Kategoriat
Uudella tavalla toteutettu liikkumisen teknologian kongressi ja näyttely
Liikkumisen insinöörien maailmanjärjestö FISITA (Fédération Internationale des Sociétés d’Ingénieurs des Techniques de l’Automobile) yhdessä Espanjan jäsenjärjestönsä STA:n (Sociedad de Técnicos de Automoción) kanssa järjesti viiden vuoden tauon jälkeen fyysisen liikkumisen teknologiakongressin ja -näyttelyn Espanjan Barcelonassa 12.-14.9.2023. Suomen Autoteknillinen Liitto on kyseisen maailmanjärjestön jäsenjärjestö.
Tapahtumakonseptia oli uudistettu merkittävästi aiemmasta, kun samanaikaisesti toteutettiin kolme aiemmin erikseen järjestettyä tapahtumaa ja yksi kokonaan uusi tapahtuma. Nämä olivat tutkijoille ja tuotekehittäjille suunnattu FISITAn maailmankongressi, jota on järjestetty järjestön perustamisesta eli vuodesta 1948 lähtien, pelkästään jarruteknologiaan keskittynyt EuroBrake-kongressi, johtaja-asemassa oleville suunnattu FISITA World Mobility Summit ja ensimmäistä kertaa järjestetty FISITAn älykkään turvallisuuden Euroopan konferenssi. Tapahtuman yhteydessä oli vielä erillinen teknologianäyttely, jonka näytteilleasettajista lukumääräisesti suurin osa oli jarruteknologiaan keskittyviä yrityksiä ja tutkimuslaitoksia, kaikkiaan näytteilleasettajia oli 112 kappaletta.
Kongressissa kokonaisuudessaan pidettiin noin 300 suullista esitystä teknisistä julkaisuista liittyen lähemmäs 20 eri tekniseen teemaan sekä esiteltiin 15 julistetta.
Kootusti yhteen paikkaan ja ajankohtaan keskitetty tapahtumakokonaisuus oli hyvä menestys, sillä kolmen päivän aikana siihen osallistui järjestäjän ilmoituksen mukaan 2 200 kongressivierasta. Toki haasteen aiheutti se, että paneutuminen kaikkiin tapahtumiin yhtä aikaa oli mahdotonta. Suomen Autolehden numerossa 8/2023 julkaistussa artikkelissa on nostettu esiin muutamia kongressissa käsiteltyjä teemoja.
Kongressin päätteeksi FISITAn puheenjohtajuus vaihtui. Järjestöä viimeiset kaksi vuotta johtanut, uransa Renaultin organisaatiossa tehnyt ranskalainen Nedine Leclair luovutti tehtävän seuraavaksi kaksivuotiskaudeksi yhdysvaltalaiselle Mike Andersonille, joka toimii General Motorsin organisaatiossa tittelillä Vice President, Global Electrification and Battery Systems.
Sen sijaan alunperin välittömästi kongressin jälkeen järjestettäväksi alunperin suunniteltu FISITAn jäsenjärjestöjen edustajien kokous jäi pitämättä. Se toteutetaan etänä myöhemmin loppuvuoden aikana.
Seuraava FISITAn liikkumisen teknologian kongressi ja näyttely järjestetään kahden vuoden päästä uudestaan Barcelonassa. Mielenkiinnolla odotamme, mihin liikkumisen teknologiat ovat kehittyneet tuona aikana.
Seuraavassa tunnelmakuvia tapahtumasta: