Kategoriat
MEDIATIEDOTE Julkaisuvapaa heti
Suomen Autoteknillinen Liitto ry (SATL) järjesti kaikille autoalan ammattilaisille avoimen Mestarimekaanikko 2015 -kilpailun jo yhdeksännen kerran. Kilpailun finaali ja palkintojenjako tapahtui AEL:n tiloissa Malminkartanossa perjantaina 6.2.2015.
AEL:n tiloissa Malmikartanossa perjantaina 6.2.2015 pidettyyn Mestarimekaanikko 2015 -loppukilpailuun osallistui kolme 24.1.2015 pidetystä semifinaalista selviytynyttä kilpailijaa. He olivat seuraavat:
· Pasi Kultti, Lapua (Carcom Oy, Seinäjoki)
· Miika Lindberg, Kotka (Auto-Suni Oy, Kotka)
· Tomi Vainikainen, Ylämylly (Veljekset Laakkonen Oy, Joensuu)
Kilpailijoiden tehtävänä oli suorittaa kolme eri työrastia. Rastien pituus oli 45 minuuttia ja niistä kustakin oli jaossa 10 pistettä, joten finaalin maksimipistemäärä oli 30 pistettä. Rasteista ensimmäinen oli sähkövian diagnosointirasti. Kilpailijan tehtävänä oli tutkia syytä start-stop -järjestelmän toimimattomuuteen. Kohdeautona oli vuosimallin 2015 Audi A7 3,0 TDI. Pisteitä annettiin muun muassa vikakoodin luvusta, parametrien lukemisesta onnistumisesta, kytkentäkaavion käytöstä, vian toteamisesta (viallinen lämpöanturi ja vajaa akku) sekä työturvallisuudesta.
Toinen rasti oli hybridiauton katsastustarkastus. Kohteena oli vuoden 2014 farmari-mallinen Toyota Auris Touring Sports Hybrid. Rasti suoritettiin katsastukseen soveltuvalla testausradalla. Haasteena tehtävässä oli suorittaa hybridiauton pakokaasumittaus, joka ei onnistu aivan noin vain, vaan auto pitää saada käyttämään polttomoottoria mittaustilassa valmistajan ohjeiden mukaisesti. Kilpailijan tuli löytää vikaa mittaustuloksesta turhan suuren jäännöshapen muodossa, joka aiheutui vuodosta pakoputkessa. Muita ongelmia oli vakaajan nivelen välyksessä, alapallonivelessä sekä rikkinäisessä polttimossa.
Kolmas rasti oli moottorivian diagnosointirasti. Kilpailukohteena oli kaksoisahdetulla dieselmoottorilla varustettu vuoden 2015 Volvo V40 D4. Kilpailijan tehtävänä oli selvittää satunnaisesti ilmenevä vika, joka alkoi moottoripesun jälkeen. Oireena oli satunnainen tehon puute ja vikaviestin näkyminen mittaristossa. Vika oli korkeapaineahtimen säätöventtiilissä, joka jäätyi pakkaskelissä. Pisteitä annettiin muun muassa asiakkaan haastattelusta, järjestelmän toimintaperiaatteen ymmärtämisestä vikakoodin luvusta, kytkentäkaavion käytöstä, turboahtimen säätöventtiilin toimintatestistä, vian toteamisesta sekä työturvallisuudesta.
Rastien suunnittelusta, pidosta ja arvostelusta niin semifinaalissa kuin finaalissakin vastasivat viisi Metropolia Ammattikorkeakoulun autoinsinööriopiskelijan projektioppimisryhmän jäsentä: Toni Grönroos, Jere Kousa, Eemeli Kukkonen, Camilla Milanto ja Esko Pekkanen. Lisäksi kilpailua olivat toteuttamassa Petri Hanski Stadin ammattiopistosta, Juha Seppälä Diagno Finland Oy:stä, Jarmo Aalto HMV-Systemsistä, Markku Suonpää Kainuun ammattiopistosta, Frans Malmari, Tommi Piitulainen ja Timo Kanerva AEL:stä.
Tulokset
Voittajaksi kilpailusta selvisi Tomi Vainikainen, Ylämylly (Veljekset Laakkonen Oy, Joensuu) 26,50 pisteellä maksimin ollessa 30 pistettä. Voitosta hän sai noin 1000 euron arvoiset tuotepalkinnot.
Toiseksi sijoittui Pasi Kultti, Lapua (Carcom Oy, Seinäjoki) 23,75 pisteellä ja kolmanneksi Miika Lindberg, Kotka (Auto-Suni Oy, Kotka) 18,25 pisteellä. Toisesta sijasta jaettiin noin 750 euron arvoiset ja kolmannesta noin 500 euron arvoiset tuotepalkinnot. Loput semifinaaliin jääneet kilpailijat sijoittuivat jaetulle neljännelle sijalle saaden kukin palkinnoksi valitsemansa Autoalan Koulutuskeskus Oy:n julkaiseman kirjan. Lisäksi kukin finalisti sai vuoden mittaisen käyttöoikeuden ProDiags -oppimisjärjestelmään sekä Suomen Autolehden vuosikerran.
Kärkikolmikko palkittiin SATL:n jälkimarkkinaseminaarin yhteydessä AEL:n tiloissa.
Lisätietoja: pasi.perhoniemi@satl.fi, 044-523 9477
Tulostettava pdf-versio tiedotteesta on ladattavissa TÄSTÄ.
Palkitut kuvissa: Voittaja Tomi Vainikainen (ylin rivi), Pasi Kultti (toinen rivi) ja Miika Lindberg (alin rivi). Vasemmalla alhaalla kuvassa ovat lisäksi vasemmalla Esko Pekkanen, oikealla ylempänä Eemeli Kukkonen ja oikealla alempana Frans Malmari. Oikealla alhaalla olevassa kuvassa on Lindbergin lisäksi keskellä Jere Kousa ja oikealla Timo Kanerva. Kuvaa klikkaamalla aukeaa suurempi kuva, kuvaaja Pasi Perhoniemi, kuvaa saa käyttää kuvaaja mainitsemalla.
“