Kuljettajaa avustavat ADAS-järjestelmät tuovat helppoutta, mukavuutta ja turvallisuutta ajoon. Järjestelmät ovat nykyautoissa jo hyvin tavallisia, joten siksi korjaamoilla on tärkeää ylläpitää niihin liittyvää osaamista. Samalla korjaamo voi erottautua asiantuntemuksellaan ja vahvistaa asiakkaidensa luottamusta.
Kamera-, tutka- ja lasertekniikkaan perustuvat ADAS-järjestelmät tuovat helppoutta ajoon ja lisäävät turvallisuutta. Tällaisia ovat esimerkiksi kaistallapitojärjestelmä, mukautuva vakionopeuden säädin, automaattinen hätäjarrutus ja älykkäät ajovalot. Nykyautoissa kuljettajaa avustavat ADAS-järjestelmät ovat hyvin yleisiä, joten siksi korjaamoillakin on syytä tuntea järjestelmät hyvin.
Kalibrointi on tehtävä aina huolto- ja korjaustoimenpiteiden jälkeen
Järjestelmien toiminnan ymmärtäminen on avainasemassa, jotta voidaan suorittaa huolto- ja korjaustoimenpiteet asianmukaisesti, sekä varmistaa kuljettajaa avustavan järjestelmän luotettava ja turvallinen toiminta myös korjausten jälkeen. Aina, kun autoon suoritetaan yksinkertaisiakin huolto- tai korjaustoimenpiteitä, jotka vaikuttavat järjestelmään, täytyy kamerat ja tutkat kalibroida uudelleen. Jos kalibrointi jätetään tekemättä, voi autoilija myöhemmin huomata liikenteessä ikävän yllätyksen, kun järjestelmä ei toimikaan normaalisti. Pahimmassa tapauksessa edessä voi olla suoranainen vaaratilanne, jos kalibrointivirhe vaikuttaa esimerkiksi automaattiseen hätäjarrutusjärjestelmään, ja auto suorittaa hätäjarrutuksen yllättäen.
Usein kalibroinnin tarve liitetään vauriokorjaukseen, mutta yksinkertaisetkin auton alustaan tehtävät korjaustyöt edellyttävät kamera- ja tutkajärjestelmän uudelleenkalibrointia. Esimerkiksi pyörän suuntausten, tuulilasin vaihdon tai alustan komponenttien vaihdon yhteydessä on tehtävä kalibrointi. ADAS-toiminnoissa käytettävien tunnistimien kalibrointi täytyy tehdä aina, kun tunnistimien ja ajoneuvon koordinaatiston suhde muuttuu.
Asiakkaan luottamus vahvistuu ja korjaamo erottautuu asiantuntijana
On korjaamon vastuulla varmistaa, että asiakkaan ajoneuvo palautuu huollosta tai korjauksesta kaikin puolin toimintakuntoisena. Korjaamon täytyy huolehtia tarvittavat kalibroinnit itse, tai vaihtoehtoisesti teettää tarvittava työ alihankintana. ”Korjaamon on tärkeä ymmärtää kaikkien nykyaikaisten ajoneuvojen alusta- ja tukijärjestelmien vaikutukset toisiinsa. Väärin suoritettu nelipyöräsuuntaus tai mukauttamatta jääneet, auton ajotilaa mittaavat tunnistimet vaikuttavat myös tutkien ja kameroiden kalibrointiin. Pahimmillaan kalibrointia ei ole mahdollista suorittaa ollenkaan tai kalibrointi voi mennä läpi, mutta on tehty väärin ja johtaa järjestelmien vääränlaiseen toimintaan”, kertoo Frans Malmari, Diagno Finland Oy:n operatiivinen johtaja.
Kun korjaamolla varmistetaan, että henkilökunnalla on ajantasainen osaaminen järjestelmistä, taataan hyvä asiakaskokemus, sekä vahvistetaan asiakkaan luottamusta ja korjaamon roolia osaavana asiantuntijana.