Kategoriat
MEDIATIEDOTE Julkaisuvapaa heti
Suomen Autoteknillinen Liitto ry (SATL) järjestää Mestarimekaanikko 2015 -kilpailun jo yhdeksännen kerran. Kilpailun semifinaali järjestettiin lauantaina 24.1.2015 ja siitä selvisi kolme kilpailijaa ratkaisemaan lopullisen järjestyksensä perjantaina 6.2.2015 AEL:n tiloissa Malminkartanossa järjestettävässä finaalissa.
Suomen Autoteknillinen Liitto on järjestänyt kaikille autoalan ammattilaisille avoimia Mestarimekaanikko-kilpailuja vuodesta 1997 lähtien säännöllisesti. Rytmitys on aikanaan ollut sama Auto & Korjaamo -messujen kanssa, mutta nyt siirryttiin vuosittaiseen tapahtumaan. Niinpä vuorossa on yhdeksäs kerta. Edellinen kilpailu pidettiin vuoden 2014 alussa.
Kilpailu toteutetaan kolmessa eri osassa. Alkukilpailu järjestettiin 29.11.2014 internetin välityksellä HMV-Systemsin ProDiags -oppimisympäristössä. Karsintakilpailussa oli pelkkiä monipuolisia teoriatehtäviä, jotka liittyivät auton huoltoon, korjaukseen ja diagnostiikkaan. Alkukilpailuun osallistui lukumääräisesti lähes sama määrä kilpailijoita kuin edellisellä kerralla, 16 henkilöä.
Alkukilpailun perusteella semifinaaliin selvisivät seuraavat kymmenen kilpailijaa: Tuomas Carlsson (Vihti), Erkka Javanainen (Tampere), Mikael Jäske (Seinäjoki), Pasi Kultti (Lapua), Dennis Lehtinen (Parainen), Miika Lindberg (Kotka), Juuso Rämö (Helsinki), Olli Sallinen (Ahvensalmi), Tomi Vainikainen (Ylämylly) ja Jani Takamaa (Hyllykallio).
Kilpailun kärkikolmikon lopullinen järjestys ratkeaa AEL:n tiloissa Malminkartanossa perjantaina 6.2.2015 aamupäivästä järjestettävässä finaalikilpailussa, jossa semifinaalista kärkikolmikkoon selviytyneet kilpailevat kolmella eri käytännön työrastilla.
Semifinaalin kulku
Semifinaalikilpailu järjestettiin Stadin ammattiopiston auto-osaston tiloissa Haagassa lauantaina 24.1.2015. Kilpailussa oli kaikkiaan viisi käytännön työtehtävärastia ja erillinen kirjallinen teoriaosuus. Tosin kilpailun aikana yksi työrasteista jouduttiin jättämään kilpailusta pois, kun kohteena olleeseen ajoneuvoon tuli kesken kilpailun rastin toteutuksen estänyt ennalta suunnittelematon vika eikä sitä pystytty korjaamaan osien- ja ajanpuutteen vuoksi. Arvioinnissa huomioitiin siis vain neljän työrastin osuudet. Työtehtävärastien kesto oli 45 minuuttia ja teoriakokeessa oli 60 minuuttia aikaa vastata yli 50 monivalinta- ja tekstikysymykseen.
Semifinaalin kilpailurastien toteutuksesta vastasivat pääasiassa Metropolia ammattikorkeakoulun viiden autoinsinööriopiskelijan ryhmä, johon kuuluivat Toni Grönroos, Jere Kousa, Eemeli Kukkonen, Camilla Milanto ja Esko Pekkanen. Kilpailutehtävien toteutuksella he suorittivat samalla omiin opintoihinsa liittyvää projektityökurssia. Lisäksi kolmen rastin toteutuksesta ja arvioinnista vastasivat tai olivat mukana Diagno Finland Oy:n Juha Seppälä, HMV-Systems Oy:n Jarmo Aalto ja Kainuun Ammattiopiston Markku Suonpää. Teoriakokeen valvonnasta ja yhteyshenkilönä kilpailupaikkana toimineessa oppilaitoksessa toimi Stadin ammattiopiston opettaja Petri Hanski.
Ensimmäisellä työrastilla tehtävänä oli suorittaa oikeaoppisesti plugin-hybridiauto Toyota Priuksen suurjänniteakkujen virrattomaksi saattaminen ja virtojen palauttaminen sekä auton polttomoottorin käynnistymisen estäneen vian etsintä. Tätä kyseistä rastia varten kilpailijoille oli annettu mahdollisuus suorittaa SFS6002 sähköturvallisuuskoe, jos sitä ei vielä ollut suoritettu. Koulutus pidettiin edellisenä päivänä perjantaina 23.1.2015 ja koulutuksen toteutuksesta vastasi HMV-Systems Oy. Syynä tähän oli, että sähkö- ja hybridiajoneuvojen korkeasähkötöitä saavat tehdä vain asianmukaisen koulutuksen saaneet henkilöt. Kilpailurastin toteutuksesta ja arvioinnista vastasi Esko Pekkanen. Taustatukenaan hänellä oli täydet suurjännitesähköpätevyydet omaava Metropolia ammattikorkeakoulun sähkötekniikan lehtori Vesa Linja-aho.
