Kategoriat
Tampereen ammattikorkeakoulussa toimiva Tampere Formula Student -tiimi sai vuodelle 2024 apurahan SATL:n kestävän kehityksen tutkimus- ja koulutusrahastolta. Tämä juttu on heidän raportti siitä, mihin apuraha on käytetty.
Tampere Formula Student –tiimin kausi 2024 on tullut päätökseen. Kausi käynnistettiin alkusyksystä 2023 ja se päättyi kesän 2024 kilpailumatkan jälkeen elokuussa. Kauteen kuului suunnittelukausi, valmistuskausi, testikausi ja kilpailut. Kausi oli onnistunut, mutta tarjosi myös osakseen haasteita tiimille. Kauden päätavoitteena oli kehittää ja optimoida TFS23 kaudella luotua, tiimin ensimmäistä hiilikuitumonokokkirunkoista ajoneuvokonseptia.
Formula Student –sarja
Formula Student on maailmanlaajuinen korkeakouluopiskelijoiden välinen suunnittelukilpailu ja formulasarja. Kilpailuja järjestetään vuosittain kesällä ympäri maailmaa, suurilta osin Euroopassa.
Formula Student kilpailuissa ajoneuvon ominaisuuksia mitataan kahdella eri osa-alueella: staattisissa ja dynaamisissa osioissa. Staattisissa osa-alueissa mitataan auton kustannustehokkuutta ja valmistusmenetelmiä (Cost&Manufacturing) ja suunnittelua (Engineering design). Lisäksi kilpaillaan kuvitteellisella liiketoimintasuunnitelmalla (Business plan presentation). Dynaaminen osa-alue mittaa auton suorituskykyä kiihdytyksessä (Acceleration), kitkaympyrällä (Skid pad), Autocross-radalla sekä kestävyysajossa (Endurance), jossa mitataan auton osien ja kuskien kestävyyttä 22 km ajomatkalla. Lisäksi Endurancessa mitataan auton polttoaineen kulutusta.
TFS24: Tavoitteet kaudelle 2024
Kuten mainittu, tiimi suunnitteli ja valmisti ensimmäisen monokokkirunkoisen autonsa kaudella 23 ja kauden 24 päätavoitteena oli lähteä optimoimaan konseptia. Edellisellä kaudella auton valmistuksessa oli tullut kiire ja autosta tuli tämän myötä suunniteltua painavampi. Lisäksi ajoneuvon testaamattomuus koitui ongelmaksi kilpailukauden aikana. Tälle kaudelle tavoitteeksi asetettiin kevyemmän rungon ja kokonaiskonseptin lisäksi, että valmistus aloitetaan hyvissä ajoin ja aikataulussa pysytään suunnitelmien mukaan. Tällä pyrittiin saamaan tiimille pidempi testikausi, jolla saataisiin paremmat edellytykset dynaamisten osioiden tuloksiin. Tiimin tavoitteena oli säilyttää tai parantaa kilpailukykyä myös staattisilla osa-alueilla.
Projektit ja toteutus
Kauden alussa määriteltiin kauden tavoitteita tukevat projektit ja niille vastaavat, jonka jälkeen aloitettiin näiden projektien esivalmistelu ja suunnittelu. Tiimiin rekrytoitiin uusia jäseniä Tampereen korkeakouluyhteisöstä, niin ammattikorkeakoulun kuin yliopiston puolelta useilta eri aloilta.
Kaudella 24 toteutuneita projekteja olivat:
- Uusi aerodynamiikkapaketti, mahdollisuus aktiiviaerolle
- Hiilikuiturungon optimointi
- Alustakomponenttien ja -järjestelmien kehitys, invertterit
- Moottoripaketin kehitys (tehoparannukset, kiinnitys, polttoainetankki, jäähdytys, kaasunvaihto, äänenvaimennus)
- Hybridijärjestelmän ja live-telemetrian kehitys, kiihtyvyysanturit
- Kuskin ergonomian kehitys
Kaudella keskityttiin erityisesti simulaatiomallien kehitykseen ja tulosten validointiin eri testausmenetelmillä. Lisäksi on panostettu jatkuvaan dokumentaatioon ja aktiiviseen projektien seurantaan koko tiimin kesken, jotta pystyttiin varmistamaan osa-alueiden kehitys toisiaan tukevaksi kokonaisuudeksi. Näin lopputuloksena olisi mahdollisimman hyvä ajoneuvo.
Suunnittelua ohjaa ja rajoittaa FS-sarjan sääntövaatimukset. Komponenttien ja systeemien suunnittelussa on keskitytty erityisesti siihen, että ajoneuvon massakeskipiste pysyisi mahdollisimman alhaalla. Tiimi suunnittelee itse lähes kaikki auton osat. Valmistustavan ja –materiaalien valinta sekä näistä aiheutuvat kustannukset ovat suunnittelun kannalta tärkeä prioriteetti, sillä pyrimme myös valmistamaan mahdollisimman suuren osan osista itse.
