Kategoriat
Vuoden 2017 ensimmäinen Autolehti ilmestyy tammikuun alussa. Lehdellä on tällä kertaa paksuutta 72 sivun verran.
Lehdessä muun muassa seuraavaa:
- Auton tekninen avaus: Toyota Prius. Hybridien ikoniksi muodostuneen Toyota Priuksen kehityskaari on ollut huima. Viimeisin malli tarjoaa reilusti uudistettua hybriditekniikkaa sekä pienen polttoaineen kulutuksen.
- Komponenttien 3D-tulostus on mielenkiintoisessa kehitysvaiheessa. Osia käytetään jo piensarjaisten autojen valmistuksessa. Suuri muutos saattaa odottaa massatuotantoautojen varaosalogistiikassa sekä osien suunnittelussa.
- Sähkö- ja hybridiajoneuvojen yleistyessä ajoneuvovalmistajat tutkivat mitä ihmeellisimpiä teknisiä ratkaisuja ajoneuvon liikuttamiseksi. Voisiko sarjahybridin voimanlähteenä toimia vapaamäntämoottori perinteinen polttomoottorin sijaan?
- Autokorjaamoille ja varaosaliikkeille suunnatussa AutoFutur-ohjelmistossa luotu työmääräys keskustelee verkon kautta Boschin korjaamolaitteiden kanssa. Kehitystyö on viimeistä silausta vaille valmis.
- Scanialla on uudistusten vuosi takana, kun se aloitti uuden mallistonsa lanseeraamisen viime elokuussa. Lähes samaan aikaan yhtiö sai Suomeen myös uuden toimitusjohtajan.
- Maailman suurimpiin autojen jälleenmyyjiin kuuluva brittiläinen Pendragon on panostanut viime vuosina erityisesti vaihtoautokauppaan ja jälkimarkkinointiin. Asioinnin helppoutta tavoitellaan laajalla toimipisteverkostolla ja monipuolisilla sähköisillä palveluilla.
- Auto vie ja kuljettaja viheltelee. Ajoa avustava tekniikka kehittyy ja yleistyy. Päivän sana on lisääntyvän tekniikkaviidakon käytettävyys. Mitä lähemmäs automaatiota päästään, sitä enemmän ajaudutaan tekemisiin vastuun kanssa. Tilannetietoisuutta puolestaan tarvitaan, kun vastuu palaa koneelta ihmiselle.
- Fordin 1,0-litrainen EcoBoost-moottori on kolmesylinterinen. Vuonna 2018 moottoriin lisättävä sylinterinlepuutustoiminto tiputtaa sylinterien määrän hetkellisesti kahteen ja alentaa polttoaineenkulutusta entisestään.
- Moottoritekniikkaa: Audi V8 TDI CZAC. Audin nelilitrainen V8 TDI -dieselmoottori on vaikuttava ilmestys. Ahtimia on kolme, yksi niistä on sähkötoiminen. Turboahtimia ohjataan portaittain venttiilikoneiston avulla.
- Laitekatsauksessa ovat esillä kevyen kaluston täysautomaattiset penkkitasapainotuskoneet.
Suomen Autolehden sähköinen näköisversio on taas käytettävissä ja uusin numero ilmestyy myös 2.1.2017. Lehden arkisto on tosin vielä vajavainen. Lehden pääsee lukemaan kirjautumalla SATL:n extranettiin osoitteessa http://satl.ankkuri.info/login/.
“