Kategoriat
Juttusarjassa esitellään mielenkiintoisia autoteknillisellä alalla työskenteleviä henkilöitä, joilla on aktiivinen ote alan kehittämiseen. Ensimmäisenä haastatteluun saimme Heikki Laakin, joka on konetekniikan diplomi-insinööri Aalto-yliopistosta, toimii start up -yrittäjänä autoalalla, työskentelee parhaillaan väitöskirjan parissa ja toimii myös SATL:n suurimman paikallisyhdistyksen, Helsingin ATY:n, puheenjohtajana.
Heikki, miten päädyit autoalalle ja mitä tarkalleen teet?
Sanoisin, että olen sellainen joka paikan touhuaja, innovaattori ja eräänlainen keksijä. Autoalalle päädyin alun perin perheen kautta. Isälläni on autokorjaamo ja sitä kautta kiinnostus tekniikkaan aikoinaan heräsi. Olen puuhannut tekniikan parissa laajemminkin ja varusmiespalveluksen suoritin Ilmavoimissa. Lopulta intohimon kohteeksi valikoitui nimenomaan autot. Aalto-yliopiston opintojen aikana innostuin myös yhdistystoimintaan ja olin mukana Koneinsinöörikillan hallituksessa. Myöhemmin päädyin mukaan myös SATL:n toimintaan. Innostun moneen mukaan, sillä usein koen, että minulla on visio, kuinka tehdä asiat paremmin. Haluan jatkuvasti kehittää myös itseäni. Tämä asenne vei varmasti myös yrittäjyyden pariin.
”Koen, että minulla on visio, kuinka tehdä asiat paremmin. Haluan jatkuvasti kehittää myös itseäni.”
Miten päädyit yrittäjäksi?
Aiemmin, ollessani Sisu Autolla töissä, pohdiskelimme erään kollegan kanssa samankaltaisia ajatuksia, jotka lopulta kehittyivät liikeideaksi. Lähdimme viemään ideaamme eteenpäin, löysimme sopivan tiimin ympärille, rahoitus onnistui ja niin syntyi start up -yrityksemme JackFinder Oy.
Mitä yrityksenne tekee?
Pohjalla oli ajatus, että autojen huollattaminen ja ostaminen on vaikeaa, eikä prosessi ole vielä kovin pitkälle digitalisoitunut. Yrityksemme tarjoaa verkkopalvelua, jossa voi reaaliaikaisesti luoda hintatarjouksia ja selvittää mitä huoltotarpeita autolla on. Samalla palvelu tarjoaa yhteistyökumppaneidemme palveluita suoraan kuluttajalle. Tämä tekee palvelun hankkimisen ja hintojen vertailun kuluttajille helpommaksi, mutta toisaalta tehostaa palvelun tuottajien työtä. Siellä on paljon tehotonta työtä, tarjousten laskeskelua, selvittelyä yms. joka ei varsinaisesti tuota. Palvelu on kuluttajalähtöinen, mutta toimimme ikään kuin linkkinä kuluttajien ja palveluntuottajien välillä. Tällä hetkellä palvelumme on tarjolla vain Briteissä, siihen voi tutustua osoitteessa: www.garagesnear.me .
Näetkö, että digitaalisuus tulee yhä vahvemmin osaksi autoalaa?
Ehdottomasti! Se tapahtuu oikeastaan vääjäämättä. Digitaalisuuden myötä tuotteet, palvelut, kuluttajat ja tuottajat ovat entistä paremmin yhteydessä toisiinsa. Tieto liikkuu reaaliajassa, tuotanto ja päätöksenteko tehostuvat.
Miten kuvailisit digitalisoitunutta tulevaisuudenkuvaa, jollaisena näet alasi viiden tai kymmenen vuoden kuluttua?
Kuten sanottu, digitaalisuus tulee yhä vahvemmaksi. Alalle tulee yhä erikoistuneempia tekijöitä, jotka ovat osana isompaa arvoketjua. Auto nähdään yhä enemmän palveluna, eikä niinkään tuotteena, joka ostetaan kerran. Se on hankinta, jonka mukana palveluketju elää ja mukautuu tarpeisiin.
”Auto nähdään yhä enemmän palveluna, eikä niinkään tuotteena, joka ostetaan kerran.”
Olet myös tohtorikoulutettava ja työskentelet väitöskirjasi parissa, kerro siitä lisää?
Varmasti halu kehittyä vei myös tähän. Tein diplomityötäni vuonna 2017 Nokia Bell Labsille ja oikeastaan tämän kautta päädyin myös väitöskirjatutkimukseen. Diplomityössäni tutkittiin virtuaalitodellisuuden avulla mobiiliverkon yli ohjattavaa teollisuusrobottia. Tutkimuskohteena oli leikkausrobotti, jonka avulla voitaisiin toteuttaa etäleikkauksia siten, että leikkaava lääkäri ja potilas ovat eri paikoissa. Tässä tutkittiin prototyypin avulla miten tehdä toimenpiteestä riittävän turvallinen ja saatiinkin hyviä tuloksia. Tämän myötä ohjaava professori ehdotti jatkoa erään tutkimuksen parissa. Minulla oli mahdollisuus lähteä tekemään väitöskirjatutkimusta ja samalla kehittää omaa yritystoimintaani eteenpäin. Se olikin edellytys, että lähdin myös tähän. Voin kehittää molempia projekteja samanaikaisesti. Väitöskirjatutkimuksessani tutkin teollisuuslaitteiden digitaalisia kaksosia ja niiden käyttöliittymiä. Miten niitä voidaan luoda ja miten niitä käytetään? Väitöskirja on jo tekeillä ja ensimmäinen artikkelikin on julkaistu.
Olet monessa mukana, miten pidät kaikki langat käsissäsi ja toisaalta huolehdit, että jaksat?
Se on toisaalta haastavaa, mutta auttaa myös jaksamaan, kun on paljon innostavia juttuja meneillään. Ja usein kun yksi projekti jumittaa, toinen menee eteenpäin. Näin voi kokea jatkuvasti menevänsä eteenpäin. On tärkeää priorisoida, miettiä mikä juuri nyt on tärkeintä, kommunikoida selkeästi mitä kulloinkin tekee, delegoida ja toisaalta huolehtia myös omasta jaksamisesta. Pidän tosi tärkeänä myös omaa aikaa ja lepoa vastapainoksi työlle.