Valmistuskaudella tiimillä oli jälleen kiireistä useiden valmistettavien osien takia, mutta valmistusaikataulussa pysyttiin edellistä kautta paremmin. Kaikkea valmistusta tiimiläiset eivät pysty itse tekemään, tässä asiassa tukeudumme sponsoreihin. Sponsoreiden avulla pystymme valmistamaan isompiakin osia ja mahdollistamme kustannustehokaan valmistuksen.
Testikausi oli viime vuosia pidempi ja onnistuneempi. Testikaudella validoitiin muun muassa aerodynamiikkapaketin toimivuutta sekä testattiin moottoria. Saatiin myös optimoitua ohjaussysteemejä kuskeille sopiviksi ja kuskit saivat oppia ajoneuvosta.
Tapahtumat ja näkyvyys
Osallistuimme viime kaudella myös erilaisiin tapahtumiin, joiden tavoitteena on tuoda lisää näkyvyyttä tiimille ja yhteistyökumppaneillemme, sekä koko Formula Student -sarjalle. Tiimimme on ollut useasti näkyvillä Tampereen korkeakouluyhteisön kampuksilla erilaisissa tapahtumissa, kuten TEK perhetapahtumassa, TAMK:in hyvinvointiviikolla ja harraste- ja liikuntamessuilla. Lisäksi olimme näytteilleasettajana Alihankintamessuilla (2023) ja American Car Showssa. Tiimimme on keskittynyt 24 kaudella myös aiempaa enemmän sosiaalisen median sisällöntuottamiseen.
Valmis TFS24-kilpa-ajoneuvo esiteltiin Rollout-tapahtumassa Tampereen Nokia Areenan Paidiassa 6.6.2024. Tiimimme osallistui kesällä 2024 Formula Student -kilpailuihin Hollannissa ja Itävallassa.
Formula Student Netherlands – 13.7.-18.7.2024
Euroopassa kesän ensimmäiset Formula Student –kilpailut pidetään Assenissa, TT Circuit -radalla. Tiimimme koki useita haasteita kilpailujen aikana, kuten polttoaineen loppuminen Endurance suorituksen loppumetreillä. Suoritus saatiin kuitenkin vietyä loppuun ja kilpailut onnistuvat kokonaisuudessaan hyvin. Kotiin viemisiksi saimme 7 pokaalia, mukaan lukien polttomoottoriluokan kokonaiskilpailun 2. sija.
Palkinnot:
- 2. sija Overall
- 2. sija Cost&Manufacturing
- 2. sija Endurance (+ Efficiency)
- 3. sija Skidpad
- 3. sija Autocross
- 3. sija Engineering Design
Formula Student Austria – 21.7.-25.7.2024
Ensimmäisten kisojen jälkeen olivat odotukset korkealla myös kesän toisiin kisoihin, jotka järjestettiin Itävallassa Red Bull Ringillä. Kilpailuissa tiimiä kohtasi kuitenkin melko suuri vastoinkäyminen, kun moottorimme hajosi yllättäen Autocross suorituksen aikana.
Moottorin lopullinen rikkoutuminen mursi huomattavasti tiimin toivoa palkintosijoista. Tiimi kerrytti toivon takaisin, kun paikka Cost & Manufacturing ja Engineering Design finaaleissa varmistui. Koska autolla ei voinut osallistua loppuihin dynaamisiin kilpailuihin, viimeiset päivät tiimimme vietti nauttien FS yhteisön hengestä. Viimeinen ilta antoi tiimille yllättävän juonenkäänteen ja tiimi saikin nauttia menestyksen huumasta, kun sijoitumme Engineering Design osiossa toisiksi.
Palkinnot:
- 2. sija Engineering Design
Tuleva kausi, TFS25
Kausi 2025 on alkanut tiimin palattua kesän kilpailuista. Syksy onkin vierähtänyt nopeasti kauden tavoitteet asettaessa, uusien tiimiläisten rekrytoinnissa ja uutta autoa suunnitellessa. Kauden alussa on priorisoitu uusien tiimiläisten koulutuksia ja heille uusien taitojen opettamista. Myös uusien sponsoreiden etsintä on aloitettu tulevaa kautta varten.
TFS25 kaudella tiimi keskittyy kilpailukyvyn parantamiseen entisestään ja tavoitteena on tietysti menestyä. Kausi on täynnä viime ajoneuvon tuloksien tutkimista ja analysointia sekä näiden perusteella suorituskyvyn kehitystä uutta autoa varten. Tämän kauden tärkein kehityskohde on uusi moottori ja sen optimointi autoon. Ennekuin ajoneuvoon voi tehdä merkittäviä päätöksiä, pitää odottaa tulevan kauden sääntöjä.
Suuri kiitos kuluneesta kaudesta kuuluu yhteistyökumppaneillemme, jotka mahdollistavat tiimin toiminnan kaikissa kauden vaiheissa sekä sen, että tiimin toiminta voi jatkua myös tulevaisuudessa!