Kategoriat
Metropolia Ammattikorkeakoulun Electric RaceAbout (ERA) -sähköauto saavutti huippumenestyksen kansainvälisessä Progressive Automotive X PRIZE -ajoneuvokehityskilpailussa Yhdysvalloissa sijoittumalla luokassaan toiseksi aivan marginaalisella erolla voittajaan.
Projektipäällikkö, pääinsinööri Sami Ruotsalainen vastaanotti toisen sijan korkean tason palkinnonjakotilaisuudessa Washington D.C:ssä torstaina 16. syyskuuta. Tilaisuudessa puhui mm. Yhdysvaltain edustajainhuoneen puheenjohtaja Nancy Pelosi.
Kilpailun järjestäjien tekninen neuvonantaja Bob Larsen esitteli autoa seuraavanalaisesti: “Electric RaceAbout on todellinen taidonnäyte. Siinä liki kaiken ovat tehneet korkeakouluopiskelijat. Se on huipputehoinen sähköurheiluauto ja osallistuneista autoista kenties vaikuttavin. Erityistä siinä on esimerkiksi se, että jokaisessa pyörässä on oma moottorinsa. ERA oli alusta alkaen suosikkiauto, sillä se on niin upeasti toteutettu”.
Metropolian autotekniikan lehtori Sami Ruotsalaisen mukaan opiskelijatiimi oli alusta alkaen tekemässä maailman parasta sähköautoa ja myös onnistui siinä.
“Olemme tällä osoittaneet, että Suomessa tulee ja kannattaa jatkaa sähköajoneuvoalan kehittämistä edelleen” Ruotsalainen sanoi.
ERA-sähköautolla voi ajaa Helsingistä Tampereelle yhdellä latauksella 110 kilometrin tuntivauhdilla kuluttaen energiamäärän, joka vastaa 1,6 litraa bensiiniä sadalla kilometrillä.
“Sähköauto on kiistämättä yksi merkittävistä vastauksista tämän hetken energiankulutus- ja ympäristöongelmiin” Ruotsalainen sanoi.
Kilpailussa ERA:n kuljettajana toiminut ja syyskuussa autoinsinööriksi Metropoliasta valmistuva Tuomo Kinnunen osallistui sähköautoprojektiin alusta alkaen.
“Kilpailussa meillä oli kovia vastustajia, myös isoja autotehtaita. Vaikka olimme kouluporukka, meillä oli mielettömän hieno auto muihin verrattuna, eikä moni meinannut ensin uskoa, että olimme kaikki opiskelijoita. Oli kiva näyttää, että muualtakin maailmasta tullaan ja hyvin pärjätään” Kinnunen kertoi.
“Sain tästä hyvän projektityökokemuksen, jota selvästi vaaditaan työelämässä ja olen siinä vahvoilla. Aikaa tämä on vienyt – ja paljon antanut” Kinnunen sanoi.
Metropolian kolmevuotisen hankkeen yli 60 kumppanista pääosa on suomalaisia yrityksiä ja tutkimuslaitoksia. Auton suunnitteluun osallistui Metropolian autotekniikan alan lisäksi Lahden ammattikorkeakoulun Muotoiluinstituutti. Lisäksi Lappeenrannan teknillinen yliopisto suunnitteli sähköautoon uudet ajoneuvokäyttöön optimoidut sähkömoottorit.
X PRIZE -säätiön tavoitteena on ollut kannustaa autojen tuotekehitystä energia- ja ympäristöystävällisiin vaihtoehtoihin ja edistää niiden päätymistä sarjatuotantoon ja kuluttajien saataville. Yli sadan osallistujatiimin joukosta Electric RaceAbout -sähköauto eteni kaksipaikkaisten vierekkäin istuttavien sarjassaan toiseksi. Luokan voitti Yhdysvaltojen Pohjois-Carolainasta kotoisin oleva Lion Motorsin Wave II (kuvissa vihreä auto). Samalla he kuittasivat luokassa jaossa olleen 2,5 miljoonan dollarin voittoshekin. Kilpailussa oli kaikkiaan kolme eri sarjaa, joiden rahapalkintona on yhteensä 10 miljoonaa dollaria.
Mainstream -luokan voitti Yhdysvaltojen Virginiasta kotoisin oleva Edison 2 -joukkue Very Light Car -autollaan (kuvissa kiiltävällä yläosalla varustettu auto). Voitostaan he kuittasivat 5 miljoonaa dollaria.
Peräkkäin istuttavien ajoneuvojen luokan voitti Sveitsistä kotoisin oleva X-Tracer Team Switzerland kaksi pyöräisellä e-Trazer -ajokillaan. He kuittasivat palkintopotista loput 2,5 miljoonaa dollaria.
SATL on ollut tukemassa Antti Saarialho -rahaston kautta ERA -projektin toteutumista omalla pienellä panoksellaan.
ERA:n kilpailun kulusta tarkemmin seuraavassa Suomen Autolehdessä 8/2010 julkaistavassa artikkelissa.
Kilpailun järjestäjien julkaisema video ERA:sta löytyy YouTubesta seuraavasta linkistä: http://www.youtube.com/watch?v=-C3v3aThfFA
“