Kategoriat
Satelliitin numerossa 2/2011 julkaistiin sivuilla 14-17 Liiton kunniajäsenen Tauno Nikkilän kirjoittama juttu hänen ja toisen kunniajäsenen Juhani Rissasen sekä muutaman heidän ystävänsä matkasta Ruotsiin. Matkalta kertyi kuvia kuitenkin niin paljon, että lehden juttuun ne eivät mahtuneet. Niinpä julkaisemme seuraavassa kaikki matkalta haltuumme toimitetut kuvat Nikkilän kuvateksteillä varustettuna.
Pieni takaaladattava (autokielellä “tonneau”) paatti “Ruissalo” vei meidät Aurajoen yli takana näkyvään 4-mastoparkkiin “Kruzenshterniin” tutustumaan. Kruzenshtern on rakennettu Bremenissä vuonna 1926 nimellä “Padua”. Nykyinen kotisatama on Kaliningrad. Laivan koko pituus on 114,5 m, leveys 14,1 m, syväys 7,4 m. Purjeita on 31 kappaletta ja niiden yhteispinta-ala on 3655 m^2.
Käskynjakoon valmistautuminen Kruzenshternin kannella 26.9.2011.
Kruzenshternin kannella oli myös pieni tsasouna.
Näkymä Saabilta. Hiljaista oli. Tuleeko kirpputori? Ainakin parkkitilat riittävät. Sisälle pyrittiin, mutta pois pyydettiin. Vierasparkissa ollut auto ei ollut meidän, olisiko ollut vahtimestarin? Sen tyyppi näytti olevan Saab 9-5 Aero Turbo 6 XWD.
Volvon “Blue Train”, joka kuljettaa taloon tutustumishaluiset kierrellen tunnin ajan liukuhihnojen välissä. Tupakat pois ja kamerat piiloon.
Tuloaulan myymälässä sai ottaa porukasta kuvan tarjouspöydän äärellä.
Volvon “väliaikaiskilpi”, jolla amerikkalaisostaja saa halutessaan ajella Euroopassa puolen vuoden ajan. Sitten auto tehtaalle, josta se toimitettiin USA:an.
Daimler 1908, 4-sylinterinen, 38 hv. Uritettu jäähdyttimen kehys tuli käyttöön mallin tunnuksena vuonna 1904 ja on edelleen käytössä erottaen sen Jaguarista.
Puch 1912. Itävallassa tehtiin Puch-autoja vuosina 1906-1925. Vuonna 1928 tehdas liittyi Austro-Daimleriin ja vuodesta 1934 aloitti Steyr-Daimler- Puch.
Minervette 1911. Belgialainen Minerva on tunnettu laadukkaista luksusautoista, mutta se valmisti myös miniautoja vuosina 1908-1911. Siinä oli 636 cm3:n 8 hv:n moottori, josta on ketjuveto oikeaan takapyörään.
Thulin A 1915. Landskronalainen Thulin teki vuosina 1915-1918 23 lentokonetta. Moottoria pyörittää 7-sylinterinen Grome Omega -tähtimoottori, jonka teho on 50 hv. Koneen paino on noin 300 kg ja lentonopeus 70 km/h.
Siiven alla on saksalainen Piccola vuodelta 1909. Siinä on ilmajäähdytteinen yksisylinterinen 9,5 hv:n moottori.
Tidaholm bussi vuodelta 1920. Vuosina 1903-1934 toiminut Tidaholm oli monella tapaa edelläkävijä autotekniikassa:
- vuonna 1918 vaijerikäyttöinen vaihtolava
- vuonna 1923 kaikissa autoissa nelipyöräjarrut
- vuonna 1931 ensimmäiset nivelbussit
- vuonna 1932 Hesselman -moottorit
- vuoteen 1934 mennessä nostoteli, hydraulinen kippi, 3-piiriset paineilmajarrut, ohjaustehostin jne.
Vuonna 1934 keksinnöt siirtyivät Scanialle, jonka ensimmäiset kuorma-autot olivat Scanian moottorilla varustettuja Tidaholmeja.
Thulin vuodelta 1920 varustettuna 4-sylinterisellä ja 20 hv:n moottorilla. Saabin tavoin lentokoneita ja autoja valmisti Landskronar-Thulin yhtiö. Autoja tehtiin vuosina 1920-1928. Volvon tulo markkinopille 1927 kaatoi Thulinin auton valmistuksen.
Ford T Landaulet vuodelta 1913. Viimeisiä käsintehtyjä T-Fordeja. Ford otti käyttöön liukuhihnan syksyllä vuonna 1913. Museon autossa on messinkijäähdytin ja muita hienouksia. Esite kertoo autoa käytetyn vuosina 1913-1920 kuningas Kustaa V:n jahtivaununa.
