Kategoriat
MEDIATIEDOTE Julkaisuvapaa heti
Suomen Autoteknillinen Liitto ry (SATL) järjestää Mestarimekaanikko 2014 -kilpailun jo kahdeksatta kerran. Kilpailun semifinaali järjestettiin lauantaina 11.1.2014 ja siitä selvisi kolme kilpailijaa ratkaisemaan lopullisen järjestyksensä perjantaina 24.1.2014 Auto & Korjaamo -messuilla järjestettävässä finaalissa.
Suomen Autoteknillinen Liitto on järjestänyt kaikille autoalan ammattilaisille avoimia Mestarimekaanikko-kilpailuja vuodesta 1997 lähtien säännöllisesti. Rytmitys on ollut sama Auto & Korjaamo -messujen kanssa, missä kisojen palkintojen jako on suoritettu. Tästä syystä edellisestä kilpailusta ehti kulua aikaa jo kolme vuotta, kun edelliset messut pidettiin vuoden 2011 alussa.
Kilpailu toteutettiin ensimmäistä kertaa kolmessa eri osassa. Alkukilpailu järjestettiin 16.11.2013 internetin välityksellä ProDiags -oppimisympäristössä. Karsintakilpailussa oli pelkkiä monipuolisia teoriatehtäviä, jotka liittyivät auton huoltoon, korjaukseen ja diagnostiikkaan. Alkukilpailuun osallistui lukumääräisesti lähes sama määrä kilpailijoita kuin edellisellä kerralla, 14 henkilöä.
Alkukilpailun perusteella semifinaaliin selvisivät yhdeksän kilpailijaa: Tomi Halkola (Koskenkorva), Mikko Helander (Riihimäki), Erkka Javanainen (Tampere), Dennis Lehtinen (Parainen), Marko Peltola (Hämeenkoski), Tuomo Pyhäluoto (Raahe), Juuso Rämö (Helsinki), Henri Siekkinen (Vihtavuori) ja Jouko Venho (Jyväskylä).
Lisäksi automaahantuojilla ja huoltokorjaamoketjuilla oli mahdollisuus ilmoittaa edustajansa 1000 euron maksulla suoraan loppukilpailuun. Pääsymaksuilla katettiin kilpailun kuluja. Tänä vuonna yrityksiä lähti mukaan yksi: Oy Örum Ab:n Autoasi Akatemia, joka ilmoitti kilpailuun Jari Pekka Kopran (Lepsämä). Näin ollen kilpailijoita semifinaaliin oli kaikkiaan 10.
Uutuutena kilpailun kärkikolmikon lopullinen järjestys ratkeaa Auto & Korjaamo -messujen yhteydessä perjantaina 24.1.2014 järjestettävässä finaalikilpailussa, jossa semifinaalista kärkikolmikkoon selviytyneet kilpailijat ratkaisevat lopullisen järjestyksensä kolmella eri käytännön työrastilla.
Semifinaalin kulku
Semifinaalikilpailu järjestettiin Stadin ammattiopiston auto-osaston tiloissa Haagassa lauantaina 11.1.2014. Kilpailussa oli kaikkiaan neljä käytännön työtehtävärastia ja erillinen kirjallinen teoriaosuus. Työtehtävärastien kesto oli 30 minuuttia ja teoriakokeessa oli aikaa vastata 50 monivalinta- ja tekstikysymyksen 60 minuuttia.
Semifinaalin kilpailurastien toteutuksesta vastasivat pääasiassa Metropolia ammattikorkeakoulun viiden autoinsinööriopiskelijan ryhmä, johon kuuluivat Juho Hakkarainen, Antti Heinonen, Eetu Hostikka, Jari Juutinen ja Tuomo Saikkonen. Kilpailutehtävien toteutuksella he suorittivat samalla omiin opintoihinsa liittyvää projektityökurssia. Lisäksi yhden rastin toteutuksesta ja arvioinnista vastasi Diagno Finland Oy:n Juha Seppälä ja teoriakokeen valvonnasta ja yhteyshenkilönä kilpailupaikkana toimineessa oppilaitoksessa Stadin ammattiopiston opettaja Petri Hanski.
Ensimmäisellä työrastilla tehtävänä oli suorittaa oikeaoppisesti hybridiauto Toyota Priuksen suurjänniteakkujen virrattomaksi saattaminen ja virtojen palauttaminen. Auto oli lainassa Toyota Finland Oy:ltä. Tätä kyseistä rastia varten kilpailijoille oli annettu mahdollisuus suorittaa SFS6002 sähkötyöturvallisuuskoe, joka pidettiin edellisenä päivänä perjantaina 10.1.2014. Koulutuksen toteutuksesta vastasi HMV-Systems Oy. Syynä tähän oli, että sähkö- ja hybridiajoneuvojen korkeasähkötöitä saavat tehdä vain asianmukaisen koulutuksen saaneet henkilöt. Kilpailurastin toteutuksesta ja arvioinnista vastasi Tuomo Saikkonen. Taustatukenaan hänellä oli täydet suurjännitesähköpätevyydet omaava Metropolia ammattikorkeakoulun sähkötekniikan lehtori Vesa Linja-aho.
