Kategoriat
Kesäkuun alussa ilmestyy Suomen Autolehden 80-sivuinen lukupaketti.
Lehdessä muun muassa seuraavaa:
- Autoalalla on totuttu siihen, että Otaniemen korkeakoululta löytyy autoalaan erikoistunut professori. Matti Juhala on ollut autoprofessorina yli 15 vuotta. Aikaan mahtuu monta kohokohtaa EU-tutkimushankkeineen ja FISITAn johtotehtävineen. Seuraaja tarvitaan pian, mutta professuurin jatko on uhattuna. Jatkoa soisi löytyvän.
- Insinöörien koulutus uudistuu, kun ammattikorkeakoulutuksen uudistuksissa tähdätään joustavampaan työelämälähtöisyyteen sekä opiskelun tarkoituksenmukaisuuteen. Uusi rahoitusmalli kannustaa oppilaitoksia sekä yhteistyöprojekteihin yrityselämän kanssa että huolehtimaan opintojen etenemisestä.
- Moottoripyörien elektroniset järjestelmät yleistyvät. Samalla kasvaa niiden testaamisen tarve. Tieto vapautuu vuonna 2016, ja huoltomarkkina avautuu riippumattomille toimijoille.
- Kiinalainen autotekniikkako on vielä jäljessä? Ainakin BYD Tang puhuttelee: kiihtyvyys 0-100 km/h viisi sekuntia, neliveto ja kahden litran kulutus. Edessä on 151 kW kehittävä 2,0-litrainen turboahdettu polttomoottori ja taka-akselilla 110 kW tehoinen sähkömoottori. Pekingin Autonäyttelyn katsauksessa on myös muista esitellyistä malleista juttua.
- Jyväskyläläisessä Siroauto Oy:ssä panostetaan työn laatuun ja hyvään asiakaspalveluun. Perheyrityksen toimintapuitteet on päivitetty vastaamaan viimeisimpiä vaatimuksia.
- Laakkonen on investoinut merkittävästi kotipaikkakuntansa Joensuun jälkimarkkinatoimintoihin. Lisäksi BMW:tä varten on perusteellisesti uudistettu myymälätila.
- Kuluttajansuojalaki uudistuu kesäkuussa, kun EU-tason uudistukset tuovat muutoksia myös kotoiseen kuluttajalainsäädäntöön. Merkittävimmät uudistukset koskevat etämyyntiä ja tiedonantovelvollisuutta.
- Koeajojen yhteydessä käytettyjä ajoneuvojen käyttöluvan ehtoja on päivitetty. Nyt autoliikkeen ja asiakkaan vastuut ovat aikaisempaa yksiselitteisemmät.
- Eri metalleja ja niiden seoksia käytetään komponenteissa ja rakenteissa, joilta vaaditaan lujuutta. Metalleillakin on kiderakenteesta johtuvia heikkouksia, siksi joihinkin käyttökohteisiin houkutteleva vaihtoehto on metallinen lasi. Sen sisäinen rakenne on erilainen kuin tavallisilla metalleilla.
- Laitekatsauksessa ovat esiteltynä kevyen kaluston tasapainotuskoneet.
- Moottoritekniikkaa: PSA ED2 DTS. PSA Peugeot Citroen -yhtymän kolmesylinterinen EB-ottomoottori esiteltiin noin puolitoista vuotta sitten. Ahtamisen ja bensiinin suorasuihkutuksen myötä on edetty toiseen vaiheeseen. Tuloksena on taloudellinen ja suorituskykyinen pikkumoottori.
Suomen Autolehden sähköinen näköisversio ilmestyy myös 2.6.2014. Sitä pääsee lukemaan kirjautumalla SATL:n extranettiin osoitteessa http://satl.ankkuri.info/login/.
“