Kategoriat
Suomen Autoteknillinen Liitto järjesti viidettä kertaa 14.5.2024 verkkotapahtumana SATL Insinöörityögaalan 2024, jossa esiteltiin yhteensä kymmenen tuoretta korkeakoulutasoista autoalan päättötyötä seitsemästä eri oppilaitoksesta. Työt oli videoitu etukäteen. Sekä gaalaa seurannut yleisö (painoarvo 50 %) että liiton oma tuomaristo (painoarvo 50 %) pisteyttivät jokaisen esityksen asteikolla 1-5.
Kärkikolmikon välinen kilpailu oli todella tiukkaa ja erot olivat vain marginaaliset, mutta mitattavissa olevat. Korkeimman pistemäärän (4,159) saavutti Metropolia AMK:n Santeri Lappalainen, jonka opinnäytetyö oli aiheeltaan “Suspension Arms’ Flexibility and Impact in a Full Formula Student Vehicle Model”.
Hopealle sijoittui Tampereen AMK:ta edustanut Arttu Pispa (4,017 pistettä) työllään ”Muffler Design for Formula Student Vehicle”. Kolmanneksi parhaan arvostelun saavutti Metropolia AMK:n Aleksi Tepponen (3,933 pistettä), jonka esityksen otsikko oli ”Automatisoitujen ajoneuvojen etäoperointikeskuksen kehitys”. Onnittelut kärkikolmikolle!
Loput kilpailijat sijoittuivat jaetulle neljännelle sijalle. He ja heidän esityksensä olivat seuraavat:
Johanna Hao (Aalto-yliopisto), Heavy Vehicle Energy Simulations.
Lassi Klemetti (Seinäjoen AMK), Korkeajänniteakustojen korjaus – työtilan suunnittelu ja vaatimukset.
Joel Monthan (Tampereen AMK), Tilannekatsaus autoalaan.
Santeri Pöyskö (Oulun AMK), Emissiolaboratorion energiatehokkuuden parantaminen.
Antti Rautiola (Turun AMK), Päästövertailu puoliperävaunun kuljetuksista Keski-Euroopassa – Freja Transport & Logistics Oy.
Joonas Rieppola (Turun AMK), Pienmoottoridynamometrin suunnittelu ja rakentaminen.
Mikko Summa (Centria AMK), Litium-ioni akkukennojen testausmetodi kevyille sähköajoneuvoille.