Kategoriat
SATL ry:n liittokokous 18.3.2023
Suomen Autoteknillinen Liitto ry (SATL) on auto- ja työkonealan asiantuntijoiden verkosto, jonka jäsenyhdistyksiin kuuluu yli 5 200 jäsentä 36 paikallisyhdistyksessä. SATL ry:n 88. liittokokous pidettiin Tampereella 18.3.2023. Vuosittain järjestettävä liittokokous on järjestön ylin päättävä elin. Tämän vuoden kokoukseen osallistui 25 yhdistystä 44 äänivaltaisen edustajan voimin. Kaikkiaan kokoukseen osallistui 53 henkilöä.
Liittokokouksen järjesti Tampereen Autoteknillinen Yhdistys ry, joka samalla vietti 90-vuotisjuhliaan. Hotelli Ilveksessä järjestetty kokous huipentui juhlaillalliseen, johon osallistui kaikkiaan 71 henkilöä.
Vuoden Autoteknikko
SATL on nimennyt liittokokouksissaan Vuoden Autoteknikon vuodesta 1982 lähtien. Nimitys on järjestömme korkein tunnustus, jonka annamme autoalalla tai autoalan hyväksi selvästi muita ansiokkaammin toimineelle henkilölle.
Vuoden Autoteknikko 2022 -huomionosoituksen sai Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin johtavan asiantuntija Otto Lahti (ikä 42, kotipaikka Espoo).
Tärkeimpänä perusteluna valinnalle oli Lahden merkittävä panos HCT-ajoneuvoyhdistelmien lainsäädännön kehitystyössä. Massoiltaan ja mitoiltaan aiempaa suuremmat ajoneuvoyhdistelmät ovat tehostaneet kumipyörälogistiikkaa merkittävästi.
Omassa kiitospuheenvuorossaan Lahti sanoi arvostavansa tätä autotekniikan virkamiehelle osoitettua titteliä paljon, koska harvemmin autoalan piireissä kehutaan virkamiesten osaamista. Kotimainen pitkien rekkojen kehitystyö alkoi jo kymmenisen vuotta sitten ja se oli prosessina mielenkiintoinen, mutta toki myös työläs. HCT-kokeilujen liikkeellelähdössä oli helpottamassa vastaavat pilotit Ruotsissa. Pitkien rekkojen kehitys tapahtui ennennäkemättömällä kotimaisten perävaunuvalmistajien, yliopistojen, kuljetusyritysten ja viranomaisten yhteistyöllä. Pilotti kerrallaan löytyi parempia ratkaisuja, mitkä mahdollistivat pitkien rekkojen laajemman ja kustannustehokkaamman käytön turvallisuudesta tinkimättä. HCT-rekat ovat tehokas lääke CO2-päästöihin, kuljettajapulaan ja vientiteollisuuden logistiikka kustannuksiin ja sitä poliitikot janosivat. Varsinainen lainsäädäntö mittamuutokseen syntyi vain vajaassa vuodessa. Rohkeat ja nopeat ratkaisut olivat mahdollisia, kun ideoita pystyi koeponnistamaan useisiin vähän erilaisiin pilotteihin ja apua laskennalliseen puoleen löytyi etenkin Oulun yliopistolta.
Työ aiheen parissa jatkuu kotimaassa edelleen koulutuksen, valvonnan ja tietojärjestelmien kehityksen merkeissä. Lainsäädäntöpuolelle isoja asioita ovat rekkojen mittoja ja massoja koskevan direktiivin päivitys ja pohjoismainen yhteistyö, koska vuoden sisällä myös Ruotsissa ajetaan 34,5 m rekoilla ja Tanska on myös etenemässä asian kanssa.
Kokouksen valinnat
Kokouksessa valittiin liiton puheenjohtajaksi toiselle kaudelle professori Kari Tammi (ikä 48, kotipaikka Espoo). Vuosittaisten erovuoroisten liittohallituksen jäsenten tilalle valittiin seuraavat hallitusjäsenet: Mika Heinola (Kokkola), Tero Lehto (Märynummi), Mauri Linnanketo (Pori), Ville Siirtola (Ylivieska) ja Unto Tervo (Lahti). Vanhoina hallituksen jäseninä jatkavat Pentti Ala-Maakala (Tampere), Heikki Laaki (Helsinki), Kimmo Mustonen (Joensuu),Markku Sorsa (Riihimäki) ja Matti Tirkkonen (Orimattila).
Vuoden Autoteknillisen Yhdistyksen arvonimen sai Lahden Autoteknillinen Yhdistys ry. Siihen kuuluu 269 jäsentä. Arvonimen saantiin vaikuttivat muun muassa yhdistyksen jäsenmäärän kehitys, tiedottamisen taso, toiminnan aktiivisuus ja jäsenmaksujen hyvä hoito.
LISÄTIETOJA ANTAVAT:
Puheenjohtaja Kari Tammi, puh. 050 348 7902, s-posti: kari.tammi@aalto.fi
Toiminnanjohtaja Pasi Perhoniemi, puh. 044 523 9477, s-posti: pasi.perhoniemi@satl.fi
Lataa mediatiedote pdf-muodossa: