SATL SATL
Suomen Autoteknillinen Liitto
  • Yhteystiedot
  • Kirjaudu sisään
  • SATL.fi
  • Ostoskori
  • Suomeksi
  • På Svenska
  • In English
  • Yhteystiedot
  • Kirjaudu sisään
  • Ajankohtaista
    • Uutiset
    • Mediatiedotteet
    • Suomen Autolehti
    • Autoalan tiedotteet
  • Jäsenille
    • Yhteistyökumppanit ja jäsenedut
      • A-Katsastus
      • Otavamedia
      • Sokos Hotellit
      • St1
      • Suomen Autolehti
    • Jäsenhankintakampanja
    • Satelliitti-jäsenlehti
    • Jäsenjärjestönä mukana toiminnassa
    • Paikallisyhdistykset
    • FISITA
    • Jäsenrekisterin extranet
    • Päivitä jäsentietojasi
    • Apurahat
    • Kiertokirjeet
    • Osaamisen kehittäminen
      • Tallennetut SATL-webinaarit
      • Paikallisyhdistysten WordPress-sivuston ylläpidon ohjeita
    • Verkkokauppa
    • Sähköinen Suomen Autolehti
  • Osaamisen kehittäminen
    • Koulutukset
    • Seminaarit
    • Verkkokurssit
    • Webinaarit
    • Oppaat
    • EU-hanke 2018
  • Tapahtumat
    • Tapahtumapäivät
    • Kaikki tapahtumat
  • Kirjat ja tuotteet
    • Kirjat
      • Ajoneuvotekniikka
      • Bosch – teknistä tietoutta
    • Muut tuotteet
  • Blogi
  • SATL
    • Tietoa SATL:sta
    • Hae jäsenyyttä
    • Yhteystiedot
    • Toimihenkilöt
    • Liittohallituksen yhteystiedot
    • Yhteydenottolomake
    • Säännöt
    • Tilaa SATL:n uutiskirje

Etusivu / Ajankohtaista / Uutiset / ERA toi palkintoja kotiin Challenge Bibendumista

ERA toi palkintoja kotiin Challenge Bibendumista 24.05.2011

Kategoriat

  • Uutiset

Metropolia ammattikorkeakoulun autolaboratorion Electric RaceAbout ERA otti osaa Michelin Challenge Bibendum -tapahtumaan Saksan Berliinissä hyvällä menestyksellä. Toukokuun puolivälin jälkeen jo 11. kertaa järjestetyn tapahtuman pääpaikkana toimi entinen Tempelhofin lentokenttä aivan Berliinin keskustan tuntumassa. Tapahtuman tarkoituksena oli esitellä vähän energiaa kuluttavia ajoneuvoja ja kilpailla niillä keskenään kolmessa eri pääluokassa. Paikalla olikin usealta eri ajoneuvonvalmistajalta eri tyyppisiä ajoneuvoja aina sähköavusteisista polkupyöristä täysiperävaunu yhdistelmiin asti. Osa näistä ajoneuvoista oli vielä prototyyppiasteella tai sen yli ja osa jo tuotantomalleja.

Kokonaan akkusähkökäyttöisille autoille oli oma kilpailuluokkansa, johon myös ERA kuului. Kilpailu sisälsi useita eri vaiheita. Ajodynamiikan toimivuutta arvioitiin ADAC:n ajoturvallisuuskeskuksen testiradalla Linthessä noin 60 km:n päässä Berliinistä, jossa noin 2 km:n haasteellinen testirata ajettiin kahteen kertaan aikaa samalla mitaten. Näistä parempi aika ratkaisi. Energian kulutuksen mittaamiseksi suoritettiin Battery Electric Rally -nimellä 125 km:n ajorupeamana normaalin liikenteen seassa. Matka sisälsi aikatarkastuspisteitä, jotta keskinopeudet pysyivät kisajärjestäjän määrittämissä rajoissa.

