Kategoriat
SATL:n kestävän liikkumisen tutkimus- ja koulutusrahasto on tukenut vuoden 2022 aikana apurahalla Metropolia Motorsportin sähkökäyttöisen Formula Student -luokan kilpa-auton kehitystyötä. Tiimin kausiraportti on nyt luettavissa englanniksi tiimin omilta sivuilta, jonne pääset TÄSTÄ.
Olemme saaneet myös suomenkielisen version raportista, joka on tuossa seuraavassa kuvineen:
HPF021
Iloksemme haluamme ilmoittaa, että kausi 2022 on tullut virallisesti päätökseen. Metropolia Motorsportin uusin luomus HPF021 on 18. tiimin historian aikana valmistunut kilpa-auto. HPF021 on tiimin ensimmäinen nelivetoinen auto, ja myös ensimmäinen, joka on varusteltu torque vectoring -järjestelmällä.
Suurien muutosten myötä paljon osia oli suunniteltava ja työstettävä uudelleen edeltävästä HPF019 autosta. Suurimmat muutokset olivat nelivedon lisäksi in-hub moottoriyksiköt ja planeettavaihteisto joka pyörällä. Muita edistysaskeleita tehtiin sähköjärjestelmien puolella. Näistä suurimpina ovat edellä mainittu torque vectoring, sekä launch control järjestelmä, että uudet taajuusmuuttajat sähkömoottoreille.
Aerodynamiikan osalta HPF021 on varusteltu etu- sekä takasiivellä, uusilla sivusiivillä sekä diffuuserilla. Jarrutiimi sovitti pedal boxin uuteen lyhyempään runkoon ja kehitti mekaanisen ratkaisun aktivoimaan regeneroivan jarrutuksen. Uusi runko edellytti uudelleen lasketut alustageometriat jousitukselle edessä sekä takana.
Auto esiteltiin ensimmäistä kertaa Vantaan VM Karting Centerillä 3.5.2022. Tämä oli virallinen aloitus testikaudelle, joka tarkoitti pitkiä maanantaipäiviä Vihdin kartingradalla toukokuusta kesäkuuhun.
Saimme keväällä myös merkittävän vieraan, kun Vauhdin Maailma yhdessä F1-kuljettaja Jyrki Järvilehdon kanssa kävi koeajamassa meidän autoamme. Asiasta tehtiin kahden aukeaman juttu lehteen, sekä video, joka löytyy TÄÄLTÄ.
Kesällä autoa ei pelkästään koeteltu täällä kotosuomessa, vaan kävimme kisaamassa sillä Sveitsissä, Tšekeissä, Formula Studentin suurimmassa sekä arvostetuimmassa osakilpailussa Saksassa, ja kauden loppuun vielä Virossa.
Formula Student Sveitsi | 13.-17.7.2022
Tiimimme saapui Sveitsiin Zürichiin neljä päivää Suomesta lähdön jälkeen. Avajaispäivänä purimme kuorma-automme, pystytimme varikko- ja leirintäalueemme ja valmistauduimme katsastuksiin. Herätyskello asetettiin soimaan kello 6:00 ja aamiaisen jälkeen FS Switzerland oli virallisesti alkanut.
Pienten takaiskujen kuten muun muassa kiinnitystarvikkeiden ja tarrojen vaihdon jälkeen läpäisimme mekaanisen katsastuksen. Tiimimme sähköosastolla ei ollut samaa onnea. Meillä oli piirilevy rikki, mikä oli suuri haitta. Sähkökatsastuksen läpäisemättä jättämisen vuoksi emme voineet osallistua jarru- tai sadetesteihin tai dynaamisiin osuuksiin.
Loppujen lopuksi meidän ei kuitenkaan tarvinnut lähteä Sveitsistä tyhjin käsin. Loistavan ja laajan esityksemme ansiosta sijoituimme kolmanneksi kustannus- ja valmistuskategoriassa. Opimme myös, että Formula Student ei ole mikä tahansa moottoriurheiluluokka, sillä saimme kisojen aikana valtavasti apua muilta tiimeiltä.
Auton kanssa koetusta huonosta onnesta huolimatta telttasaunamme otettiin hyvin vastaan, ja ennen kuin huomasimmekaan, saunan ulkopuolelle muodostui pitkä jono muiden osallistujien ja jopa kisoissa toimivien virkailijoiden kesken. FS Swizerlandin ollessa vuoden ensimmäinen kilpailu, ja samalla kokonaan ensimmäinen Formula Student -kilpailu tämän vuoden tiimiläisille, kisat olivat todella hieno oppimiskokemus. Eivätkä edes pelkästään itse kilpailun osalta, vaan myös varikko- ja leirielämän sekä ruoanlaiton kannalta.
