Kategoriat
Ajan vaikuttaja –sarja esittelee autoteknillisellä alalla työskenteleviä ja aktiivisesti vaikuttavia henkilöitä. Oy Kaha Ab:lla työskentelevän Juuso Pahlsténin asiantuntemus ulottuu kuorma-autojen suunnittelusta aina vaativaan tuote- ja budjetinhallintaan. Pahlstén esitelmöi vuoden 2020 SATL Automotive Aftersales Summitissa sähköajoneuvojen latausjärjestelmistä. Hän on myös ollut mukana rakentamassa aikansa nopeinta sähköurheiluautoa.
Juuso, miten olet päätynyt autotekniikan alalle?
Aloitin työelämässä jo hyvin nuorena. Minulle on aina ollut tärkeää tehdä hyvin monenlaisia töitä. Olen maatilan poikia, mikä tuntuu olevan yhteistä muillekin Ajan vaikuttaja -juttusarjassa olleille henkilöille. Ennen autoalan töitä työskentelin muun muassa konepuuseppänä. En ole ottanut itsestäänselvyytenä yhtäkään työpaikkaa. Pienellä paikkakunnalla asuessa oli koko ajan mielessä, että mitä jos ei saakaan töitä.
Autot ovat kiinnostaneet minua pienestä pitäen. Kotona korostettiin, että kouluja täytyy käydä, jos haluaa itselleen ammatin. Lukion jälkeen eräs kaverini kysyi, kiinnostaisiko minua autoala, ja lyhyen pohdinnan jälkeen se valikoitui suunnaksi opin tiellä.
Ensimmäinen autoalan työpaikkani valmistumisen jälkeen oli Sisu Engineering Oy:llä, jossa toimin kuorma-autojen suunnittelutehtävissä. Viisi vuotta sitten minulle tarjottiin paikkaa asiantuntijana Oy Kaha Ab:lla, enkä voinut kieltäytyä, vaikka viihdyinkin edellisessä työpaikassani erittäin hyvin. Toimin nykyään Kahalla Business Unit Managerina, edistän osaston toimintaa ja vastaan sekä tuote- että budjetinhallinnasta.
Minkälainen koulutustausta sinulla on?
Olen koulutukseltani autosähkötekniikan insinööri, konetekniikan diplomi-insinööri ja tällä hetkellä suoritan töiden ohessa MBA-tutkintoa Aalto Yliopistolla. Voisi sanoa, että olen ikuinen opiskelija – en ole koskaan ollut mitenkään erityisen ahkera koulunkävijä, mutta olen ollut aina utelias oppimaan uutta.
Mikä on mielenkiintoisin projekti, jossa olet ollut mukana?
Olin opiskeluaikoinani mukana Metropolian Electric RaceAbout -hankkeessa, jossa rakensimme opiskelijavoimin ympäristöystävällisen sähköurheiluauton. Projektipäällikköinä toimivat Sami Ruotsalainen ja tässä juttusarjassakin mukana ollut Harri Santamala. Harri vastasi mekaniikkasuunnittelusta ja Sami taas melkein kaikesta muusta. Vuonna 2010 sähköautot olivat vielä lyhyiden matkojen kulkuneuvoja. Tesloja ei ollut liikenteessä. 600 hevosvoimallaan ERA-auto oli aikansa nopein sähköauto ja teki vuonna 2011 nopeimman kierrosajan Nürburgring-moottoriradalla.
Mitkä asiat koet erityisen tärkeiksi työssäsi?
Pyrin työssäni siihen, että hommat tehdään tehokkaasti ja järkevästi niin, että aikaa jää myös muille asioille elämässä. Eräs kollegani sanoi minulle aikoinaan hyvin, että tee työt siten, että lopulta teet itsesi tarpeettomaksi. Ajattelen, että työnteko on hyvin pitkälle tiimityötä, jolla helpotat toisten työtä.
