Kategoriat
Sähköautojen määrä kasvaa kovaa vauhtia, ja tarve ymmärtää niiden toimintaa syvällisemmin koskee yhä useampaa autoalan toimijaa. Perustietämys nykyaikaisten sähköajoneuvojen tekniikasta, terminologiasta ja niiden käytöstä ei enää riitä – tarvitaan myös käytännön kokemusta sähköajoneuvojen huoltamisesta ja korjaamisesta.
Sähköajoneuvokannan kasvun myötä tiedon tarve on lisääntynyt huomattavasti niin korjaamoilla, auto- ja varaosamyynnissä, vakuutus- kuin opetusalallakin. ”Teknologian kehitys tuo luonnollisesti aina mukanaan koulutustarpeita”, Mercedes-Benzin maahantuojan Oy Veho Ab:n henkilö- ja pakettiautojen koulutuspäällikkö Antti Paasivirta vahvistaa.
Autojen sähköistyminen asettaa yhä monet korjaamot täysin uuteen tilanteeseen korkeiden sähköjännitteiden kanssa. Työturvallisuus korkeajänniteautojen kanssa toimiessa vaatii uutta osaamista sekä henkilökunnan vastuutehtävien organisoimista viranomaisvaatimusten mukaisesti.
Teknologian kehitys kasvattaa osaamisen tarpeita koko autoalalla
Tarvetta perusteelliselle sähkötekniikan syväosaamiselle ei ole aiemmin samassa mittakaavassa ollut, ja tästä syystä moni toimija on nyt uudenlaisten haasteiden edessä. ”Osaamisessa on puutteita esimerkiksi vaihtosähkötekniikan osalta. Automaahantuojien koulutukset seuraavat autovalmistajien merkkikohtaisia ohjeistuksia ja ovat ajankohtaisia sekä osaavia koulutuksia myös näihin tarpeisiin”, Paasivirta kertoo.
Sähköosaamisen kehittäminen aloitetaan nykyään jo ammattiin suuntaavissa opinnoissa ammattikouluissa ja ammattikorkeakouluissa. Uusien tulevien autoalan ammattilaisten lisäksi on huomioitava koko nykyisen autoalan henkilöstön osaamisen varmistaminen ilman mahdollisuutta hyödyntää pohjalla olevia sähkötekniikan ammattiopintoja eli tarvitaan myös täydennyskoulutusta alalla jo työskenteleville. Auton voimanlinjan sähköistymisen lisäksi alan murrokseen vaikuttavat autoteknologian muutkin suurimmat vallankumoukset auton 140 vuotisen historian aikana: liitettävyyspalvelut sekä autonomisen ajamisen eri tasot.
Kaikki nämä teknologiat lisäävät uuden osaamisen tarpeita koko autoalalla. ”Kun tiedon määrän siirtäminen autoalan ammattilaisille kasvaa, myös koulutusmetodien on muututtava, muutoin alan kannattavuus ei kestä henkilöstön koulutuspoissaoloja. Kouluttamisen digitalisaatio, esimerkiksi verkkoitseopiskelu, etäopetus ja virtuaalinen opetus ovat jo arkipäivää, ja kaikki autoalan osaajat tulevat jatkossa osallistumaan uuden tyyppisiin koulutuksiin”, Paasivirta arvelee.
Mitä riskejä puutteelliseen osaamiseen liittyy?
Sähköistynyt autoilu jakaa paljon mielipiteitä niin kuluttajien kuin ammattilaistenkin joukossa. Monet epäluulot sähköistä liikennettä kohtaan johtuvat tiedon puutteesta. Pahimmillaan kuluttajien tiedonjano johtaa väärän tiedon saamiseen ja virheellisiin käsityksiin esimerkiksi sosiaalisen median ryhmissä. ”Asiakkaat ja alan yhteistyökumppanit tarvitsevat oikeaa faktaa sähköistymiseen liittyen. Autoalan ammattilaisen on kyettävä vastaamaan niin yksinkertaisiin, kuin myös hieman kompleksisempiin kysymyksiin sähköistyneen autoilun ympäriltä”, Paasivirta toteaa.
Turvallisuusteknologia asettaa vauriokorjaamoille uusia osaamisvaatimuksia
Autot ovat kehittyneet hyvin turvallisiksi viimeisen kymmenen vuoden aikana. Asiantuntijoiden mukaan riski menehtyä tai loukkaantua vakavasti liikenneonnettomuudessa on pienentynyt huomattavasti, kun henkilö on uuden turvatekniikan autossa ja kuljettaja ajaa tilanteeseen sopivaa nopeutta. Autot ovat ostajilleen arvokkaita hankintoja ja niiden kolarikorjaaminen on taloudellisesti järkevää. On kuitenkin varmistettava, että auto on turvallinen myös korjauksen jälkeen.
Sähköistyminen sekä uusin turvallisuusteknologia tuovat myös vauriokorjaamolle paljon uusia osaamisvaatimuksia. Vauriokorjaamon ja vakuutusyhtiön välinen kommunikaatio vaatii molemmilta uuden tekniikan ymmärrystä. ”Vaurioituneet, uuden teknologian autot on pystyttävä korjaamaan jälleen turvalliseksi asiakkaita tyydyttävällä aikataululla ja kustannuksilla, ja tämä onnistuu vain ammattimaisella osaamisella”, Paasivirta vakuuttaa.
Paasivirta kertoo lisää aiheesta 8.2.2022 etätoteutuksena järjestettävässä SATL Sähköautopäivä -seminaarissa. Puheenvuorossaan hän avaa muun muassa Mercedes-Benz EQS -täyssähköauton huipputeknologiaa, joka tulee yleistymään myös muissa sähköautoissa eri valmistajilla.
SATL Sähköautopäivä -seminaari vastaa usein heränneisiin kysymyksiin mm. korkeajänniteakun ikääntymiseen vaikuttavista tekijöistä, ajoneuvon lataamisesta ja energian kulutuksesta. Asiantuntijat oman alansa huipulta Suomessa tarjoavat mahdollisuuden saada ensikäden tietoa uusimmista sekä tulevaisuuden tekniikoista. Koulutuksen osallistujilla on etuoikeus kysyä myös kysymyksiä sähköautoilun asiantuntijoilta.