Kategoriat
MEDIATIEDOTE Julkaisuvapaa heti
10. kertaa järjestettävän Mestarimekaanikko 2016 -kilpailun semifinaali järjestettiin lauantaina 9.1.2016 ja siitä selvisi kolme kilpailijaa ratkaisemaan lopullisen järjestyksensä torstaina 21.1.2016 Stadin ammattiopiston tiloissa Haagassa järjestettävässä finaalissa.
Suomen Autoteknillinen Liitto on järjestänyt kaikille autoalan ammattilaisille avoimia Mestarimekaanikko-kilpailuja vuodesta 1997 lähtien. Rytmitys on aikanaan ollut sama Auto & Korjaamo -messujen kanssa (2-3 vuoden välein), mutta viimeiset kolme kertaa kisa on pidetty vuoden välein. Niinpä vuorossa on kymmenes kilpailu.
Stadin ammattiopiston auto-osaston tiloissa Haagassa 9.1.2016 pidetystä semifinaalista selvisi samassa paikassa 21.1.2016 pidettävään finaaliin seuraava kolmikko (aakkosjärjestyksessä):
- Miika Lindberg, Kotka (Auto-Suni Oy, Kotka)
- Tomi Vainikainen, Ylämylly (Veljekset Laakkonen Oy, Joensuu)
- Kari Vihelä, Kalajoki (Autotalo Antti-Roiko Oy, Ylivieska)
Koska kilpailun tässä vaiheessa semifinaalissa saadut pisteet nollautuvat, ratkaisevat he lopullisen järjestyksensä finaalissa pidettävillä kolmella käytännön työrastilla samalta viivalta.
Median edustajat ovat tervetulleita seuraamaan kilpailun finaalia. Kilpailu alkaa kello 9:00 ja päättyy kello 12:00. Haagassa järjestetään samanaikaisesti alle 20-vuotiaille ammattiin opiskeleville tarkoitetun Taitaja-kilpailun semifinaali automekaanikoille sekä oppilaitoksen avoimien ovien päivä. Paikalla on siis paljon nähtävää. Mestarimekaanikko 2016 -kilpailun palkintojenjako järjestetään kello 13:00.
Semifinaalin kulku
Semifinaaliin kilpailijat valikoituivat 21.11.2015 sähköisesti HMV-Systemsin ProDiags -oppimisympäristössä järjestetyssä karsintakilpailussa. Siinä oli monipuolisia teoriatehtäviä, jotka liittyivät auton huoltoon, korjaukseen ja diagnostiikkaan.
Semifinaaliin oli alun perin selviytynyt esikarsinnasta 10 kisaajaa, mutta erinäisistä syistä johtuen heistä kaksi ei päässyt osallistumaan. Niinpä kisaajia oli kaikkiaan kahdeksan, joita olivat edellä mainitun finaaliin selvinneiden lisäksi:
- Tuomas Carlsson, Vihti (Delta Auto, Konala)
- Erkka Javanainen, Tampere (Tampereen Seudun Ammattiopisto, Tampere)
- Saku Ojala, Teuva (Suurpohjan varaosa ja huolto Oy/SVH Autohuolto, Kauhajoki)
- Olli Sallinen, Savonlinna (Autokorjaamo Procar Oy, Savonlinna)
- Tuomas Tiainen, Savonlinna (Autokorjaamo Procar Oy, Savonlinna)
Semifinaalissa oli puolestaan kaikkiaan viisi käytännön työtehtävärastia ja erillinen kirjallinen teoriaosuus. Työtehtävärastien kesto oli 45 minuuttia ja teoriakokeessa oli 60 minuuttia aikaa vastata yli 50 monivalinta- ja tekstikysymykseen, jotka liittyivät autotekniikan eri osa-alueisiin.
