Kategoriat
Autotieto Oy:n hallituksen päätettyä marraskuussa lopettaa Suomen Autolehden kustantamisen, tuli SATL:n liittohallitukselle todella kiireelliseksi tehtäväksi saada varmistettua SATL:n jäsenyhdistysten jäsenille tärkeimmän jäsenedun Suomen Autolehden jatkuminen.
Koska toinen omistaja halusi irtautua julkaisuyhtiön toiminnasta, eikä SATL:n liittohallitus nähnyt järkeväksi jäädä itse yksin pyörittämään yritystä tilanteessa, jossa sieltä oli irtisanoutunut ja irtisanottu sen kaikki (2 kpl) työntekijät. Niinpä liittohallitus ja etenkin sen puheenjohtaja Kari Tammi lähti aktiivisesti hakemaan muuta vaihtoehtoa lehden toteuttamiseksi.
Jo alusta alkaen todettiin, että lehden toteuttamiseksi ei kulurakenteen takia haluta palkata lisää henkilöitä liittoon, eikä liiton ainoa palkattu työntekijä, toiminnanjohtaja Pasi Perhoniemi omaa resursseja tätä asia hoitamaan muiden töiden ohessa. Niinpä lehdelle lähdettiin hakemaan tekijää, joka kykenee toteuttamaan lehden liitolle palveluna hyödyntäen sisällön tuottamisessa Suomen Autolehden hyväksi todettua avustajakuntaa.
Toinen merkittävä seikka oli se, että lehtiyhtiön hallituksen kanssa päästiin hyvässä yhteisymmärryksessä sopimukseen, jossa SATL:n käyttöön siirtyvät Suomen Autolehti -brändi lehden nimenä, sähköpostiosoitteineen, kotisivuineen ja sosiaalisen median kanavineen. Lisäksi lehtiyhtiön lehtiarkisto fyysisine vuosikirjoineen ja sähköisine arkistoineen (Suomen Autolehden numerot 6/2013 alkaen) siirtyvät myös liiton vastuulle ja haltuun, ja ne ovat siten jäsenistön käytettävissä kuten tähänkin asti.
Liittohallitus päätti kokouksessaan 19.12.2023, että Suomen Autolehden sisällön liitolle koostaa Pekka Virtanen / Pevitext Oy. Pekka Virtanen toimii myös Suomen Autolehden päätoimittajana. Pekka Virtanen omaa kymmenien vuosien autoalan toimittajakokemuksen. Vapaana toimittajana ja viestintäyrittäjänä nykyään toimiva Virtanen on toiminut toimittajana, toimitussihteerinä, toimituspäällikkönä ja päätoimittajana useissa autoalan julkaisuissa. Lehden jutuista vastaa jatkossa sama kokenut avustajakunta.
Tämän hetken suunnitelma on, että Suomen Autolehti ilmestyy vuonna 2024 viisi kertaa alkaen helmikuusta, ja sen sivumäärä on noin 48 sivua. Tämä tarkoittaa, että ilmestymiskerrat puolittuvat aiemmasta ja jokaiseen lehteen tulee kolmanneksen vähemmän sivuja kuin aiemmin. Muutos on siis merkittävä, mutta on hyvä huomioida se, että vaikka Suomen Autolehti olisi ilmestynyt Autotieto Oy:n toteuttamana, siihen olisi kohdistunut merkittäviä kustannusten säästöpaineita vuodelle 2024. Myös silloin olisi mahdollisesti jouduttu merkittäviin muutoksiin niin ilmestymiskerroissa kuin sivumäärissä.
Lehden sisällön ajankohtaisuuden ja laaja-alaisuuden varmistamiseksi perustetaan ohjausryhmä, joka avustaa lehden sisällön ideoinnissa ja arvioi sen kehitystarpeita. Ohjausryhmän puheenjohtajana toimii liiton puheenjohtaja Kari Tammi. Toimintaperiaate sisällön osalta on, että lehti kertoo ajoneuvoalasta, alan tekniikan kehittymisestä, lainsäädännön muutoksista, koulutuksesta jne. aivan kuten aiemminkin, ja sen sisältö on tuotettu journalistisin periaattein. Sisällön tuottavat autoalan ammattilaiset ja toimittajat, ja lehti on tarkoitettu autoalan ammattilisille.
Suomen Autolehden siirtyminen SATL:n julkaisuksi tarkoittaa myös sitä, että itsenäinen Satelliitti-jäsenlehti lakkaa ilmestymästä. Sen sijaa Suomen Autolehdessä on jäsentoiminnasta kertova osuus (4 – 8 sivua/lehti).
Näillä tiedoilla siirrymme nyt joulun viettoon. Heti uuden vuoden jälkeen lähetämme jäsenmaksulaskut sekä vapaa-, kunnia- ja opiskelijajäsenten lehtimaksulaskut. Toivottavasti tämän viestin myötä saamanne informaatio Suomen Autolehden jatkumisesta saa teidät jatkamaan SATL:n ja sen paikallisyhdistysten jäseninä. Jäsen- ja lehtimaksujen suuruus pysyy toistaiseksi viime liittokokouksen ja paikallisyhdistysten vuosikokousten päätösten mukaisina, vuoden 2025 maksujen suuruuksista päätetään ensi kevään aikana.