiin Liiton hallituksen puheenjohtajaksi kahdeksannelle perättäiselle kaudelleen DI Keijo Mäenpää (ikä 58, kotipaikka Helsinki). Vuosittaisten erovuoroisten tilalle valittiin seuraavat hallitusjäsenet; Pentti Ala-Maakala (Tampere), Matti Arponen (Kotka), Antti Kovanen (Kuopio), Jari Pynnönen (varapuheenjohtaja, Helsinki) ja Erkki Virtanen (Espoo). Vanhoina hallituksen jäseninä jatkavat Pasi Gröndahl (Rauma), Riku Kangastie (Seinäjoki), Marja Kuusela (Rovaniemi), Sami Nikkilä (Mietoinen) ja Henri WaldÉn (Lahti).
SATL on nimennyt Vuoden Autoteknikon vuodesta 1982 lähtien. Nimitys on järjestön korkein tunnustus, jonka se antaa autoalalla tai autoalan hyväksi toimineelle henkilölle. Sääntöjen mukaisesti nimitys julkistetaan SATL:n Liittokokouksen yhteydessä.
Vuoden Autoteknikko -palkinto myönnettiin Test World Oy:n hallituksen puheenjohtajalle autoinsinööri Turo Tiililälle (47, kotipaikka Kauniainen). Perusteluina olivat hänen yli 20 vuoden ura autoalan testaustoiminnassa ja sen kehittämisessä ensin kollegoidensa kanssa perustamassaan Test Center Tiililä Oy:ssä ja nykyisin toimiessaan Test World Oy:n toisena omistajana ja yrityksen hallituksen puheenjohtajana. Test World Oy:n viimeisin merkittävä panostus on ollut Ivalossa toteutettu ympärivuotiseen autojen ja renkaiden talvitestaukseen soveltuva sisätestaushalli ja sen tämän hetkinen laajennustyö.
Vuoden Autoteknillisen Yhdistyksen arvonimen sai Riihimäen Autoteknillinen Yhdistys ry. Siihen kuuluu 129 jäsentä. Arvonimen saantiin vaikuttavat esimerkiksi jäsenmäärän kehitys, tiedottamisen taso, toiminnan aktiivisuus sekä jäsenmaksujen hyvä hoito.
Muita merkittäviä tunnustuksia arvokkaasta toiminnasta autoalan, Liiton ja Autoteknillisten yhdistysten eteen annettiin Liiton kultaisen kunnialevykkeen muodossa kahdelle henkilölle. Heistä ensimmäinen oli autoinsinööri Kauko Tahvanainen (70, kotipaikka Joensuu). Perusteluina olivat muun muassa hänen neljän vuosikymmenen mittainen ura autoalalla pääasiassa auto- ja logistiikan alan opettajana. Lisäksi hän on toiminut SATL:n paikallisyhdistyksenä toimivan Joensuun Seudun Autoteknillisen yhdistyksen kantavana voimana omalla työpanoksellaan parin vuosikymmen ajan.
Toinen SATL:n kultaisen kunnialevykkeen saaja oli lehtori Eero Aula (68, kotipaikka Rovaniemi). Perusteluina olivat muun muassa hänen viidellä vuosikymmenellä kestänyt uransa metsä- ja työkoneiden käytön ja kunnossapidon opettajana, lehtorina, osaston ja koulun johtajana Lapin ammattiopistossa ja sen edeltäjissä. Ura sisälsi useita työkomennuksia Afrikkaan ja Kiinaan vastaaviin tehtäviin, jotka johtivat useiden erikielisten auto- ja konetekniikan sanastojen toteuttamiseen. Lisäksi hän on toiminut avustavana toimittajana useassa eri ammatti-, aikakausi- ja sanomalehdessä ja ollut kirjoittamassa useita kone- ja hydraulitekniikan kirjoja. Hän on ollut myös aktiivinen toimija Rovaniemen Autoteknillisessä yhdistyksessä.
Liittokokouksen järjestelyistä vastasi SATL:n jäsenyhdistyksenä 80-vuotisjuhliaan viettänyt Turun Autoteknillinen Yhdistys.
LISÄTIETOJA: Toiminnanjohtaja Pasi Perhoniemi, puh. 044-523 9477, s-posti: pasi.perhoniemi@satl.fi
Tämä tiedote on ladattavissa pdf-muodossa seuraavasta: SATL_mediatiedote_100314.pdf
“