Lisäksi kunkin ajoneuvon suunnittelun onnistuneisuus arvioitiin erillisessä tuomaroinnissa. Arvostelussa vaikuttavina tekijöinä olivat ajoneuvon käyttökelpoisuus, uuden tekniikan käyttö ympäristö- ja liikenneturvallisuusongelmien ratkaisuissa sekä niiden soveltaminen, ajoneuvon muotoilu, sen yleisvaikutelma ja kiinnostavuus. Myös ajoneuvon sosiaalista hyväksyttävyyttä arvioitiin.

ERA:n menestys oli vakuuttavaa. Auto voitti suunnittelu-palkinnon prototyyppi ja konseptiautoluokassa. Ajosuorituksen perusteella autokunta saavutti ensimmäisen sijan akkukäyttöisten autojen konseptiautoluokassa. Kolme muuta palkintoa tulivat hyvästä energiatehokkuudesta, pienistä lähipäästöistä ja pienistä hiilidioksidi päästöistä. Kilpailutuloksiin vaikuttaneista ajosuoritteista vastasi Metropolia ammattikorkeakoulusta autoinsinööriksi projektin puitteissa valmistunut Otto Pietikäinen ja kartanlukijaa vaatineilla osuuksilla sellaisena toimi projektin johtaja lehtori Sami Ruotsalainen. Huoltoryhmänä toimivat ERA-projektin uusimmat autoinsinööriopiskelijat.

“
Jaa:
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Artikkelien selaus

Metropolia Motorsport Formula Engineering julkisti uusimman formulan
SATL:n vuoden 2011 Kesäpäivät pidettiin Petroskoissa

Suomen Autoteknillinen Liitto

Köydenpunojankatu 8, 00180 Helsinki
puh. 09 694 4724
satl@satl.fi

Toimihenkilöt
Laskutusosoitteet

  • SATL Facebook
  • SATL LinkedIn
  • SATL Instagram

Tietoa SATL:sta

Suomen Autoteknillinen Liitto ry (SATL) on autoalan ammattilaisten ja asiantuntijoiden yhteistyö- ja koulutusjärjestö.

SATL toimii jäsenyhdistystensä kattojärjestönä, jonka tavoitteena on ylläpitää ja kehittää koko autoalan osaamista ja ammattitaitoa.

Lue lisää

Sisältö

  • Ajankohtaista
    • Uutiset
    • Mediatiedotteet
    • Suomen Autolehti
    • Autoalan tiedotteet
  • Jäsenille
    • Yhteistyökumppanit ja jäsenedut
      • A-Katsastus
      • Otavamedia
      • Sokos Hotellit
      • St1
      • Suomen Autolehti
    • Jäsenhankintakampanja
    • Satelliitti-jäsenlehti
    • Jäsenjärjestönä mukana toiminnassa
    • Paikallisyhdistykset
    • FISITA
    • Jäsenrekisterin extranet
    • Päivitä jäsentietojasi
    • Apurahat
    • Kiertokirjeet
    • Osaamisen kehittäminen
      • Tallennetut SATL-webinaarit
      • Paikallisyhdistysten WordPress-sivuston ylläpidon ohjeita
    • Verkkokauppa
    • Sähköinen Suomen Autolehti
  • Osaamisen kehittäminen
    • Koulutukset
    • Seminaarit
    • Verkkokurssit
    • Webinaarit
    • Oppaat
    • EU-hanke 2018
  • Tapahtumat
    • Tapahtumapäivät
    • Kaikki tapahtumat
  • Kirjat ja tuotteet
    • Kirjat
      • Ajoneuvotekniikka
      • Bosch – teknistä tietoutta
    • Muut tuotteet
  • Blogi
  • SATL
    • Tietoa SATL:sta
    • Hae jäsenyyttä
    • Yhteystiedot
    • Toimihenkilöt
    • Liittohallituksen yhteystiedot
    • Yhteydenottolomake
    • Säännöt
    • Tilaa SATL:n uutiskirje

Pikalinkit

  • Hae jäsenyyttä
  • Paikallisyhdistykset
  • Jäsenrekisterin extranet
  • Yhteydenottolomake
  • Tilaus- ja toimitusehdot
  • Tietoa evästeistä
  • Tietosuojaseloste