Kategoriat
Matti Semenuk voitti järjestyksessään kolmannen SATL Insinöörityögaalan keväällä 2022 työllään ”Torque Vectoring Development for Formula Student Vehicle”. Mistä kiinnostus autoja kohtaan on peräisin ja miten idea lopputyön aiheeseen syntyi? Millainen kokemus oli olla osana Formula Student -tiimiä ja mitä eväitä se on antanut tulevaisuuteen?
Matti, miten kiinnostuksesi autoja kohtaan on syntynyt? Kuinka päätit hakeutua alalle?
Kiinnostus autoja kohtaan syntyi jo lapsuudessa. Isäni on työskennellyt ajoneuvojen parissa ja sitä kautta olen päässyt työskentelemään autojen korjausten ja muiden huoltotoimenpiteiden parissa. Kun yläasteella piti päättää opiskelupaikasta, ajoneuvomekaanikon tutkinto tuntui luontevalta vaihtoehdolta ja sitä kautta olen päätynyt ajoneuvopuolelle. Työllistyttyäni ammattikoulun jälkeen tajusin, etten halua tehdä asentajan hommia loppuelämääni. Niinpä päätin jatkaa omaa opiskelupolkuani ajoneuvotekniikan opintoihin ammattikorkeakouluun. Valinta tuntui hyvältä ja on sitä edelleen. Ajoneuvojen sähköpuoli on aina kiehtonut minua, ja ala on tuntunut alusta asti omalta jutulta. Olen päässyt tekemään paljon monenlaisia asioita, jotka kiinnostavat itseäni.
Mikä Formula Student -kilpailu?
- Kansainvälinen suunnittelukilpailu insinööriopiskelijoille
- Satoja osallistujia yliopistoista ja korkeakouluista ympäri maailmaa
- Kilpailut koostuvat staattisista osuuksista, joissa arvioidaan tiimin tekemän insinöörityön onnistumista ja kilvanajo-osuuksista
- Suuri osa F1-ammattilaisista on opiskeluaikana ollut mukana Formula Student -tiimissä
Insinöörityögaalan voittotyösi aiheena oli ”Torque Vectoring Development for Formula Student Vehicle”, joka käsitteli Torque Vectoring -ohjausjärjestelmän kehitystä Metropolia Motorsportille. Miten idea aiheeseen syntyi?
Ensimmäisen opiskeluvuoteni syksyllä koulussa pidettiin esitelmä Metropolia Motorsport -tiimistä ja se herätti mielenkiintoni. En kuitenkaan päätynyt hakemaan, sillä en tiennyt ehtisinkö opiskeluiltani antaa tiimille tarpeeksi aikaa ja työpanosta. Keväällä osallistumiselle tarjoutui kuitenkin uusi mahdollisuus. Tuntui, että koulu sujui hyvin ja päätin hakea mukaan tiimiin sähköpuolelle. Ensimmäisen vuoden opiskelin sähköjärjestelmiä ja olin apupoikana autojen rakentamisessa.
Kauden alussa mietimme, mitä uudelta ajoneuvolta halutaan, jotta kilpailu parhaimmalla mahdollisella tasolla muita tiimejä vastaan onnistuisi. Keskustelun edetessä esiin nousi nelivetoautojen ja niihin liittyvien ohjausjärjestelmien ylivoimaisuus. Tartuin aiheeseen, koska ajoneuvon ohjausjärjestelmäpuoli ja sen tekniset ratkaisut kiinnostavat itseäni.
Koulussa pääsimme käyttämään Matlab -ohjelmointiympäristöä, joka sytytti mielenkiintoni heti. Kyseessä ei ole yksinkertainen järjestelmä, joten jouduin perehtymään ja lukemaan aiheesta paljon. Kova työ tuotti tulosta ja työn lopputuloksena syntyi valmis nelivetoauton ohjausjärjestelmä. Koska olin perehtynyt ohjelmointiympäristöön ja toimin ajoneuvojen ohjausjärjestelmien suunnitteluvastaavana, lopputyön aihe tuntui luonnolliselta valinnalta.
Esitystäsi kiiteltiin todella mielenkiintoisesta sähköisen voimansiirron ajohallinnan suunnitteluun liittyvästä aiheesta, sen käsittelystä ja hyvästä esityksestä. Mitä opit työn myötä?
