Kategoriat
Suomen Autoteknillinen Liitto ry (SATL) järjesti kaikille autoalan ammattilaisille avoimen Mestarimekaanikko 2011 -kilpailun jo seitsemännen kerran. Kilpailun palkintojenjako tapahtui Auto & Korjaamo -messuilla.
Suomen Autoteknillinen Liitto on järjestänyt Mestarimekaanikko-kilpailuja vuodesta 1997 lähtien säännöllisesti. Rytmitys on ollut sama Auto & Korjaamo -messujen kanssa, missä kisojen palkintojen jako on suoritettu. Tästä syystä edellisestä kilpailusta ehti kulua aikaa jo yli kolme vuotta, kun edelliset messut pidettiin vuoden 2007 lopulla.
Kilpailu toteutettiin aikaisempien kertojen tapaan kahdessa eri osassa. Alkukilpailu järjestettiin 20.11.2010 jo toista kertaa internetin välityksellä ProDiags -oppimisympäristössä. Monivalinta- sekä yhdistämistehtävät käsittelivät autotekniikan lisäksi työsuojelu-, laki-, kuluttajasuoja-, asiakaspalvelu- ja ympäristöasioita. Kysymyksiä oli kaikkiaan yli 70. Alkukilpailuun osallistui lukumääräisesti sama määrä kilpailijoita kuin edellisellä kerralla, hieman vajaa 20 henkilöä.
Alkukilpailun perusteella finaaliin selvisivät kahdeksan kilpailijaa: Mikko Huikko (Rutalahti), Jari Korhonen (Rova), Olli Kuparinen (Urjala), Jan Lumme (Iskmo), Jukka Mankinen (Kuopio), Saku Ojala (Teuva), Tuomo Pyhäluoto (Raahe) ja Tero Uusitalo (Nousiainen).
Lisäksi automaahantuojilla ja huoltokorjaamoketjuilla oli mahdollisuus ilmoittaa edustajansa 1000 euron maksulla suoraan loppukilpailuun. Pääsymaksuilla katettiin kilpailun kuluja. Tänä vuonna yrityksiä lähti mukaan kaksi: Toyota Auto Finland Oy ja Maan Auto Oy. Toyota-organisaatiota edusti Jarmo Harju (Etelä-Kymen Auto, Kotka) ja Peugeot-organisaatiota Matti Hautamäki (KK-Autoteam Oy, Laitila).
Finaalin järjestelyissä uutta
Loppukilpailu kymmenhenkiselle finalistiryhmälle järjestettiin juuri remontoiduissa Helsingin tekniikanalan oppilaitoksen auto-osaston tiloissa Haagassa lauantaina 15.1.2011. Loppukilpailussa oli kaikkiaan neljä käytännön työtehtävärastia ja erillinen kirjallinen teoriaosuus.
Yhden rastin pidosta vastasi TTS Aikuiskoulutuksen kaksi kouluttajaa. Tällä rastilla oli tutkittava ja analysoitava valovikaisen henkilöauton moniosainen sähkövika, jossa piti löytää lähivalojen relevika ja johtimen jännitehäviö. Oman haasteensa toi vielä käytössä olleen testerin pieni ruutu, josta sähkökaavion lukeminen ei ollut helpoimmasta päästä.
Toisena rastina oli moottorin mekaaninen mittaus. Sen pitämisestä vastasi Metropolia ammattikorkeakoulun autolaboratorion laboratorioinsinööri. Vian kuvaus oli sellainen, että koneen oli ilmoitettu kolisevan käydessä ja aikaisemman mittauksen perusteella ohivuotavan ykkössylinteristä kampikammioon. Mittausten perusteella mekaanikon piti löytää soikea mäntä ja liian suuren päittäisraon omaava männänrengas.
