Kategoriat
SATL:n vuoden 2011 Kesäpäivät pidettiin 9.-12.6. Venäjällä Petroskoissa. Päivien järjestelyistä vastasivat Savonlinnan Autoteknillisen Yhdistyksen jäsen Pekka Louhos yhdessä Vera vaimonsa kanssa sekä Joensuun Seudun Autoteknillisen Yhdistyksen sihteeri ja rahastonhoitaja Kauko Tahvanainen.
Matkan kohde, Äänisjärven rannassa sijaitseva Petroskoi, valikoitui kohteeksi juuri Pekka Louhoksen ja hänen vaimonsa yhteyksien kautta. Pekka oli jo 90-luvun alussa kouluttamassa paikallisen Autotransport Teknikumin opettajia, jolloin hän loi suhteet etenkin kyseiseen oppilaitokseen sekä myös sen vaikutusalueella toimiviin autoalan yrityksiin. Myös vaimo Vera löytyi niiltä seuduilta. Paikallisen murteen osaamisen ansiosta Vera auttoi huomattavasti matkan järjestelyissä sekä toimi matkan aikana tulkkina.
Matkaan lähti kaikkiaan 104 henkilöä, kahdella linja-autolla ja yhdellä matkailuautolla. Kokoontuminen tapahtui Kiteellä torstaina 9.6., josta letka lähti aamu kahdeksalta ylittämään rajaa Värtsilän raja-aseman kautta. Kesäpäivien kunniaksi matkaseuraksi oli saatu aurinkoinen ja helteinen keli. Toisessa linja-autossa oli onneksi toimiva ilmastointi, mutta toisessa se olisi voinut toimia hieman paremmin. Niinpä jälkimmäisessä linja-autossa oli jokseenkin hikinen tunnelma.
Rajan ylitys sujui suhteellisen joutuisasti, mitä nyt Venäjän puolella matkatavaroiden läpivalaisu otti oman aikansa. Ensimmäinen pysähdys tehtiin heti rajan jälkeen “Öljymäellä” jossa linja-autot ja osa matkalaisista suorittivat alkutankkauksen. Tämän jälkeen matkanteko alkoi mielenkiintoisenkuntoista tiestöä pitkin. Maisemissa silmiin pistävää oli se, että viljeltyjä peltoja ei näkynyt vaan kaikki nähtävillä olleet peltokäyttöön soveltuvat alueet olivat villejä niittyjä. Silmiä hiveleviä maisemia oli myös nähtävillä, kun matka eteni muun muassa hetken aikaa Laatokan rantoja pitkin. Myös tiestö parani ja paikoitellen saatiinkin jolkotella aivan euronormien mukaisilla teillä.
Ensimmäinen varsinainen pysähdyskohde oli talvisodan taistelujen muistoksi vuonna 2000 pystytetty Murheen risti, jolle käytiin laskemassa kukkalaite. Hiljaisen hetken jälkeen matka jatkui aina evästaukoon asti. Varsinaisia ruokapaikkoja matkan varrella ei juurikaan ole, etenkään sadalle hengelle, joten pientä hiukopalaa nautittiin matkaan kääräistyjen karjalanpiirakoiden muodossa. Tämän jälkeen matka jatkui ja määränpää saavutettiin noin kello 17:00. Majoittautuminen tapahtui kahdessa eri hotellissa. Toinen linja-autoista suunnisti hieman vanhempaan Pohjola-hotelliin ja toinen vielä hieman keskeneräiseen Onego Palace -hotelliin (josta tuo aloituskuva sinne majoittuneine matkalaisineen).
Majoittautumisen jälkeen päästiin nauttimaan maukasta illallista matkan keskuspaikkana toimineen Autotransport Teknikumin tiloihin, joissa isäntänä toiminut koulun rehtori Vladimir Belyaev oli ottamassa ryhmää vastaan. Samassa paikassa nautittiin kaikkina Petroskoin päivinä niin päiväruoka kuin illallinen, joten hotelliaamiainenkin huomioituna ainakaan nälkää ei matkan aikana tarvinnut nähdä.
Hyvin nukutun yön jälkeen perjantaina alkoi sitten tutustumiset eri kohteisiin. Ensimmäisenä suoritettiin kiertoajelu kaupungilla oppaiden opastuksella. Sen jälkeen vuorossa oli tutustuminen Autotransport Teknikumiin. Aluksi suoritettiin viralliset alkuseremoniat, joiden yhteydessä oppilaitoksen opettajista kostuva ryhmä suoritti musikaalisia esityksiä laulaen. Rehtorin tervetulotoivotusten jälkeen tutustuttiin oppilaitoksen tiloihin. Ryhmän suuresta koosta johtuen aivan uusimman tekniikan opetustiloihin emme mahtuneet tutustumaan, joten nähtäväksi saatiin enemmän neuvostoaikojen tekniikan opetusvälineistöä, josta nykymittapuun mukaan ei paljoa ole kommentoitavaa, mielenkiintoista museotavaraa kylläkin.
Oppilaitoksen pihapiirissä toimii koulun korjaamo, johon myös käytiin tutustumassa. Siellä korjattavana oli hieman tuoreempaa muunkin maalaista kuin paikallista kalustoa, mutta aivan uusimmat korjataan muualla. Kiertokäynnin jälkeen nautittiin lounas.