Toisena työrastina oli Volkswagen Golfin käyntihäiriöitä aiheuttaneen sähkövian diagnosointi. Apunaan kilpailijalla oli nykyaikainen yleistesteri, josta löytyi muun muassa sähkökaaviot. Lisäksi saatavilla olivat tarvittavat käsityökalut. Rastin toteutuksesta ja arvioinnista vastasi Juho Hakkarainen.
Kolmas työrasti oli asiakaspalvelurasti, jossa kilpailijan tuli ottaa työ asiakkaalta vastaan ja määrittään Toyota Yariksessa ollut kolinaa aiheuttanut alustavika muun muassa asiakasta haastattelemalla. Varsinainen vikakohde oli oikean puolen raidetangon sisänivelen välys, mutta muistakin löydetyistä vioista sai lisäpisteitä. Rastin toteutuksesta ja arvioinnista vastasivat Eetu Hostikka ja Jari Juutinen.
Neljäs ja viimeinen työrasti oli CAN-väylän sähkövian löytäminen erillisestä testitaulusta, jossa oli VW Golfin korisähköt. Apuvälineenä oli nykyaikainen yleistesteri oskilloskooppeineen. Rastin toteutuksesta ja arvioinnista vastasivat Juha Seppälä ja Antti Heinonen.
Kilpailun läpiviemiseksi ryhmä jaettiin kahteen osaan, joista toinen aloitti käytännön tehtävärasteilla ja toinen teoriakokeella. Teoriakokeen suorittanut ryhmä jatkoi kilpailupäiväänsä tutustumalla Metropolian autolaboratorion tiloihin Helsingin keskustassa tutustuen samalla laboratoriossa toteutettuihin Formula Student -kilpa-autoihin.
Kilpailupäivän puolivälissä kilpailuryhmät vaihtoivat tehtäviä päikseen, ja kun päivä oli ohi, olivat kaikki kilpailijat suorittaneet myös kaikki tehtävät. Kustakin tehtäväosiosta oli jaossa ennalta sovituin arviointiperustein 10 pistettä eli kaikkiaan jaossa oli yhteensä 50 pistettä.
Finaalin päässeet kilpailijat:
Perjantaina 24.1.2014 Helsingin Messukeskuksessa järjestettävän Auto & Korjaamo -messujen yhteydessä pidettävän Mestarimekaanikko 2014 -kilpailun finaaliin selviytyivät seuraavat kolme kilpailijaa (aakkosjärjestyksessä): Tomi Halkola, Jari Pekka Kopra ja Tuomo Pyhäluoto.
Kilpailu alkaa kello 10:30 ja työrastit sijaitsevat seuraavien yritysten osastoilla: Finntest Oy (osasto 5h11), Diagno Finland Oy (osasto 5m21) ja Wihuri Oy Tekninen Kauppa (osasto 5h21). Median edustajat ja alan ammattilaiset ovat tervetulleita myös seuraamaan kilpailun tätä osiota. Kilpailurastien toteutuksesta vastaavat edellä mainitun opiskelijaryhmän lisäksi yritysten edustajat.
Loput kilpailijat sijoittuivat semifinaalin tulosten perusteella jaetulle neljännelle sijalle saaden kukin palkinnoksi valitsemansa Autoalan Koulutuskeskus Oy:n julkaiseman kirjan. Lisäksi kukin finalisti sai vuoden mittaisen käyttöoikeuden ProDiags -oppimisjärjestelmään sekä Suomen Autolehden vuosikerran.
Kärkikolmikko palkitaan Auto & Korjaamo -messujen Tietovarikko-alueella perjantaina 24.1.2014 kello 16:00.
Lisätietoja: pasi.perhoniemi@satl.fi, 044-5239477
Tulostettava pdf-versio tiedotteesta on ladattavissa TÄSTÄ.
Finalistit kuvissa: Tomi Halkola (ylä vasen), Jari Pekka Kopra (ylä oikea) ja Tuomo Pyhäluoto (ala vasen). Kuvaa klikkaamalla aukeaa suurempi kuva, kuvaaja Pasi Perhoniemi, kuvaa saa käyttää kuvaaja mainitsemalla.
“