Kahden muun työrastin sekä teoriakokeen toteutuksissa kokeiltiin uutta toimintatapaa. Metropolia ammattikorkeakoulun viiden autoinsinööriopiskelijan työryhmä suoritti kilpailun rasteja suunnittelemalla ja toteuttamalla osan projektioppimiskurssin sisällöstä kilpailun järjestäjän ja oppilaitoksen edustajien ohjaamina. Tällä menetelmällä saatiin uusia näkökulmia kilpailuun ja hyötyä kaikille osapuolille.
Työryhmän vastuulla olivat pyöränsuuntaus ja asiakaspalvelurasti sekä ilmastointilaitehuoltoon liittynyt rasti. Teoriakokeen osalta heidän vastuulla oli noin 50 monivalinta- ja tekstikysymyksen teko sekä vastausten arvostelu. Teoriakokeen vastaamiseen oli varattu aikaa kaikkiaan tunnin verran ja kaikilla käytännön työrasteilla aikaa suoritukselle oli 30 minuuttia.
Pyöränsuuntausrastilla kilpailijan tehtävänä oli auton valmistelu mittausta varten sekä 3D mittalaitteiden asentaminen. Aikataulusyistä varsinaista mittausta ja säätöä ei tarvinnut tehdä, vaan valmiista tuloksista piti asiakkaalle selvittää vika puoltamiseen sekä mitä pyörien eri asentokulmat tarkoittavat.
Ilmastointilaitehuolto rastilla puolestaan kilpailijan tehtävänä oli tutkia auton ilmastointilaitteen toimimattomuuden syy ensin tutkimalla huoltolaitteella järjestelmän paine ja sitten koeponnistamalla järjestelmä säädösten mukaisesti typellä. Koeponnistuksen aikana löytynyttä vuotoa ei enää tarvinnut korjata. Lisäksi kilpailijan piti määrittää auton ilmastointijärjestelmän tyyppi.
Voittaja lähenteli maksimipisteitä
Kilpailun läpiviemiseksi ryhmä jaettiin kahteen osaan, joista toinen aloitti käytännön tehtävärasteilla ja toinen teoriakokeella. Teoriakokeen suorittanut ryhmä jatkoi kilpailupäiväänsä tutustumalla Metropolian autolaboratorion tiloihin Helsingin keskustassa tutustuen samalla laboratoriossa toteutettuihin Formula Student -kilpa-autoihin ja sähkökäyttöiseen E-RA -urheiluautoon.
Kilpailupäivän puolivälissä kilpailuryhmät vaihtoivat tehtäviä päikseen, ja kun päivä oli ohi, olivat kaikki kilpailijat suorittaneet myös kaikki tehtävät. Kustakin tehtäväosiosta oli jaossa ennalta sovituin arviointiperustein 10 pistettä eli kaikkiaan jaossa oli yhteensä 50 pistettä.
Voittajaksi kilpailusta selvisi Jukka Mankinen Autohuolto Räisänen Oy:stä, Kuopiosta 46,2 pisteellä. Voitosta hän sai 1000 euron rahapalkinnon. Sen lisäksi hän sai Robert Bosch Oy:n parhaalle kilpailuun osallistuneelle Bosch Car Service -ketjun mekaanikolle lahjoittaman työkalusarjan.
Toiseksi sijoittui Tuomo Pyhäluoto Pörhön Autoliike Oy:stä, Raahesta 40,3 pisteellä ja kolmanneksi Matti Hautamäki KK-Autoteam Oy:stä, Laitilasta 36,7 pisteellä. Toisesta sijasta jaettiin 750 euron ja kolmannesta 500 euron rahapalkinto. Loput kilpailijat sijoittuivat jaetulle neljännelle sijalle saaden kukin palkinnoksi valitsemansa Autoalan Koulutuskeskus Oy:n julkaiseman kirjan. Lisäksi kukin finalisti sai vuoden mittaisen käyttöoikeuden ProDiags -oppimisjärjestelmään sekä Suomen Autolehden vuosikerran.
Kärkikolmikko palkittiin Auto & Korjaamo -messujen Tietovarikko-alueella 28.1.2011. Palkintojenjako keräsi mukavasti yleisöä ja julkista sanaa.
“