Semifinaalin kilpailurastien suunnittelusta ja toteutuksesta vastasivat pääasiassa Metropolia ammattikorkeakoulun viiden autoinsinööriopiskelijan ryhmä, johon kuuluivat Esko Aalto, Topi Autio, Aksel Danielson, Robert Niinikoski ja Joonas Qaraman. Kilpailutehtävien toteutuksella he suorittivat samalla omiin opintoihinsa liittyvää projektityökurssia. Lisäksi kolmen rastin suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa saatiin tukea autoalan ammattilaisilta, joita olivat Diagno Finland Oy:n toimitusjohtaja Juha Seppälä, HMV-Systems Oy:n kouluttaja Jarmo Aalto ja Wihuri Oy:n Teknisen Kaupan osastopäällikkö Jouni Kiviranta. Teoriakokeen valvojana toimi Stadin ammattiopiston opettaja Petri Hanski ja kilpailupaikkana toimineen oppilaitoksen yhteyshenkilönä koulutuspäällikkö Aku Lämsä.
Ensimmäisellä työrastilla tehtävänä oli tutkia auton (VW Polo GT vm. 2015) etupyörien ravistuksen syytä. Rastilla oli huomioitava rengastöitä tehtäessä muun muassa rengaspaineantureiden mahdollinen olemassaolo. Kilpailurastin toteutuksesta ja arvioinnista vastasi Joonas Qaraman. Rastin suunnittelussa taustatukea antoi rengashuoltoasioiden asiantuntija Finntest Oy:n tekninen tukihenkilö Ari Berghäll.
Toisena työrastina oli CAN-väylän sähkövian löytäminen erillisestä testitaulusta, jossa oli VW Golfin V-sukupolven (vm. 2004) korisähköt. Viankuvaus oli, että ajoneuvo oli hylätty katsastuksessa toimimattomien valojen ja pyyhkimien takia. Apuvälineenä oli nykyaikainen yleistesteri oskilloskooppeineen. Rastin toteutuksesta ja arvioinnista vastasivat Juha Seppälä ja Aksel Danielson.
Kolmannella työrastilla tehtävänä oli asiakaspalvelu, huolto ja katsastustarkastus. Kohdeautona oli E46-korinen BMW M3 (vm. 2006). Rastin toteutuksesta ja arvioinnista vastasi Robert Niinikoski.
Neljäs työrasti oli vuosimallin 2015 VW Passat 4Motion nelipyöräsuuntaus 3D-pyöränsuuntauslaitteen avulla. Rastin toteutuksesta ja arvioinnista vastasivat Jouni Kiviranta ja Topi Autio.
Viides ja viimeinen työrasti piti sisällään kahden Kian irtomoottorin mittauksia. Kokonaisesta nelisylinterisestä ottomoottorista mitattiin kaikkien sylintereiden ohivuodot ja valmiiksi puretusta dieselmoottorista yhden sylinterin halkaisija ja soikeus, kiertokangen alapään laakerivälys, männän halkaisija ja välyslaskenta sekä männänrenkaan päittäisvälys. Rastin toteutuksesta ja arvioinnista vastasivat Jarmo Aalto ja Esko Aalto. Taustatukea rastin toteutukseen saatiin Kian maahantuojan Delta Motor Groupin huoltopäälliköltä Jaakko Penttiseltä.
Kilpailun läpiviemiseksi ryhmä jaettiin kahteen osaan, joista toinen aloitti käytännön tehtävärasteilla ja toinen teoriakokeella. Teoriakokeen suorittanut ryhmä jatkoi kilpailupäiväänsä tutustumalla Metropolian autolaboratorion tiloihin Helsingin keskustassa tutustuen samalla laboratoriossa toteutettuihin Formula Student -kilpa-autoihin.
Kilpailupäivän puolivälissä kilpailuryhmät vaihtoivat tehtäviä päikseen, ja kun päivä oli ohi, olivat kaikki kilpailijat suorittaneet myös kaikki tehtävät. Kustakin tehtäväosiosta oli jaossa ennalta sovituin arviointiperustein 10 pistettä eli kaikkiaan jaossa oli yhteensä 60 pistettä.
Lisätietoja: pasi.perhoniemi@satl.fi, 044-523 9477
Tulostettava pdf-versio tiedotteesta on ladattavissa TÄSTÄ
Finalistit kuvissa: Kari Vihelä (ylä vasen, kuvassa myös Jouni Kiviranta oikealla), Miika Lindberg (ylä oikea) ja Tomi Vainikainen (ala vasen). Kuvaa klikkaamalla aukeaa suurempi kuva, kuvaaja Pasi Perhoniemi, kuvaa saa käyttää kuvaaja mainitsemalla.
“