Prosessi oli mielenkiintoinen, vaativa ja opettavainen. Opin todella paljon mallipohjaisesta suunnittelusta ja ajoneuvodynamiikan simuloinnista. Käytössä ollut ohjelmointiympäristö, jolla autoa voidaan testata simuloinneissa, on hyvin merkittävä, sillä se säästää aikaa ajoneuvosuunnittelussa ja ajoneuvon testauksessa radalla. Pääsin näkemään, miten prosessi viedään alusta loppuun, mitä kaikkea pitää suunnitella ja miten laaja kokonaisuus lopulta oli kyseessä. Koko projektiin kului aikaa lopulta yli vuosi. Välillä tuntui, ettei mikään toimi. Silloin piti opiskella lisää ja miettiä, miten edetä – yleensä seuraavana päivänä tajusi, miksi malli ei ollut toiminut. Työn aikana huomasin, että sinnikkyys palkitaan eikä vaikeimmissakaan hetkissä kannata luovuttaa helposti.
Antoisinta oli, kun pääsin näkemään, miten opintojaan voi hyödyntää ja miten muut olivat hyödyntäneet omaa osaamistaan. Oli hienoa kuulla palautetta niin opettajilta kuin autoteknisen alan ammattilaisilta. Tuntui hyvältä, kun joku antoi arvon omalle työlle sekä osaamiselle ja ajalle, jonka lopputyöhön on käyttänyt.
Millaisena näet autoteknillisen alan tulevaisuuden?
Lähivuosina siirrymme yhä laajemmin sähköön ja uskon, että hyödynnämme enemmän mallipohjaista suunnittelua. Siitä on suuri hyöty ajoneuvon konseptivaiheessa, sillä ajoneuvon komponentteja voidaan mitoittaa simulointiympäristössä ennen kuin prototyyppiajoneuvoa on alettu edes rakentamaan. Järjestelmiä kehitetään jatkuvasti ajoneuvosta kertyvän datan perusteella ja myös kiinnostus itsestään ajaviin ajoneuvoihin on kasvussa.
Millaista osaamista ja millaisia taitoja alalla mielestäsi tarvitaan?
Uskon, että sähköosaaminen on valtti, koska autoala sähköistyy jatkuvasti. Käytännön osaamisesta on aina hyötyä, sillä ilman sitä on mahdotonta tietää mitä ja miten asioita tehdään. Esimerkiksi mekaanisessa suunnittelussa ja rakennusvaiheessa on tärkeää osata ottaa huomioon toleransseista johtuva komponenttien mahdollinen lisätilan tarve, jotta ne mahtuvat omille paikoilleen lopullisessa laitteessa. Näin ylimääräiseltä työltä sekä suunnittelulta vältytään.
Uusien taitojen oppimiskyky ja kehityksessä mukana pysyminen ovat tärkeitä taitoja, koska uutta informaatiota tulee jatkuvasti ja ajoneuvoteknologia kehittyy huimaa vauhtia. Jos joskus on toimittu jollakin tavalla, se ei tarkoita, että niin toimittaisiin aina. On tärkeää, että suunnittelussa uskalletaan tehdä asioita joskus eri tavalla. Haasteista ei kannata hetkahtaa, vaan ottaa ne oppimiskokemuksina, joiden kautta omaa tekemistä voi parantaa. Kun pidämme Suomessa osaamisen tason korkealla, voimme näyttää esimerkkiä muille ja viedä osaamistamme maailmalle.
Mihin suuntaan haluaisit viedä omaa uraasi?
Valmistuin viime vuonna ajoneuvotekniikan insinööriksi. Mallipohjainen suunnittelu on tuntunut omalta jutultani ja haluaisin tehdä sitä myös tulevaisuudessa, etenkin sähköajoneuvojen parissa. Olisi hienoa olla mukana erilaisissa tuotekehitysprojekteissa sekä oppia lisää siitä, miten viedä ajoneuvoja mallinnusvaiheesta prototyyppivaiheeseen.
Millaisia vinkkejä antaisit opintojensa alussa oleville ja omaa polkuaan etsiville?
Kannattaa rohkeasti kokeilla kaikkea ja osallistua koulussa erilaisiin opiskelijaprojekteihin. Kaikista kokemuksista ja opeista on hyötyä tulevaisuudessa. Formula Student -kilpailu tarjoaa mahdollisuuden kokeilla monenlaista, minkä kautta oman kiinnostuksenkohteen löytäminen voi helpottua. Tekemällä huomaat, mikä tuntuu omalta ja mikä ei. Etukäteen ei tarvitse osata paljoakaan, tärkeintä on, että haluaa oppia.
Matin ja muiden vuoden 2022 SATL Insinöörityögaalaan osallistuneiden kilpailijoiden esitykset ovat katsottavissa täältä.