Kategoriat
Vuoden 2018 neljäs Suomen Autolehti 4/2018 ilmestyy huhtikuun alussa Pääsiäisen jälkeen. Lehdellä on mittaa tällä kertaa 84 sivua.
Lehdessä on muun muassa seuraavaa:
- Auton tekninen avaus: Jaguar E-Pace. Urheilullisten ajo-ominaisuuksien yhdistäminen kaupunkimaastureiden raameihin on melko haastava tehtävä. Land Roverissa käytetyn perusrakenteen päälle on rakennettu kuitenkin houkutteleva ja näyttävä paketti.
- Ovatko lataushybridit sähköautoperheen käenpoikia? Ladattavat hybridit ovat kasvattaneet suosiotaan ja uusia malleja esitellään koko ajan. Pienten CO2-päästölukemien ansiosta verotus on kevyt ja autot ovat usein jopa halvempia kuin pelkällä polttomoottorilla varustetut versiot. Onko lataushybridi kuitenkaan todellisuudessa niin ympäristöystävällinen kuin luvataan?
- Sähköautot ja työturvallisuus – mikä on pakolista ja mikä suositeltavaa? Sähköturvallisuuslain uudistus 1.1.2017 kevensi sähköautokorjaamisen byrokratiaa, mutta korjaaminen on edelleen ammattilaisen työtä turvallisuusvaatimuksineen. SFS 6002 -standardin huhtikuussa julkaistava muutos täsmentää vaatimuksia.
- 88. Geneven autonäyttely: Polttomoottorit jatkavat vielä pitkään. Keväinen Geneven autonäyttely esitteli tuttuun tapaan automuodin suunnan. Uutuuksien joukossa oli tavallista enemmän Suomen myyntitilaston kärkikamppailuun saakka nousevia automalleja.
- Turboahtimen ostamisen vaikeus: värikäs valikoima vie ajatuksia moneen suuntaan. Kunnostettua turboahdinta valittaessa erihintaisten tuotteiden laatueroista on vaikea saada selkoa. Myös terminologia menee helposti sekaisin.
- Automaattista ennakointia. Raskaan kaluston uusimman sukupolven vakionopeussäätimet ajavat jo yhtä taloudellisesti kuin parhaat kuljettajat. Taustalla on tiestön topografian tuntemus.
- Uudet polttoainemerkinnät otetaan käyttöön tänä vuonna. Ne tuovat yhtenäiset symbolit autoon ja jakelumittareille, jolloin väärän tankkauksen riski pienenee.
- Moottoritekniikkaa: Honda CBR1000RR Fireblade SC77. Hondan nelisylinterinen, kiihkeästi kiertävä 1000 cm3 rivimoottori on kulkenut pitkän kehityspolun nykyiseen kuosiinsa. Viimeisin malli on toteutettu Euro 4 -päästötason mukaisesti.
- Laitekatsauksessa ovat esillä dieselsavutusanalysaattorit.
Suomen Autolehden sähköinen näköisversio ilmestyy myös 4.4.2018. Lehden arkisto on luettavissa numerosta 1/2014 alkaen. Lehden pääsee lukemaan kirjautumalla omilla tunnuksilla SATL:n extranettiin osoitteessa https://rekisteri.sebacon.fi. Asiakastunnus on: satl
“