Kategoriat
Satelliitin tämän vuoden ensimmäisessä numerossa 1/2011 julkaistiin Liiton kunniajäsenen Tauno Nikkilän kirjoittama juttu postimerkeissä esitellyistä autoista. Lehden rajallisen tilan vuoksi jutussa julkaistujen kuvien määrä oli rajallinen. Niinpä julkaisemme seuraavassa jutusta version, johon olemme saaneet yhytettyä kaikki Nikkilän aiheesta toimittamat kuvat.
Postimerkkien ja postilähetysten keräily eli Filatelia on maailmanlaajuisena harrastuksena kilpailemassa ykkössijasta potkupallon kanssa. Se kun sopii nuoresta vanhaan, liikuntakyvystä riippumatta. Aineistoakin on saatavilla, kustannuksia voi säädellä kukkaron paksuuden mukaan. Keräilyä harrastetaan hyvin monipuolisesti. On keräilijöitä jotka haluavat kokoelmiinsa ainoastaan kotimaassaan ilmestyneet merkit ja niihin liittyvät postilähetykset, jopa vielä joku kerää koko maailmaa, mutta runsaudenpula on tätä joukkoa harventanut viime vuosina. Tilalle on tullut mm. aihefilatelia, jossa kerätään johonkin kerääjää itseään lähellä olevaan aiheeseen kuten esimerkiksi eläimiin, urheiluun, ilmailuun, rakennusarkkitehtuuriin, liikennevälineisiin liittyvää materiaalia. Niinpä AUTO on aiheena eräs kokoelmamahdollisuus, josta on saatavana varsin runsaasti aineistoa. Keräilijälle se antaa haasteita ja alan lisätietämystä mm. entuudestaan tuntemattomien merkkien ja vuosimallien tunnistamiseen ja niiden tietojen tarkistamiseen. On nimittäin niin, että aina silloin tällöin postimerkkien julkaisijan läpi pääsee hieman tarkistamatonta tietoa ja merkki siitä huolimatta julkaistaan. Nämä taas kuuluvat myös sellaisen keräilijän kokoelmaan, joka kerää filatelian lapsuksia”. Heitäkin on.
Seuraavassa muutamia esimerkkejä autoalaan liittyviä postimerkkejä ja pienoisarkkeja. Tilanpuutteen vuoksi postilähetykset, kortit, frankkeerausleimat, jne. joudutaan tästä jättämään pois.
Ensimmäinen autopostimerkki julkaistiin USA:ssa 1.5.1901 ja se esitti tietenkin postiautoa, kuten seuraavakin 1.1.1912 julkaistu. Euroopassa ensimmäisenä ehti Espanja vuonna 1916. Se oli auto kaupunkikuvan osana. Sitten Bosnia-Hertsegovina sotilasajoneuvomerkeillä vuonna 1918. Naapurimaamme ennen Neuvostoliittoa vallinnut Venäläis-sosialistinen federaatio, R.S.F.S.R, julkaisi autoaiheisen hyväntekeväisyysmerkin vuonna 1922, merkin käyttö loppui nopeasti jo vuonna 1923. Neuvostoliitto julkaisi sitten oman postiauton kuvansa vappuna 1932. Saksa ehti mukaan 17.2.1939. Kuplafolkkari on siitä erikoinen laite, että se oli mukana tässä kolmen merkin sarjassa, vaikka julkisesta ensiesittelystä oli aikaa kulunut vasta vuoden verran. Alla olevassa kuvassa on VW kuplan merkki ensipäiväleimalla 17.2.1939. Tässä näitä alkuaikojen merkkejä:
Sitten alkuvuosien mestareita ja heidän aikaansaannoksiaan (Karl Benz ja auto vuodelta 1886 vasemalla ylhäällä, vasemmalla alhaalla Gottlieb Daimler ja auto vuodelta 1886 ja oikealla Henry Ford ja auto vuodelta 1903):
Suomessa julkaistiin ensimmäinen automerkki 3.1.1944 (sairasauto). Seuraavat olivat meilläkin postiautojen kuvia. 16 mk vuonna 1946 ja 30 mk merkki seuraavana vuonna. Autopakettimerkkejä tehtiin kolme sarjaa vuosina 1952, -63 ja -81.
Henkilöautoja postimerkeillä on sittemmin esitelty eri puolilla maailmaa tuhansissa merkeissä. Niitä on yksittäisinä merkkeinä, postimerkkivihkoina ja pienoisarkkeina, joissa viimemainituissa itse merkki on osana laajempaa aiheen kuvaa. Näistä muutama esimerkki:
Yllä olevassa arkissa on Toyotan malleja vuosilta 1936 -1956.
Yllä olevassa arkissa puolestaan on 100 vuotta Fordeja Mikronesian merkeillä.
Yllä oleva Duryea aloitti autoteollisuuden USA:ssa v. 1893.
Yllä neljässä merkissä ovat seuraavat autot: Cadillac V-16 vuodelta 1932, Marmon V-16 myös vuodelta 1932, Morris Minor vuodelta 1949 ja Rickenbacker vuodelta 1923.
Yllä Chevrolet Corvetteja arkillinen vuosilta 1953-1984.
Alfa Romeo täytti 100 vuotta vuonna 2010. Sen kunniaksi julkaistiin oma merkkisarjansa.
Ja sitten nämä meidän kilpa-ajajat, jotka ovat saaneet omat merkkinsä. Niistä muutama:
Autoalaan liittyvään keräilyyn kuuluvat myös erilaiset postilähetykset. Tässä yksi Suomen vanhimmista liikekirjeistä automainoksineen. Ab Otto Brandt Oy on perustettu vuonna 1905 ja se toimii edelleen alan vanhimpana yrityksenä tässä maassa. Edustuksina olivat maailmankuuluja merkkejä: Waltham-Orient, Pope-Tribune, Minerva, Ultramobile- Wenkel sekä Opel Darracq, Wayne, Ford, Horch ym. Tämä mainoskuori on lähetetty 8.10.1908 ja tullut perille 9.10.1908.
Tässä pieni katsaus postimerkkien maailmaan ja niiden tarjoamaan mahdollisuuteen tutustua esimerkiksi automaailman kehitykseen. Autot ovat ainoastaan yksi mahdollisuus syventää itse kullekin läheistä harrastustaan. Pelkkä keräily ei kuitenkaan riitä, vaan se johtaa tutustumaan aiheeseen lähdekirjallisuuden yms. avulla, ja poistamaan vapaa-ajan ongelmat. Todistaa TN.
“