Kategoriat
Uteliaisuus ajoi autojen parissa koko ikänsä puuhastelleen autoteknikko Rami Katajiston aikanaan Kuluttajariitalautakuntaan. Miltä vaikuttaa autoalan tulevaisuus kuluttajansuojan näkökulmasta? Ajan vaikuttaja –juttusarja esittelee autoteknillisellä alalla työskenteleviä ja aktiivisesti vaikuttavia henkilöitä.
Rami, sinulla on pitkä kokemus auto- ja koneteollisuudessa työskentelystä. Miten päädyit alalle?
Autoinnostus kulkee suvussa – setäni omisti kuljetusliikkeen ja myös isäni oli kuljetusalalla. Kasvoin lapsuuteni Luvialla, ja vartuin autojen keskellä. Meillä oli pihalla romuttamo, jossa purettiin kuorma- ja linja-autoja.
Pääsin 14-vuotiaana TET-harjoitteluun huoltoasemalle, jossa päädyinkin työskentelemään vuoden päivät. Tämän jälkeen lähdin ammattikouluun autopuolelle ja kävin raskaan kaluston koulutuslinjan. Opiskelujen ohella tein töitä Raumalla paikallisella Volkswagen-Mazda-jälleenmyyjällä ja valmistuin Porin teknillisestä oppilaitoksesta autoteknikoksi vuonna 1991. Opiskelun ohella työskentelin Espoossa MAN-korjaamon työnjohtajana ja mekaanikkona. Myöhemmin muutin takaisin Poriin ja siirryin Sisu-autolle sähköasentajaksi ja tämän jälkeen työnjohtoon. Jatkoin uraani Stockmannilla Nissanin asiakaspalvelupäällikkönä, josta siirryin aikanaan Stockmann Herttoniemen jälkimarkkinointipäälliköksi. Tuolloin kiinnostuin myös kuluttajansuoja-asioista. Tämän jälkeen työskentelin Veholla jälkimarkkinoinnin parissa ja kenttäpäällikön tehtävien ohessa vastasin koulutusohjelmasta, joka piti sisällään luennon kuluttajansuojasta.
Olet Kuluttajariitalautakunnan jäsen, miten päädyit tähän tehtävään ja millaisiin asioihin haluat sen myötä vaikuttaa?
Kuluttajariitalautakuntaan ajauduin uteliaisuudesta vuonna 1999. Tuttavani soitti minulle ja kertoi, että Kuluttajariitalautakunnassa olisi paikka auki ja he voisivat suositella siihen minua. Olin Stockmannilla työskennellessäni päässyt kirjoittamaan muutamaan reklamaatiotapaukseen vastauksen. Tämä herätti ajattelemaan asioita myös liikkeen kannalta.
Tehtäväni kautta olen käynyt luennoimassa eri autoliikkeille ja -ketjuille. Olen kouluttanut automyyjiä, varaosamyyjiä ja korjaamotyöntekijöitä. Haluan tuoda kuluttajansuojalakia autoalan ammattilaisille näkyväksi ja opettaa heitä toimimaan oikein.
Liikkeiden on tärkeää ymmärtää, mitä kuluttajansuoja käytännössä heille merkitsee. Halusin alun perin päästä vaikuttamaan näihin asioihin, koska tiesin, että liikkeet ovat enemmän tai vähemmän näiden asioiden kanssa hukassa. Ennakoimalla ja toimimalla oikein, pystyy välttämään monia riitatilanteita. Nykyään esimerkiksi autokorjaamoon tultaessa, otetaan joka kerta työmääräykseen allekirjoitus ja tämä on yksi konkreettinen asia, joka on aikanani mennyt läpi ja otettu käytäntöön korjaamoilla toiminnan turvaamiseksi.
Työskentelet tällä hetkellä Michelin Oy:lla Account Development Managerina. Millainen on työnkuvasi?
Työskentelen raskaan kaluston renkaiden parissa, jossa vastaan muun muassa asiakkuuksista Etelä-Suomen alueella. Myymme rengasliikkeille renkaita ja teemme kuljetusliikkeille teknisiä tarkastuksia sekä haemme yhdessä asiakkaan kanssa erilaisia toimintatapoja, joilla säästetään polttoainetta. Työhöni kuuluu paljon testausta – pyrimme hakemaan parempia toimintamalleja siihen, kuinka säästetään renkaita ja sitä kautta myös luontoa.
Miltä autoalan tulevaisuus näyttää ja mitä se vaatii korjaamoilta?
Digitalisaatio ja elektroniikan lisäys autoissa on ollut valtavaa, ja siitä aiheutunut muutos on tapahtunut niin nopeasti, että jälkimarkkinat ja autoala eivät ole pysyneet muutoksen tahdissa niin hyvin, kuin olisi kenties pitänyt. Tällä hetkellä korjaamotoiminnan yhtenä haasteena on osaavan henkilökunnan saatavuus ja erityisesti sähkö- ja elektroniikan osaajien kasvava tarve. Tietyt automerkit ovat hyvin perillä sähköistymisen kanssa, mutta haasteena on erityisesti, pystyvätkö ei-merkkisidonnaiset korjaamot vastaamaan osaamistarpeisiin.
Työnkuva autoalalla on muuttunut paljon, kun työskennellään entistä enemmän tietokoneiden parissa. Tämä myös osaltaan vaikuttaa siihen, että alalla on työntekijäpulaa. Tällaisiin tehtäviin hakeutuu luontaisesti erilaisia ihmisiä, kuin esimerkiksi perinteiseen mekaanikon työhön ja koulutukseen sekä työssäoppimiseen tarvittaisiin lisää resursseja.
On kiinnostavaa nähdä, minkälainen tulevaisuuden voimanlähde tulee olemaan. Nähtäväksi jää, palataanko polttomoottoreihin, siirrytäänkö vetykennoihin, ja onko voimanlähteenä sähkö vain välimuoto, kun puolijohdetekniikka joudutaan kaivamaan maaperästä? Entä mitä vanhenevien akkujen kanssa tehdään? Osahaasteeksi muodostuu myös akkujen korkea hinta. Ollaan suurten kysymysten äärellä. Itse uskon vetyautojen suosion kasvuun.
Minkälaisia vinkkejä antaisit alan opiskelijoille?
Tärkeintä on opiskelijan oman motivaation löytäminen ja fokuksen kirkastaminen. Oman suuntautumisen ja erikoistumisalan löytymiseen kannattaa panostaa. Kannattaa miettiä, haluaako olla mekaanikko, myyjä, asiakaspalvelija, vai jotain siltä väliltä? Kaikki tekijät ovat autoalalle tärkeitä, eikä mitään roolia pidä väheksyä.
Kiitos haastattelusta Rami!
Lue myös muut Ajan vaikuttaja -haastattelut!