Formula Student Tšekki | 18.–24.7.2022
Seuraavaksi ajoimme 600 kilometriä FS Tšekkiin, joka järjestettiin Autodrom Mostissa. Pääsimme akku- ja mekaanisen katsastuksen läpi ilman suuria ongelmia ensimmäisten päivien aikana. Seuraavaksi oli sähkökatsastus, josta pääsimme myös läpi.
Valitettavasti törmäsimme ongelmiin TSAL:in (Tractive System Alarm Light) kanssa. Kilpailun aikana huomasimme, että ongelmamme piilivät syvällä TSAL:in suunnittelussa: Koronapandemia viivästytti auton valmistusprosessia ja TSAL oli alun perin suunniteltu noudattamaan kauden 2021 sääntökirjaa. Säännönmukaisuus kaudelle 2022 olisi vaatinut suuria muutoksia, ja niiden suorittaminen tien päällä Euroopassa oli hankalaa ja vei meiltä paljon aikaa.
Emme voineet osallistua tälläkään kertaa jarru- ja sadetesteihin. Kustannus- ja valmistusesittelymme onnistui jälleen kerran: jäimme vain kolmen pisteen päähän palkintokorokkeesta.
Formula Student Saksa | 15.–21.8.2022
Formula Student Germany on koko kilpailusarjan suurin kilpailu, johon tänä vuonna osallistui 66 muuta sähköautotiimiä ja 17 Metropolia Motorsportin jäsentä. Kauden viimeinen virallinen kilpailu meidän osalta käytiin legendaarisella Hockenheimringillä.
Päivämme FSG:ssä kuluivat vianmäärityksessä ja TSAL:in ongelmien ratkaisemisessa. Onnistuimme läpäisemään kaikki katsastukset jarrutestiä lukuun ottamatta. Emme saaneet haluamiamme tuloksia, mutta voimme vakuuttaa, että se ei johtunut yrityksen puutteesta: tiimimme työskenteli kellon ympäri saadakseen auton radalle ja näyttämään kykynsä dynaamisissa osissa.
Koska osallistujia oli niin paljon, joukkuehenki kisoissa oli huipussaan. Kilpailukokemus oli uskomaton, ja kilpailu itsessään oli mahtava mahdollisuus verkostoitua muiden tiimien kanssa ympäri maailman. Viikko kului työskentelyn lisäksi herkullisia pastoja kokkaillessa ja Hockenheimringin ainutlaatuisesta tunnelmasta nauttiessa.
Baltic Open 2022 | 8.-11.9.2022
Kauden viimeinen kilpailu tiimille oli epävirallinen Baltic Open 2022, joka järjestettiin Viron Aravetessa. Kamppailtuamme koko kesän TSAL-ongelmien kanssa läpäisimme viimein kaikki katsastukset ja pääsimme kilpailemaan radalle autollamme.
Kaiken kaikkiaan kilpailu meni erittäin hyvin. Sijoituimme kolmanneksi Super Slalomissa ja neljänneksi Autocrossissa, ja saimme kauden ensimmäisen pokaalin dynaamisista osuuksista.
Baltic Open 2022 oli meille loistava tapahtuma. Kauden päättäminen suureen onnistumiseen ja automme näkeminen radalla kilpailemassa muita vastaan oli todella palkitsevaa.
Tuleva kausi
Uuden kauden Metropolia Motorsport aloittaa kilpailuissa opittujen tietojen ja taitojen kanssa, ja tiimi tekee lujasti töitä kehittääkseen uutta autoa edellistä paremmaksi. Kauden vaihtuessa on aika asettaa myös uusia tavoitteita. Ensi kaudella sääntöjen mukaisen ja kilpailukykyisen, aikataulussa valmistuvan auton rakentaminen on ykköstavoitteena. Tiimi keskittyy myös tiedon siirtämiseen ja uusien jäsenten
kouluttamiseen.
Uudessa autossa HPF023:ssa on muutama suuri suunnittelumuutos, joista ensimmäinen on siirtyminen teräsputkirungosta hiilikuitumonokokkiin. Toinen suuri suunnittelumuutos on erillinen Roll & Heave – jousitus, jossa on yksittäiset vaimentimet ja jouset jokaista liikettä varten. Myös jokaiseen osa-alueeseen tehdään muutoksia, joiden tavoitteena on parantaa ja kehittää kuluneen kauden aikana esiintyneitä ongelmakohtia.
Haluamme antaa suuret kiitokset yhteistyökumppaneillemme siitä, että teitte tämän koko seikkailun mahdolliseksi ja annoitte meille jokaiselle ainutlaatuisen kokemuksen. Ensi kausi on täynnä lisää kokemuksia ja mahtavia hetkiä, ja olemme innoissamme saadessamme teidät mukaan seikkailuun!