Toisena työrastina oli Hyundai i40 käynnistymättömyyden aiheuttaneen sähkövian diagnosointi. Apunaan kilpailijalla oli nykyaikainen merkkitesteri, josta löytyi muun muassa sähkökaaviot. Lisäksi saatavilla olivat tarvittavat käsityökalut. Rastin toteutuksesta ja arvioinnista vastasivat Markku Suonpää ja Toni Grönroos.
Kolmas työrasti oli asiakaspalvelurasti, jossa kilpailijan tuli ottaa työ asiakkaalta vastaan ja määrittään BMW M3:n käyntiongelmia aiheuttanut monivaiheinen sähkö- ja mekaaninen vika muun muassa asiakasta haastattelemalla. Apuvälineenä oli nykyaikainen yleistesteri. Rastin toteutuksesta ja arvioinnista vastasivat Camilla Milanto ja Eemeli Kukkonen.
Neljäs ja viimeiseksi jäänyt työrasti oli CAN-väylän sähkövian löytäminen erillisestä testitaulusta, jossa oli VW Golfin korisähköt. Viankuvaus oli, että ajoneuvo oli hylätty katsastuksessa toimimattomien valojen takia. Apuvälineenä oli nykyaikainen yleistesteri oskilloskooppeineen. Rastin toteutuksesta ja arvioinnista vastasivat Juha Seppälä ja Jere Kousa.
Kilpailun läpiviemiseksi ryhmä jaettiin kahteen osaan, joista toinen aloitti käytännön tehtävärasteilla ja toinen teoriakokeella. Teoriakokeen suorittanut ryhmä jatkoi kilpailupäiväänsä tutustumalla Metropolian autolaboratorion tiloihin Helsingin keskustassa tutustuen samalla laboratoriossa toteutettuihin Formula Student -kilpa-autoihin.
Kilpailupäivän puolivälissä kilpailuryhmät vaihtoivat tehtäviä päikseen, ja kun päivä oli ohi, olivat kaikki kilpailijat suorittaneet myös kaikki tehtävät. Kustakin tehtäväosiosta oli jaossa ennalta sovituin arviointiperustein 10 pistettä eli kaikkiaan jaossa oli yhteensä 50 pistettä.
Finaalin päässeet kilpailijat:
Perjantaina 6.2.2015 järjestetään Mestarimekaanikko 2015 -kilpailun finaali Helsingin Malminkartanossa AEL:n tiloissa. Sinne selviytyivät seuraavat kolme kilpailijaa (aakkosjärjestyksessä): Pasi Kultti, Miika Lindberg ja Tomi Vainikainen.
Kilpailu alkaa kello 9:00. Median edustajat ovat tervetulleita myös seuraamaan kilpailun tätä osiota. Ilmoittautumiset allekirjoittaneelle. Muuten tapahtuma ei ole yleisötilaisuus. Kilpailurastien toteutuksesta vastaavat edellä mainittu opiskelijaryhmä apunaan AEL:n koulutusasiantuntijat.
Loput kilpailijat sijoittuivat semifinaalin tulosten perusteella jaetulle neljännelle sijalle saaden kukin palkinnoksi valitsemansa Autoalan Koulutuskeskus Oy:n julkaiseman kirjan. Lisäksi kukin finalisti saa vuoden mittaisen käyttöoikeuden ProDiags -oppimisjärjestelmään sekä Suomen Autolehden vuosikerran.
Kärkikolmikko palkitaan samana päivänä iltapäivästä AEL:n tiloissa SATL:n omistaman Autoalan Koulutuskeskus Oy:n järjestämän jälkimarkkinaseminaarin yhteydessä noin kello 15:00. Tilaisuus alkaa kello 13:00 VTT Oy:n TkT Juhani Laurikon luennolla uusimmasta autotekniikasta. Sen jälkeen julkistetaan viikkojen 4-5 aikana suoritettujen puhelinhaastattelujen perusteella tehty autoalan jälkimarkkinakyselyn tulokset. Tilaisuus päättyy edellä mainittuun palkintojen jakoon. Myös sinne median edustajat ja alan ammattilaiset ovat tervetulleita.
Lisätietoja: pasi.perhoniemi@satl.fi, 044-5239477
Tulostettava pdf-versio tiedotteesta on ladattavissa TÄSTÄ
Finalistit kuvissa: Pasi Kultti (ylä vasen), Miika Lindberg (ylä oikea) ja Tomi Vainikainen (ala vasen). Kuvaa klikkaamalla aukeaa suurempi kuva, kuvaaja Pasi Perhoniemi, kuvaa saa käyttää kuvaaja mainitsemalla.
“