Kategoriat
Sami Ojamon kiinnostus autoihin syntyi moottoriurheilun parissa ja työura on kulkenut tukkukaupan kautta joukkoliikenteeseen sekä sähköisen liikenteen pariin. Millaiselta näyttää autoilun tulevaisuus alalla aktiivisesti vaikuttavan ja innovatiivisten ratkaisujen parissa työskentelevän bussivalmistaja VDL Bus & Coach Finland Oy:n toimitusjohtajan näkökulmasta?
Sami, miten olet päätynyt alalle ja nykyisiin työtehtäviisi? Kerro vähän urapolkusi vaiheista.
Olen aloittanut moottoriurheilun parissa jo 2000-luvun alussa. Opiskelin silloisessa Stadiassa eli nykyisessä Metropoliassa autoinsinööritutkintoa ja olin koko ajan formulatiimissä mekaanikkona mukana. Päädyin mukaan lahtelaiseen Koiranen Bros -formulatiimiin, joka lähti Saksan Formula Renault -sarjaan ja valloittamaan Eurooppaa. Opiskelin talvet ja kesät vietin formulatiimissä ensin mekaanikkona ja myöhemmin tiimipäällikkönä. Kun tiimi kasvoi, sain enemmän vastuuta. Käytännössä tein kuitenkin kaikkea mitä tiimi milloinkin tarvitsi: vaihdoin moottoreita, kävin kaupassa ja hoidin muita käytännön asioita. Kiersimme kaikkiaan 11 maata, joten näin ja koin paljon, ja Renault Sport tuli tutuksi.
Vuonna 2006 oli aika miettiä tulevaisuutta vakavammin ja oli tehtävä päätöksiä: jäänkö Suomeen vai jatkanko tosissani formuloiden parissa? Käytännössä edessä olisi ollut muutto ulkomaille, minulla olisi ollut venäläinen tiimi ja pääpaikka Italiassa. Se olisi ollut mielenkiintoinen työ, mutta päätin kuitenkin jäädä Suomeen. Aloitin työt Ekström Oy:llä, jossa vastasin huollon myynnistä. Nousin pian myyntipäälliköksi ja vastuulleni tuli merimoottoreiden myynti sekä myynti teollisuudelle. Tämän jälkeen hain töihin Veolia Transportille eli ranskalaiselle, maailman toiseksi suurimmalle joukkoliikenneyritykselle. Aloitin teknisenä johtajana ja vastuulleni kuuluivat kalusto, hankinnat, laatu- ja ympäristöasiat sekä korjaamot. Etenin yrityksen sisällä kehitysjohtajaksi ja sain olla mukana kehityksessä kohti sähköistä liikennettä. Välillä työskentelin raskaan kaluston rengasmyynnin parissa Colmec Oy:llä ja myöhemmin siirryin ikään kuin takaisin Veolialle, nykyisen Transdev Finland Oy:n toimitusjohtajaksi. Halusin jatkaa uraani sähköisen liikenteen parissa ja nyt olen työskennellyt jo kuuden vuoden ajan VDL Bus & Coach Finland Oy:llä joukkoliikenteen ja sen sähköistämisen parissa.
Ympäristöasiat ovat keskeisessä roolissa ja liikenne sähköistyy kovaa vauhtia. Myös sosiaalisen vastuun merkitys korostuu. Kuluttajat ovat yhä kiinnostuneempia siitä, että tuote tai palvelu vastaa heidän arvojaan. Millainen on auton koko elinkaari vastuullisuuden näkökulmasta?
Työskentelet bussivalmistaja VDL Bus & Coach Finland Oy:n toimitusjohtajana ja innovatiivisten ratkaisujen parissa. Mikä sinua innostaa ja motivoi omassa työssäsi?
Teknologian kehitys alallamme on huikeaa. Se on jo nyt ottanut suuria askelia ja koko ajan tapahtuu lisää. Tällä hetkellä käydään muun muassa polttokennokeskustelua ja seurataan autonomisten ajoneuvojen kehitystä. Ympäristöasiat ovat keskeisessä roolissa ja liikenne sähköistyy kovaa vauhtia. Myös sosiaalisen vastuun merkitys korostuu. Kuluttajat ovat yhä kiinnostuneempia siitä, että tuote tai palvelu vastaa heidän arvojaan. Millainen on auton koko elinkaari vastuullisuuden näkökulmasta? Ei pelkästään se, mitä tulee auton pakoputkesta, vaan esimerkiksi millaisissa oloissa auto tuotetaan? Kokonaisvastuu korostuu erityisesti nuorempien sukupolvien päätöksissä ja tämä tuo painetta yrityksille. On todella kiinnostavaa nähdä, miten pärjäämme valtavassa kehityksessä. Kaikki tämä vaatii entistä enemmän vuoropuhelua eri tahojen kesken.
