Kategoriat
Helmikuun alussa ilmestyy uudistuneen Suomen Autolehden numero 2/2022. Lehdellä on mittaa tällä kertaa 72 sivua. Uutuutena lehti julkaisee tällä kertaa kahdesta jutustaan videokoosteet, jotka on julkaistu lehden omalla Youtube-kanavalla. Linkit videoihin löytyvät tuosta alla olevasta listasta kyseisten juttujen kohdalta.
Lehtiyhtiö ottaa edelleen mielellään vastaan palautetta uudistuksesta. Lisäksi menossa on äänestys tämän numeron parhaimmasta jutusta. Äänestyksen palkintona on Vesa Linja-ahon kirjoittama ”Sähkö- ja hybridiautojen sähkötyöturvallisuus” -kirja. Ohjeet kilpailuun osallistumiseen löytyvät lehden sivulta 43.
Lehdessä on muun muassa seuraavaa:
- Motorsport-insinöörikoulutus vauhdissa, simulaattorilla huipputuloksia. Vuonna 2019 Seinäjoen ammattikorkeakoulussa alkanut moottoriurheiluinsinöörikoulutus on jo tuottanut ensimmäisen opintokokonaisuuden ammattilaiset. Digitaalisuus on tullut ajettua vahvemmin mukaan paitsi koulutukseen, myös moottoriurheilualan ammattilaistoimintaan. Katso jutun videokooste TÄSTÄ.
- Polestar saapui syksyllä Suomeen uudella konseptilla. Polestar rakentaa uudenlaista jakeluverkostoa Suomeen ja maailmalle. Katso jutun videokooste TÄSTÄ.
- Moottorilaboratorio varmistaa biopolttoaineiden toimivuuden, testattavaa riittää. Biokomponenttien lisääntyvä käyttö polttoaineiden valmistuksessa lisää erilaisen testaamisen tarvetta. Nesteen moottorilaboratorion työ on varmistaa tulevaisuuden polttoaineiden soveltuvuus, käyttöominaisuudet ja vaikutus päästöjärjestelmän toimintaan.
- Tavoitteena entistä tehokkaampi kuljettaminen, letka-ajoa yli merkkirajojen. Merkkirajoista riippumaton letka-ajo haluttaisiin osaksi eurooppalaista kuljetusalaa.
- Jakkaralla tänään: Esa Schroderus, autosta lisää elämän iloa. Kilpa-ajajasta kuoriutui autokauppias, joka myy luksustuotteita elämästä nauttiville ihmisille.
- Autokaupan vuosi 2021: kasvu vaihtui osapulaan. Rekisteröinnit olivat viime vuonna kaikissa autoluokissa plussalla. Kasvu oli kuitenkin odotettua vaisumpaa. Autoja myytiin paljon rekisteröityjä enemmän, mutta niitä ei saatu toimitettua asiakkaille.
- Kuorma-autokaupan vuosi 2021: toimitushaasteet kiusana. Kuorma-autokaupassa nähtiin hienoista kasvua, vaikka komponenttipula siirsi autojen luovutuksia eteenpäin.
- Autotietämys haltuun simulaattoreita käyttäen, havainnollista ja motivoivaa. Simulaattoreiden käyttö tehostaa opetusta, kohottaa opiskelijoiden mielenkiintoa ja avaa uusia mahdollisuuksia.
- Moottoritekniikkaa: FA24D, iskutilavuudella lisää suorituskykyä. Subarun ja Toyotan yhteistyönä kehittämä urheiluauto on kerännyt kehuja, mutta moottoriin on toivottu lisää tehoa. Toisen sukupolven mallissa päädyttiin ahtamisen sijaan 20 prosenttia suurempaan moottoriin.
- Laitekatsauksessa esillä ovat kevyen kaluston kaksipilarinostimet.
Lehden sähköinen näköisversio on myös luettavissa 2.2. Se sekä aiemmin numerosta 6/2013 lähtien ilmestyneet lehdet ovat luettavissa omilla henkilökohtaisilla tunnuksilla SATL-portaalista osoitteessa www.satl.fi. Kirjautuminen tapahtuu sivun ylälaidassa olevan ”Kirjaudu sisään” -linkin kautta jäsenen extranet tunnuksilla (jäsennumero ja salasana). Voit määrittää järjestelmän muistamaan salasanasi, jolloin uusia kirjautumisia ei vastaisuudessa kyseisellä päätelaitteella tarvita, ainakaan niin usein. Lehteä pääset lukemaan kirjautumisen jälkeen ”Sähköinen Suomen Autolehti”-nappia painamalla.
Jos tunnus ja/tai salasana on hukassa, voi sen tilata osoitteesta info@satl.fi.