Kategoriat
Autoinsinöörien maailmanjärjestön FISITA:n 35. joka toinen vuosi järjestettävä maailmankongressi järjestettiin tänä vuonna Hollannin Maastrichtissa kesäkuun alussa. Järjestelyistä vastasi Hollannin autoinsinöörijärjestä KIVI-NIRIA yhdessä Belgian UBIA- ja Saksan VDI-autoinsinöörijärjestöjen kanssa. Kongressin teemana oli “Älykäs liikenne ratkaisemaan tulevaisuutemme liikkumisen, turvallisuuden ja ympäristön haasteet” (Intelligent transport to solve our future mobility, safety and environmental challenges). Osallistujia kongressissa oli noin 1400 paristakymmenestä maasta.
Kongressin käsittelemät aihealueet oli jaettu kymmeneen osaan: Puhtaat ja hyötysuhteeltaan hyvät moottoriteknologiat, Uuden energian voimalinjat, Kevyet rakenneratkaisut, Ajoneuvojen dynamiikka ja älykäs hallinta, Automatisoitu tai tuettu ajaminen, Ajoneuvojen inhimilliset tekijät, Vaihteistot ja hybridit, Kehittynyt turvallisuusteknologia, NVH ja Uudet liikkumisen ja ajoneuvojen konseptit. Lisäksi kouluttajille oli kaksi eri tilaisuutta sekä uutuutena liikkeen johdolle suunnatut laajempialaiset seminaarit. Toinen merkittävä uutuus oli nuoremmille koululaisille suunnattu urapäivä, jolloin esillä oli autoalaan liittyvää uraohjausta ja alan esittelyä tulevia alan valintoja tekeville koululaisille. Paikalle kuljetettiin linja-autoilla vähän yli 300 koululaista lähialueilta tutustumaan alaan.
Kongressin avajaisten pääpuhujaksi oli kutsuttu Audi AG:n hallituksen jäsen Prf. Dr. Ing. Ulrich Hackenberg. Hänen puheensa aiheena oli “Connectivity as Key Enabler for Safety and Efficiency in Automotive”. Esityksessään hän toi esiin, että yli 93 %:ssa Audin tutkimista onnettomuuksista inhimillinen tekijä oli onnettomuuden perussyynä. Näin ollen ajoneuvojen avustavan tekniikan kehittyminen ja tietojen kulkeminen niin ajoneuvon ja infran välillä kuin ajoneuvojen kesken vähentää tulevaisuudessa inhimillisten virheiden vaikutuksia.
Yksi mielenkiintoisista paneelikeskusteluista koski automatisoitua ajamista. Puhujina olivat Googlelta Anthony Levandowski, Continentalilta Helmut Matschi ja UMTRI/TTI:ltä John Maddox. Moderaattorina toimi Fordilta aihealueen kehitystyöstä vastaava Greg Stevens. Levandowski toimii Googlen automaattisten autojen kehitystyöryhmässä, joten hän toi esille heidän saavutuksiaan esitellen lyhyesti myös juuri julkisuuteen tuotua autonomisen auton prototyyppiä. Totuuden nimissä on kuitenkin todettava, että vielä on pitkä matka siihen, että markkinoilla ja liikenteessä olisi oikeasti kaupallisia autonomisia autoja. Jo itsessään autonomiseen ajamiseen tarvittavan anturoinnin kustannus on vielä aivan liian suuri. Pelkkä laserskanneri, joka Googlen autonomisen protoauton katolla sijaitsee, on noin 50 000 $:n arvoinen.
Tarkemmin kongressin sisällöstä kerrotaan syyskuun alussa ilmestyvän Suomen Autolehden numerossa 7/2014.
Suomalaisedustus oli kongressissa aikaisempaa laajempi. Eniten esityksiä oli Teknologian tutkimuskeskus VTT:stä, viisi kappaletta. Lisäksi esitys oli Oulun yliopistosta ja yksi Aumet Oy:stä.
Kongressin yhteydessä oli näyttely, johon osallistui noin 40 yritystä. Näyttelyalueen yhteydessä oli esillä nyt kolmatta kertaa “Islands of Exelence” -osastoilla viiden yliopiston autotekniikan tutkimusprojekteja. Näille osastoille oli täytynyt hakea erikseen ja yhdeksän kandidaatin joukosta FISITA:n koulutustoimikunnan edustajat olivat valikoineet nuo viisi. Yliopistoista kolme oli saksasta (HAN University of Applied Sciensies, KU Leven ja RWTH Aachen University), yksi Tsekeistä (Czech Tecnical University in Prague) ja yksi Hollannista (TU Eindhoven).
Kongressin yhteydessä järjestettiin opiskelijoille suunnattu Travellin Fellowship -ohjelma. Ohjelman tarkoituksena on, että kukin FISITA:n jäsenjärjestöistä lähettäisi yhden autoalan korkeakouluopiskelijan tutustumaan järjestävän maan autoteollisuuteen ja kulttuuriin sekä verkostoitumaan niin muiden TF-ohjelmaan osallistuvien kanssa kuin kongressiin osallistuvien kanssa. SATL on monen vuoden ajan lähettänyt hakemusten perusteella yhden opiskelijan tapahtumaan. Tällä kertaa kyseinen henkilö oli Aalto Yliopiston teknillisestä korkeakoulusta DI:ksi valmistunut Arto Niskanen, joka on jatkamassa tohtorikoulutuksen merkeissä Aallossa. Hän piti oman esityksensä opiskelijakongressissa otsikolla “Accelometers on the Inner Liner of the Tyre to Estimate Aquaplaning”. Häneltä saadun palautteen mukaan matka oli erittäin positiivinen kokemus ja saadut kontaktit varmasti hyödyllisiä tulevaisuudessa. Tarkempi matkaraportti häneltä saadaan seuraavaan Satelliitti-lehteen, joka ilmestyy joulukuun alussa.
Jo ennen kongressin loppua alkoivat FISITA:n omat kokoukset, jotka jatkuivat kaksi päivää. Toiminnanjohtaja osallistui koulutustoimikunnan, edustajiston sekä EAEC:n kokouksiin. Kongressin lopussa vaihtui perinteiden mukaisesti järjestön puheenjohtajuus, joten Kiinaa edustanut tohtori Li Jun siirtyi sivuun ja Eurooppaa edustanut, mutta Yhdysvalloissa asuva ja työskentelevä Paul Mascarenas otti puheenjohtajuuden vastaan.
FISITA:n organisaatiossa on tapahtunut myös muutoksia, kun 17 vuotta toimitusjohtajana toiminut Ian Dickie lähti eri työnantajan palvelukseen vuoden vaihteessa. Uusi toimitusjohtaja nimettiin huhtikuussa hallituksen kokouksessa Detroitissa ja hän on nimeltään Chris Mason Hän aloittaa tehtävässä elokuun alussa. Hänet esiteltiin kongressissa edustajille. Lisäksi koulutustoimikunnan vastaavana FISITA:n toimistolla toiminut Elliot Maule on myös vaihtanut työnantajaa. Hänelle ei ole vielä seuraajaa valittu, vaan FISITA:n toimiston väki on tehnyt hänen työt. Uusi toimitusjohtaja suorittaa uuden henkilön haun ja valinnan.
Seuraava FISITA:n maailmankongressi pidetään Busanissa Etelä-Koreassa 26.-30.9.2016 KSAE:n toimesta. Vuoden 2018 kongressi puolestaan päätettiin pidettävän Intian Chennaissa.
“