Miten joukkoliikenne on muuttunut viime vuosina ja millaisena näet liikenteen tulevaisuuden?
Sähköistyminen on tullut vahvasti osaksi liikennettä jo nyt. Joukkoliikenteessä sähköistyminen on tapahtunut hurjalla vauhdilla, muutaman vuoden sisällä. Kaupunkibussit kulkevat tällä hetkellä jo pääsääntöisesti sähköllä. Myös autonomiset ajoneuvot lisääntyvät. Itseohjautuvat ajoneuvot tulevat lähemmäksi arkipäiväämme koko ajan. Norjassa monet kaupungit edellyttävät jo tällä hetkellä kilpailutuksen yhteydessä palveluntarjoajalta mahdollisuutta siirtyä autonomisiin ajoneuvoihin esimerkiksi kymmenen vuoden aikajänteellä. Autonomisiin ajoneuvoihin liittyy vielä paljon kysymyksiä, kuten lainsäädäntö ja vastuukysymykset. Myös tietoliikenteen ja tekoälyn roolit kasvavat. Koulutustarpeet muuttuvat ja alalla tarvitaan erilaista osaamista. Autoalalla tarvitaan yhä enemmän datainsinöörejä ja perinteisen mekaanikon työnkuva muuttuu. Alan koulutuksessa on ymmärrettävä tulevaisuuden tarpeet ja vastattava niihin.
Olet toiminut Suomen Autoteknillisen Liiton ja sen Helsingin paikallisyhdistyksen hallituksissa, ja vaikutat aktiivisesti alalla monella tapaa. Miten haluat omalla toiminnallasi vaikutta alamme tulevaisuuteen?
Työroolini kautta käyn paljon esimerkiksi liikenne- ja viestintäministeriön tilaisuuksissa ja alan tapahtumissa. Sidosryhmäyhteistyö on tärkeää, erityisesti joukkoliikennealalla, jolloin ollaan paljon tekemisissä esimerkiksi viranomaisten ja poliitikkojen kanssa. Avoin keskustelu tuo mahdollisuuksia vaikuttaa alaan ja sen tulevaisuuteen.
Helsingin Autoteknilliseen yhdistykseen liityin jo opiskellessani. Valmistuttuani jäin yhdistyksen jäseneksi ja 2010 minua pyydettiin yhdistyksen hallitukseen – koin, että se oli kunnia-asia. Vuosina 2019 – 2021 olen toiminut myös SATL:n hallituksessa. Näen, että SATL on tärkeässä roolissa alamme tulevaisuuden kannalta. Alan koulutuksessa pitää huomioida työelämän nopeasti muuttuvat tarpeet ja SATL on tärkeänä linkkinä alan työnantajien ja koulutuksen välillä.
Millaisia vinkkejä haluaisit antaa alaa opiskeleville nuorille?
Haluaisin muistuttaa, että arvosanat eivät ole kaikki kaikessa. Vaikka keskiarvo olisi erinomainen, se ei välttämättä takaa, että työssä olisi erinomainen. Tarvitaan myös elämänkokemusta ja työkokemusta, jota on hyvä hankkia jo kesätöiden avulla. Urasuuntausta miettiessä kannattaa muistaa, että Suomessa on työpaikkoja myös raskaan liikenteen puolella ja sinne tarvitaan paljon työvoimaa. Teknologia tulee kovaa vauhtia alalle ja uudenlaista tietoa ja taitoa tarvitaan. Alamme on merkittävä työllistäjä ja erilaisia mahdollisuuksia löytyy kyllä, kannattaa rohkeasti katsoa siis perinteisten uravaihtoehtojen ulkopuolelle.
Kiitos haastattelusta Sami!
Lue myös muut Ajan vaikuttaja -haastattelut!