Kategoriat
Lokakuun alussa ilmestyy Suomen Autolehden 96-sivuinen lukupaketti.
Lehdessä muun muassa seuraavaa:
- Komposiittien käyttö kokonaisissa korirakenteissa on laajenemassa superautoista lähemmäs kansanautoja. Tuleeko hiilikuitu arkiautoon?
- Citroënin, Peugeot’n ja Toyotan yhteistyö pikkuautorintamalla on saanut jatkoa. Uudessa sukupolvessa on monia parannuksia. Tekninen läpiluotaus Citroën C1, Peugeot 108 ja Toyota Aygo -sisarmalleihin.
- Autojen hiilidioksidipäästöjen vastaavuudesta todelliseen ajoon on käyty paljon keskustelua. Isoin epäkohta on kuitenkin se, että hiilidioksidimittaus ei lainkaan ota huomioon biopolttoaineiden etuja.
- Pikaluotaus Frankfurtin Automechanika 2014 -messujen antiin. Varsinainen messuraportti on luettavissa marraskuun alussa ilmestyvässä Suomen Autolehdessä 9/2014.
- Pitkän matkan raskaan liikenteen on katsottu olevan viimeinen, joka voisi saada sähköisen voimalinjan. Syy on selvä: mukaan tarvittava energian määrä on niin suuri, että akut tulisivat aivan liian painaviksi ja kalliiksi. Ruotsissa kokeiltava oleva sähkötie voi murtaa ajattelun.
- Volvo on esitellyt raskaisiin ajoneuvoihin soveltuvan kaksoiskytkinvaihteiston. Vaihteisto kestää 2800 Nm vääntömomentin.
- Tehtaan omistama maahantuontiyhtiö haluaa Alfa Romeolle, Jeepille ja Fiatille vakaan jalansijan Suomessa. Tiheästi vaihtuneet maahantuojat sekä mielikuvamurheet ovat haitanneet etenkin Fiatin viimeaikaista kehitystä Suomessa.
- Peltikorjaamo muutti autoalan palvelukeskittymään. Toimintaan haetaan kasvua yleiskorjaamotoiminnasta. Yritys sai mahdollisuuksia laajentaa palvelujaan uusien tilojen myötä.
- Raportti autoinsinöörien maailmankongressista Hollannista.
- Laitekatsauksessa ovat esiteltynä edulliset diagnoositesterit.
- Moottoritekniikkaa: BMW Mini B38 A15. BMW Groupin uusi kolmisylinterinen, turboahdettu bensiinimoottori perustuu valmistajakonsernin joustavaan ratkaisuun, jossa rakennekehitystä ohjaa puolen litran sylinterikohtainen iskutilavuus.
Suomen Autolehden sähköinen näköisversio ilmestyy myös 1.10.2014. Sitä pääsee lukemaan kirjautumalla SATL:n extranettiin osoitteessa http://satl.ankkuri.info/login/.
“