Amerikassa aikoinaan kalleimmaksi autoksi mainittiin Rolls-Roycea vastaava Pierce Arrow, jota tehtiin vuosina 1901-1938. Museon Pierce Arrow on vuodelta 1918. Se on kuulunut aikoinaan Gustafsbergin posliinitehtaan johtajalle. Autossa on alumiinikori, uushopeinen jäähdytin ja kahvat. Tyyppikilpi on hopeaa. Tuplasytytyksellä varustetusta moottorista irtoaa 66 hevosvoimaa. Huomaa ajovalojen sijoitus etulokasuojiin. Tämä rakenne oli käytössä osassa autoja vuosina 1913-1930.
Haynes vuodelta 1920. Elwood Haynes ja Charles Daryea olivat USA:n ensimmäiset autojen rakentajat vuonna 1894. Haynes yhtiönä aloitti veljekset Appersonin kanssa autoteollisuuden vuonna 1898 ja omana yhtiönä vuodet 1904-1925. Vuonna 1915 tuli käyttöön sähkövalintainen vaihteisto. Vuosina 1916-1922 tehtiin 4,7-litran 6-sylinterisiä ja 5,8-litran 12-sylinterisiä moottoreita. Museon Haynes rekisteröitiin 10.4.1920 kauppias A. Norrbohmille Östersundiin.
Seneca vuodelta 1920. Yhdysvaltojen Ohiossa Seneca teki niin sanottuja koontiautoja vuosina 1917-1924. Niitä sai ainoastaan tourer- ja roadster -malleina. Kuvan autossa on 4-sylinterinen 27 hevosvoimainen LeRoi -moottori.
Anderson vuodelta 1923. Autossa on 50 hevosvoimainen 6-sylinterinen Continental -moottori. Kaikkia USA:n autoja ei tehty Detroitissa. Anderson Motor Co. toimi Etelä-Carolinassa, lähellä Floridaa vuosina 1916-1926. Oli aikoinaan USA:n eteläosien menestyksekkäin merkki.
Buick vuodelta 1921 varustettuna 58 hevosvoimaisella, 3,9-litraisella kuusisylinterisellä moottorilla.
DeSoto SE Airflow vuodelta 1934. Autossa on kuusisylinterinen, 4-litrainen ja 100 hevosvoimainen moottori. Auto oli aikanaan käänteentekevä virtaviivaisuudessaan. Se oli Chrysler-yhtiön halvempi malli. Chrysler teki oman 8-sylinterisen kalliimman saman tyylisen mallin, mutta aika ei ollut vielä kypsä näyttävälle korimallille.
Adler Autobahn vuodelta 1938. Saksalainen Adler valmisti autoja vuosina 1900-1939, muun muassa Suomen ensimmäinen postiauto oli Adler vuodelta 1911. Museon autossa on 6-sylinterinen, 2,5-litainen ja 50 hevosvoimainen moottori.
Triumph Junior 1l Sedan vuodelta 1939.
Mercedes-Benz teki myös takamoottorisia autoja vuosina 1933-1939. Tyypit olivat 130H, 150H ja 170H. Kirjain H tulee sanasta “Heck” eli “pyöreäahterinen”. Erotuksena vuonna 1939 tulleisiin V170 -tyyppeihin, jossa V tarkoitti sanaa “Vorn” eli “edessä”. Kuvassa museon 170H vuodelta 1936.
Hanomag Record Diesel vuodelta 1938. Hanomag teki henkilöautoja vuosina 1924-1939. Se esitteli ensimmäisen diesel henkilöautonsa helmikuussa 1936 ja sen valmistus alkoi 1937. M-B aloitti dieselautojen tuotannon samoin 1936. Kuorma-autojen teko jatkui vielä sodan jälkeenkin.
Rovin vuodelta 1948. Ranskalaista Rovin -pienoisautoa tehtiin vuosina 1946-1959. Kahden hengen autossa on taakse sijoitettuna 2-sylinterinen, 2-tahtinen 12 hevosvoiman vastaiskumoottori, jonka kuutiotilavuus on 425 cm3. Sen avulla noin 400 kg:n painoinen auto saavutti 65 km/h huippunopeuden.
Futurecar vuodelta 1951. Sigvard Bergren Boråsissa rakensi virtaviivaisen takamoottoriauton jo 60 vuotta sitten. Moottorina on 100 hevosvoimainen V8.
Onko tämä BMW Isettan mummo?
“