Kategoriat
Järjestyksessään 33. FISITA:n maailmankongressi järjestettiin Unkarin Budapestissä 30.5-4.6.2010. Järjestäjänä toimi Unkarin tieteellisen koneinsinöörijärjestön GTE:n (GÉpipari Tudományos Egyesület) ajoneuvojaosto.
Kongressin pääteemana oli “Automobiles and Sustainable Mobility” eli “Autot ja kestävän kehityksen mukainen liikkuminen”. Esitykset oli jaettu kahdeksaan eri teknilliseen teemaan. Lisäksi samanaikaisesti järjestetyn opiskelijakongressin esitykset olivat omana yhdeksäntenä ryhmänä. Esityksiä oli kaikkiaan 358, joista 284 varsinaisia esityksiä ja loput 72 oli lyhyitä postereiden esittelyjä. Kongressiin osallistui kaikkiaan noin 800 autoalan ammattilaista 43 eri maasta. Suomestakin paikalla oli kaikkiaan 10 henkilöä.
Kaikkien yhdeksän aihealueen esitykset tapahtuivat rinnakkain omissa tiloissaan, joten kuuntelijoilla oli kova työ saada valittua mieleisimmät esitykset kuultavakseen. Näiden lisäksi täysistuntoina oli esityksiä useammasta eri aihealueesta kuten sähköautoistumisesta, hyötyajoneuvoista, ajoneuvojen ja infran välisestä tiedonsiirrosta sekä maailmantalouden muutosten vaikutuksista autoteollisuuteen. Kongressiin sisällytettyinä olivat vielä Kouluttajaseminaari sekä maailman tiejärjestön PIARC:n ja FISITA:n yhteinen työryhmätyöskentelytilaisuus. Kouluttajaseminaarin tehtävänä oli tuoda yhteen autoteollisuuden päättäjiä ja oppilaitosten edustajia luomaan keskinäisiä kontakteja, jotta kouluttajat saisivat paremmin tietoja niistä tiedoista ja taidoista, joita työelämässä nykyisin vaaditaan. Tilaisuuden puheenjohtajana toimi Aalto Yliopiston Teknillisen korkeakoulun professori ja SATL:n entinen puheenjohtaja Matti Juhala, jonka aloitteesta nyt toista kertaa FISITA:n nimissä järjestetty kouluttajaseminaaritoiminta alkoi.
Suomesta suullisia esityksiä ja esiintyjiä oli kaikkiaan kolme. VTT:n Juhani Laurikon aiheena oli “Plug-in hybrid Cars in Nordic Climate Conditions” (muut kirjoittajat Ari-Pekka Pellikka ja Petri Laine VTT:ltä). Aumet Oy:n Timo Janhusen aiheena puolestaan oli “HCCI-Combustion in the Z Engine”. SATL:n ilmoittamana Travelling Fellowship -ohjelmaan osallistunut Metropolia ammattikorkeakoulun opiskelija Heikki Hakala piti opiskelijakongressin puolella oman esityksensä aiheesta ‘An Intelligent Wiring System of the Electric Vehicle’ joka liittyi oppilaitoksen Electric RaceAbout -sähköurheiluautoprojektin sähköjärjestelmään. Lisäksi professori Matti Juhala toi oman työpanoksensa kongressin toteutukseen toimimalla kahden varsinaisen luentosession puheenjohtajana. Myös Heikki Hakala toimi opiskelijakongressissa yhden luentosession ajan puheenjohtajana.
Kongressin lopuksi FISITA:n puheenjohtajana edellisen maailmankongressin jälkeen toiminut saksalainen BMW Group:ssa työskentelevä Dipl.-Ing. Christoph Huss luovutti puheenjohtajuuden kanadalaiselle Magna Internationalin Ted Robertsonille. FISITA:n kongressilippu puolestaan siirtyi unkarilaisilta Kiinan SAE:n edustajille, jotka ovat järjestämässä seuraavaa, vuonna 2012 pidettävää maailmankongressia.
Välittömästi kongressin jälkeen pidettiin FISITA:n hallituksen, edustajiston sekä toimikuntien kokoukset. Kannaltamme tärkeimpänä seikkana niistä mainittakoon se, että professori Matti Juhala siirtyi sivuun FISITA:n johtokunnasta koulutustoimikunnan puheenjohtajan tehtävistä. Näin hän päätti vuonna 1978 Budapestin maailmankongressista alkaneen ja vuoden 2010 Budapestin maailmankongressiin päättyneen aktiivisen osallistumisen FISITA:n toimintaan. SATL:n puolelta esitämme suuret kiitokset Matille tästä pitkäaikaisesta työstä.
Varsinaisena SATL:n edustajana äänivaltaa FISITA:n edustajistossa käytti kokouksessa ja käyttää edelleen Liiton toiminnanjohtaja Pasi Perhoniemi. Hän toimii samalla jäsenenä koulutustoimikunnassa, jonka uudeksi puheenjohtajaksi Juhalan jälkeen FISITA:n puheenjohtaja kutsui saksalaisen VDI-FVT:n Daniela Hein:n. Hein taitaa olla FISITA:n historiassa ensimmäinen nainen hallituksessa. Hänellä on meriittinään muun muassa vuoden 2008 maailmankongressin järjestelyistä vastaaminen.
Edustajiston kokouksessa päätettiin jo vuoden 2016 maailmankongressin pitopaikka. Hakijoita oli kaikkiaan kolme (Brasilia, Etelä-Korea ja Ruotsi), joista äänestyksessä eniten ääniä sai Etelä-Korea. Niinpä vuoden 2016 kongressi järjestetään Etelä-Korean pääkaupungin Seoul:n lähistöllä sijaitsevassa Incheon:ssa.
Itse FISITA 2010 kongressin sisällöstä enemmän syyskuun alussa julkaistavassa Suomen Autolehdessä 7/10 ja kokouksien sisällöstä joulukuun alussa julkaistavassa Satelliitti -jäsenlehden numerossa 2/10.
“