Kategoriat
Joka toinen vuosi pidettävä FISITA:n maailmakongressi järjestettiin Kiinan Pekingissä 27.-30.11.2012. Järjestyksessään 34. kongressin järjestäjänä toimi SAE China (Society of Automotive Engineers China). Kongressin pääteemana oli “Automobiles and Mobility in a Low Carbon Economy – China and the World” eli “Ajoneuvot ja liikkuminen vähähiilisessä taloudessa – Kiina ja maailma”. Esitykset oli jaettu yhteentoista eri teknilliseen teemaan. Lisäksi samanaikaisesti järjestetyn opiskelijakongressin esitykset olivat omana yhdeksäntenä ryhmänä. Paikalle oli saapunut yli 2100 autoalan insinööriä ja johtajaa 40 eri maasta kuulemaan autoalan uusimmista kehitystuloksista kaikkiaan 380 esityksen ja 300 julisteen muodossa.
Kongressin yhteydessä oli 16 000 m2 kokoinen autotekniikanalan näyttely, jossa 120 kansainvälistä näytteilleasettajaa esitteli osaamistaan. Näytillä oli muun muassa usealta eri valmistajalta lähinnä vähäpäästöisiä autoja niin jo tuotantomalleina kuin prototyyppeinä.
Kongressin avajaisissa FISITA:n puheenjohtaja J. E. “Ted” Robertson (kuvassa) totesi, että maailma tarvitsee nopeasti ajoneuvoteknologioita, jotka ovat suunniteltu kehittyvien maiden liikkumistarpeisiin. Kehitystyössä on ensiarvoisen tärkeää ottaa huomioon, että ihmisillä on ensinnäkin varaa hankkia auto. Lisäksi niiden tulee sietää polttoaineiden laadun vaihtelua. Myös kaupunkien liikenneruuhkat sekä maaseutujen infrastruktuurin tila tulee huomioida. Liikenneturvallisuus on myös tärkeä seikka. Nykyisin liikenteessä kuolee koko maailmassa vuosittain 1,3 miljoonaa ihmistä. Vuoteen 2020 mennessä lukeman arvioidaan nousevan kahteen miljoonaan, ellei merkittäviä parannuksia pystytä tekemään.
FISITA perustettiin yli 60 vuotta sitten jakamaan autoalan insinöörien tietämystä ympäri maailman. Nyt jos koskaan koko järjestön historian aikana on viimeisimmän tiedon ja ymmärryksen jakaminen tärkeää.
Avauksen pääpuhujina toimivat kaksi Kiinan kansantasavallan ministeriä. Toinen heistä oli tiede- ja teknologiaministeri professori Wan Gang ja toinen teollisuus- ja informaatioteknologiaministeri Miao Wei. Molemmat olivat alun perin luoneet uransa autoalalla. Heidän viestinsä oli, että Kiinan valtio panostaa seuraavan viisivuotiskauden ajan uusien energiamuotojen autoteollisuuteen.
Itse kongressissa Suomesta suullisia esityksiä ja esiintyjiä oli vain yksi. VTT:n Juhani Laurikon aiheena oli “Improvements in Test Protocols for Electric Vehicles to Determine Range and Total Energy Consumption” (muut kirjoittajat Jukka Nuottimäki ja Nils-Olof Nylund VTT:ltä). Travelling Fellowship -ohjelmaan ja opiskelijakongressiin osallistunut Turun ammattikorkeakoulun insinööriopiskelija Niko Peltola oli lähettänyt oman esityksensä arvioitavaksi järjestäjälle, mutta järjestäjästä johtuneesta syystä hän ei aihettaan päässyt esittämään.
Kongressin yhteydessä järjestettiin jo kolmatta kertaa kouluttajaseminaari. Seminaarin tehtävänä oli tuoda yhteen autoteollisuuden rekrytointivastaavia ja oppilaitosten edustajia luomaan keskinäisiä kontakteja, jotta kouluttajat saisivat paremmin tietoja niistä tiedoista ja taidoista, joita vasta valmistuvilta opiskelijoilta muuttuvassa työelämässä nykyisin ja tulevaisuudessa vaaditaan.
Kaksiosaisessa seminaarissa esiintyjät toivat käytännön onnistuneiden esimerkkien kautta esiin tapoja, joilla yhteistyötä autoteollisuuden ja kouluttajien välillä voidaan kehittää. Lisäksi tuotiin esiin erilaisia toimintatapoja opiskelijoiden työelämävalmiuksien parantamiseen. Kiinassa esimerkiksi työntekijöiden koulutus tuleviin tehtäviin kansainvälisissä yrityksissä tapahtuu jo hyvin aikaisessa vaiheessa opintoja. Yritykset panostavat aika suuria summia hyvien työntekijöiden saamiseksi. Näkökulmia saatiin niin teollisuuden puolelta kuin kouluttajien näkökulmasta.
