Kategoriat
Perjantaina 6.2.2015 julkaistiin SATL:n jälkimarkkinabarometri samassa tilaisuudessa, jossa jaettiin Mestarimekaanikko-kilpailun finaalin palkinnot.
Jälkimarkkinabarometrin tavoitteena oli selvittää kyselyn avulla jälkimarkkinoinnin johdon oma näkemys siitä, miten jälkimarkkinoinnissa nähdään erilaiset muutokset ja muutospaineet. Vastaajiksi valittiin jälkimarkkinoinnin johtotehtävissä toimivia henkilöitä sekä suurista että keskisuurista autoliikkeistä ja -korjaamoista. Kysely tehtiin puhelinhaastattelumenetelmällä 12.-23.1., avoimen keskustelun kautta. Haastatteluja tehtiin 70 kpl. Vuosi sitten tehdyssä kyselyssä vastaajia oli 51 kpl. Vertailun vuoksi kysymysten asettelu oli sama kuin viime vuonna. Tarkoitus on jatkossa tehdä vastaava kysely vuosittain. Kyselyn teettämisestä vastasi SATL:n omistaman Autoalan Koulutuskeskus Oy:n toimitusjohtaja Hannu Palmu.
Kysymysten teemat olivat:
- Taloudellinen tilanne miten näet oman toiminnon taloudellisen tilanteen nyt ja lähitulevaisuudessa? Miten taantuma on vaikuttanut? Miten näet kannattavuuden kehittymisen?
- Jälkimarkkinoinnin yleinen kilpailutilanne omasta näkökulmasta lisääntyykö ketjuuntuminen vai tuleeko markkinalle enemmän erikoistuneita pienempiä toimijoita? Miten hinnoittelussa on yleisesti ottaen onnistuttu?
- Ajoneuvotekniikka miten uusin ajoneuvotekniikka on vaikuttanut omaan toimintoon? Miten on muuttanut toimintaa? (kuten sähköautot, koritekniikka, elektroniikan ja ‘älykkyyden’ kehittyminen)
- Hankinnat miten näet investointitarpeet ja mahdollisuudet?
- Työvoiman kehitysnäkymät minkälaisia suunnitelmia henkilöstön suhteen, mitä osaamista tarvitaan jatkossa? Mistä koulutuksesta on suurin tarve?
- Katsastustoimilupalaki minkälaisia suunnitelmia on asian suhteen?
Barometrin tulosten tiivis yhteenveto on ladattavissa pdf-tiedostosmuodossa TÄSTÄ
Kyselyn tarkempi analyysi julkaistaan seuraavassa Suomen Autolehdessä 3/2015 julkaistavassa artikkelissa. Lehti ilmestyy maanantaina 2.3.2015
“