Kategoriat
SATL kuuluu maailmanlaajuiseen autotekniikan asiantuntijoiden järjestöön, FISITA:an. FISITA järjesti keskiviikkona 25.3.2020 online-konferenssin, jonka aiheena oli ihmisen ja koneen vuorovaikutus ajoneuvojen autonomian asteen kasvaessa.
Konferenssissa käsiteltiin automaattisten ajoneuvojen suunnitteluun liittyviä haasteita ja muun muassa sitä, miten kuljettajaa informoidaan osa-aikaisen automaation toiminnasta tilanteissa, joissa kuljettajan on otettava vastuu ajoneuvon hallinnasta. Tämä vaatii riittävän tasoista kuljettajan valmiustilan monitorointia, jonka perusteella ajoneuvon tulee ohjeistaa kuljettajaa oikealla tavalla tilanteen vaatiessa. Aihealueesta on aiempia tutkimuksia sekä kokemuksia lentoliikenteestä, jossa automaattilentäminen on ollut iso osa toimintaa jo pitkään. Nykyteknologia on helpottanut kuljettajien monitorointia ja ohjeistamista.
Etäkonferenssin moderaattorina toimi ajoneuvoteollisuuden merkittävän alihankkijan Faurecian Senior Vice President & Chief Technical Officer Christophe Aufrère. Aiheesta pitivät esitykset MIT Center for Transportation & Logisticsin Research Scientist Bryan Reimer, kiinalaisen sähköautonvalmistajan NIO:n Senior Manager Communications & Public Affairs Europe Philipp Kemmler-Erdmannsdorffer sekä Faurecian Cockpit of the Future Manager Omar Ben Abdelaziz.