Kongressin gaalaillallisen yhteydessä jaettiin järjestön suurin huomionosoitus autoalalla merkittäviä asioita saavuttaneelle henkilölle FISITA -mitalin muodossa. Tänä vuonna se myönnettiin kahdelle eri henkilölle. Toisen niistä sai Volkswagen konsernin hallituksen puheenjohtaja professori Martin Winterkorn, joka on johtanut konsernin eri merkit niiden nykyiseen menestykseen. Toisen mitalin puolestaan sai saksalainen professori Frans Pischinger, FEV GmbH:n perustaja. FEV on nykyisin maailman johtava kehittyneiden voimalinjojen ja ajoneuvoteknologioiden kehittäjä ja sen pääpaikka on Saksan Aachenissa. Aikaisemmin FISITA -mitalin ovat saaneet muun muassa Giovanni Agnelli, Francois Michelin, Shoichiro Toyoda ja Carlos Ghosn.
Kongressin jälkeen olivat vuorossa FISITA:n omat kokoukset. Liiton edustajana paikalla ollut toiminnanjohtaja Pasi Perhoniemi osallistui edustajiston ja koulutustoimikunnan kokouksiin. Lisäksi hän osallistui Euroopan Autoinsinöörijärjestöjen yhteenliittymän EAEC:n kokoukseen.
Edustajiston kokouksessa FISITA:n uusi puheenjohtaja tohtori Li Jun (kuvassa) kiinasta astui vetovastuuseen. Kokouksessa hyväksyttiin myös uusi hallitus. Muuten keskityttiin lähinnä järjestön tämän vuoden toiminnan tilannekatsaukseen sekä juuri päättyneen kongressin yhteenvetoon ja seuraavan kongressin järjestelyjen vaiheeseen. Lisäksi saatiin kaikkien toimikuntien raportit.
Lopetetun ATZautotechnology -lehden korvaavan FISITA-julkaisun tulemisesta ei kokouksien yhteydessä saatu lopullista vastausta. FISITA:n toimiston ja lehden julkaisijan välisissä keskusteluissa yhdeksi ratkaisuksi oli esitetty neljä kertaa vuodessa sähköisesti ilmestyväksi suunniteltua ATZ-lehden parhaimpien juttujen kokoelmanumeroita. Aika näyttää, mihin asiassa päädytään.
Koulutustoimikunnassa kokouksen aluksi saatiin jäseniltä ajankohtaisyhteenveto kunkin maan koulutusaktiviteeteista. Muuten käsiteltyjä asioita olivat “Your Future in Automotive” -mikrosivuston käyttöönotto ja miten se oli otettu vastaan, siihen liittyvän mainosmateriaalin jako, kongressin yhteydessä olleen kouluttajaseminaarin yhteenveto, opiskelijakongressin ja Travelling Fellowship ohjelman yhteenvedot, matka-apurahaohjelman tilanne ja toimikunnan budjetti. Lisäksi saatiin omakohtainen raportti matka-apurahaohjelmaan osallistuneelta nuorelta insinööriltä.
EAEC:n kokouksessa suurimmaksi asiaksi nousi ensi kesäksi suunnitellun EAEC kongressin peruuntumisen syiden puiminen. Lähinnä kiinnosti se, miksi Euroopan suurimpiin kuuluva autoinsinöörijärjestö ei pystynyt saamaan kongressia aikaiseksi. Syiksi lueteltiin muun muassa Euroopan autoteollisuuden huono taloudellinen tila autokaupan hiipuessa. Lisäksi järjestön kongressia valmistelleessa organisaatiossa oli tapahtunut henkilöstövaihdoksia, jotka olivat aiheuttaneet omat ongelmansa. Sovittiin kuitenkin, että VDI olisi järjestämässä seuraavaa kongressia muutaman vuoden sisään.
Seuraava maailmankongressi pidetään Euroopassa, Hollannin Maastrichtissa 2.-6.6.2014. Sen esitysten hakuaika on alkanut ja se jatkuu 1.8.2013 asti. Kongressin teemana on “Intelligent transport to solve our future mobility, safety and environmental challenges” eli “Älyliikenne ratkaisemaan tulevaisuuden liikkumis- turvallisuus ja ympäristöhaasteet”. Teemaan liittyviä aihealueita on kaikkiaan 9. Kongressista löytyy tarkemmin tietoa osoitteesta www.fisita2014.com.
Kuvia kongressista löytyy SATL:n Facebook-sivuilta osoitteesta www.facebook.com/satlry.
“