”Autotekniikan ala tarvitsee erilaista ajattelua, erityyppistä osaamista ja monipuolisista koulutustaustoista tulevia ihmisiä.”
Minkälaisista ominaisuuksista uskot olevan hyötyä alallasi?
Tuntuu olevan yleinen olettamus, että insinöörin pitäisi pystyä ratkomaan kaikki ongelmat. Insinöörit ovatkin vähän sellaisia, että iteroidaan – jatketaan kokeilua niin kauan, kunnes homma toimii. Autotekniikan ala tarvitsee kuitenkin myös erilaista ajattelua, erityyppistä osaamista ja monipuolisista koulutustaustoista tulevia ihmisiä. Meillä on esimerkiksi Kahan teknisessä palvelussa värikkäillä taustoilla varustettuja henkilöitä, se on vahvuus. Tarvitaan myös markkinointisilmää, jotta mielenkiintoiset hankkeet saavat näkyvyyttä.
Tärkeintä on se, että ihminen on aidosti innostunut ja motivoitunut – ei se, että osaa jotakin tiettyä kapeaa alaa. Työskennellessäni erilaisissa opiskelijaprojekteissa kiinnitin huomiota siihen, että he, ketkä olivat aidosti kiinnostuneita, jäivät pajalle vielä senkin jälkeen, kun oma osuus oli hoidettu. Propellihatut ja autoinnostuneet ihmiset kyllä erottuvat joukosta. Heille autot eivät ole vain ajoneuvoja. Erityisesti kilpa-autot ovat sellaisia, jotka herättävät tunteita ja tämä näkyy myös positiivisina näyttöinä opiskelijaprojekteissa.
Mihin suuntaan näet autoilun kehittyvän?
Meillä on Suomessa Euroopan vanhin autokanta. Lainsäädäntö määrittää hyvin pitkälle, mihin suuntaan ja millä aikataululla se uudistuu. Jo 1980-luvulla sanottiin autoalan olevan murroksessa – se on ollut sitä siitä asti ja on sitä edelleen. Asiat liikkuvat varmasti myös tulevaisuudessa, mutta vain vähän eri tavalla. Autoja varmaan jossain määrin tullaan näkemään, luultavasti Sensible4 ja muutkin robottibussit tulevat yleistymään. Ihmisten ja tavaroiden liikkuminen tuskin tulee koskaan poistumaan.
Kuka on vaikuttanut omaan uraasi?
Yksi vaikuttajista on Linkkerbusin teknololgiajohtaja ja toimitusjohtaja Sami Ruotsalainen – superinsinööri, joka hoiti Metropolian ERA-hankkeessa mekaanista suunnittelua lukuun ottamatta käytännössä kaiken muun. Sami on taitava ohjaamaan projekteja ja työskentelemään tiimissä. Samin kansainvälisyys ja monipuolinen kielitaito mahdollistivat myös ERA-sähkökilpa-auton viennin maailmalle. Hänen pyyteetön panoksensa työhön on kunnioitettavaa – Sami on 110-prosenttisesti omistautunut sille, että tiimi onnistuu.
”Koulussa pääsee kokeilemaan paljon erilaisia järjestelmiä, testailemaan ja tekemään virheitä. Tällainen kokeileminen on tulevaisuuden kannalta hirveän tärkeää.”
Mitä vinkkejä antaisit nuorille autoalan opiskelijoille?
Suosittelen kartuttamaan työkokemusta avoimin mielin ja monipuolisesti. Itse olen työskennellyt hyvin vaihtelevissa työtehtävissä, opiskeluaikoina muun muassa vartijana.
Kannattaa hyödyntää se mahdollisuus, että koulussa pääsee kokeilemaan paljon erilaisia järjestelmiä, testailemaan ja tekemään virheitä niin sanotusti turvallisessa ympäristössä. Tällainen kokeileminen on tulevaisuuden kannalta hirveän tärkeää.
Kiitos haastattelusta, Juuso!
Lue myös muut Ajan vaikuttaja -haastattelut!