Iltapäivästä päästiin tutustumaan CTK-autotaloihin, jotka edustavat nykyaikaisia autotaloja automyymälöineen ja -korjaamoineen. Ensimmäinen niistä oli perustettu 2000-luvun alussa Petroskoin sisääntuloväylän varteen Suomesta saatujen oppien perusteella. Vuosien saatossa toiminta oli laajentunut myös tien toiselle puolelle ja se kattaa toistakymmentä eri automerkkiä. Ryhmän suuresta koosta johtuen kahteen osaan jaettuna toinen ryhmä tutustui tarkemmin uudemman puolen Fordin merkkihuoltoon ja toinen Nissanin. Tilat olivat asianmukaiset ja toiminta tehokkaan oloista. Lopuksi koko ryhmä tutustui vanhemman CTK-talon toimintaan ja etenkin sen suomalaisesta näkökulmasta erikoisuuteen eli myös alkoholituotteita myyvään aulabaariin. Kaikkiin tiloihin ei päästy tutustumaan, kun työn alla ollut remontti rajoitti tutustumisen laajuutta.
Samanaikaisesti autotalokierroksen kanssa seuralaiset pääsivät tutustumaan kaupunkiin lähemmin.
Seuraavana vuorossa oli kulttuuriannos kansantanssi- ja soitinryhmä Kanteleen konsertin muodossa Petroskoin Nuorisopalatsissa. Kokemus noin tunnin mittaisesta konsertista oli erittäin positiivinen. Päivä päättyi illalliseen oppilaitoksen tiloissa.
Lauantaina tutustumiskohteena oli paikallinen katsastusasema. Kyseisellä asemalla on mahdollisuus katsastaa niin kevyttä kuin raskastakin kalustoa. Toimintatapa on niin länsimainen kuin se paikallinen kalusto ja toimintatavat huomioiden on vain mahdollista. Viikonlopusta johtuen varsinaisia katsastuksia ei ollut, mutta ryhmää varten katsastusproseduuri esiteltiin näytösluontoisesti kevyen kaluston osalta. Ennen sitä saatiin syvällinen selvitys aseman toiminnasta ja paikallisesta katsastuslainsäädännöstä sekä käytänteistä. Paikalla saatiin ihailla myös muutakin kalustoa, kun kyseisenä päivänä otettiin kuitenkin rekisteröintejä vastaan. Paluumatkalla pysähdyimme myös hetkeksi tutkimaan kadun varressa hiekkakentällä ollutta ajoharjoittelualuetta.
Katsastusasemaan tutustumisen ajan seuralaiset olivat taas omilla teillään seuralaisohjelman parissa tutustumassa muihin asioihin kaupungilla.
Oppilaitoksella nautitun lounaan jälkeen suoritettiin tutustuminen paikalliseen hypermarkettiin muun muassa tuliaisten ostelun merkeissä. Ilta päätettiin oppilaitoksen tiloissa pidettyyn juhlaillalliseen, jonka päätteeksi kiitettiin oppilaitoksen edustajia matkamme isännöinnistä ja saamastamme hyvästä ylläpidosta. Lisäksi kiitokset esitettiin julkisesti matkan järjestelyistä vastanneille.
Paluu sunnuntaina aloitettiin aamusta hieman viileämmässä ja pilvisemmässä kelissä, mikä tekikin matkan teosta mukavampaa. Matka sujui ilman kommelluksia, tosin rajan ylityksessä Venäjän tullin puolella meni pari tuntia, vaikka jonoa ei juurikaan ollut. Päivän aikana tapahtunut säätilan muutos oli suhteellisen helposti aistittavissa, kun aikaisempien päivien yli 30 asteen helle oli vaihtunut Kiteen raikkaaseen 11 asteeseen ja sadekuuroihin.
Tällä kertaa siis Kesäpäivät olivat hieman eri muotoiset kuin mihin on aiemmin totuttu. Esimerkiksi normaalisti pidettäviä pelejä ja leikkejä ei toteutettu muun muassa siitä syystä, että palkintojen ja pyttyjen vienti rajan yli ja takaisin olisi aiheuttanut ylimääräistä säätämistä. Lisäksi perinteistä ammuntakilpailua varten laser- tai ilma-aseiden (sala)kuljettamisen yritys rajan yli olisi saattanut aiheuttaa jos nyt ei ihan kansainvälistä konfliktia, niin ainakin sanomista, joten sekin jätettiin suosiolla pois.
Ensi vuoden Kesäpäivien järjestelyvuoro on myönnetty Helsingin Autoteknilliselle Yhdistykselle, jonka ansiosta ne pidetään Helsingissä. Päivämääräksi on ilmoitettu 8.-10.6.2012. Samalla HATY juhlii omia 80-vuotisjuhliaan. Niinpä olemassa on suuremmat mahdollisuuden totuttuihin kilpailuosuuksiin kuin tänä vuonna, toki HATY:llä on vapaat kädet suunnitella oman näköisensä kekrit. Tervetuloa Helsinkiin ensi kesänä!
Kuvat: ensimmäinen ja viimeinen Kauko Tahvaninen ja loput Pasi Perhoniemi. Kuvia klikkaamalla aukeaa kuva alkuperäisessä koossa.
“