Kategoriat
Johanna Laune on PR- ja viestinnän ammattilainen, jolla on yli 20 vuoden kokemus viestinnästä autoalalla. Kiinnostus autoihin syttyi jo lapsuudessa, kun alalla työskentelevä isä vei pienen tytön Jyväskylän suurajoihin. Ajan vaikuttaja -juttusarja esittelee autoteknillisellä alalla työskenteleviä henkilöitä, joilla on aktiivinen ote alan kehittämiseen.
Johanna, millainen on oma urapolkusi?
Olen kasvanut automaailman parissa. Isäni on ollut autoalalla koko ikänsä ja olen päässyt jo varhain mukaan erilaisiin autotapahtumiin. Jyväskylän MM-ralli oli odotetumpi tapahtuma kuin joulu. Siihen aikaan ajettiin myös öisin ja erikoiskokeita seurattiin paikan päällä – nykyään kilpailua pystyy seuraamaan reaaliajassa vaikkapa omasta puhelimesta.
Pääsin näkemään jo nuorena hyvin läheltä, että viestintä ja markkinointi autoalalla on todella mielenkiintoista. Ensimmäiset kesätyöpaikat olivat Helkama-Autossa ja VV-Autossa (nykyinen K-Auto), ja niissä pääsin tutustumaan monipuolisesti erilaisiin tehtäviin. Opiskeluaikoina työskentelin parina kesänä AKK:lla (Autourheilun Kansallinen Keskusliitto ry) Rata SM -kisoissa. Minulla oli selkeä visio urapolustani jo varhain.
Aloitin lukion jälkeen vuonna 1995 Kauppakorkeakoulussa, jossa pääaineenani oli markkinointi ja laajana sivuaineena viestintä. Toimin opiskeluaikoinani puheenjohtajana KY:n autokerhossa, jonka kanssa teimme muun muassa reissuja autotehtaille. Siellä tutustuin samanhenkisiin, autoista kiinnostuneisiin ihmisiin. Valmistuttuani päädyin viestintätoimistoon, jossa hoidin autoalan asiakkuuksia. Toimin 10 vuotta viestintäkonsulttina ja tämän jälkeen viestintäpäällikkönä Nissan Nordicin pääkonttorilla. Siirryin Nissanilta Opelille viestintäpäälliköksi ja sieltä nykyiseen työpaikkaani Polestarille.
Mikä sinua innostaa ja motivoi nykyisessä työssäsi?
Meillä on töissä tiivis, pieni porukka, jota yhdistää valtava innostus brändiämme ja sen edustamaa uudenlaista autoilua kohtaan. Autoala on Suomessa kaiken kaikkiaan suhteellisen pieni. Ihmiset vaihtavat välillä merkiltä toiselle, ja töissä törmää usein tuttuihin kasvoihin. Totta kai markkinaosuuksista taistellaan, mutta yhteishenki on kuitenkin hirveän hyvä.
Suorituskykyisten täyssähköautojen myyntiin keskittynyt Polestar Automotive Finland perustettiin 2021 keväällä ja aloitin siellä ensimmäisten työntekijöiden joukossa. Aloitimme myynnin viime vuoden syyskuussa, joten kaikki on vielä varsin uutta. Liiketoiminnassamme on käytössä paljon uudenlaisia tapoja, esimerkiksi asiakas ostaa auton aina netissä, eikä perinteisiä automyyjiä ole käytännössä ollenkaan. Asiakas kokoaa haluamanlaisensa auton verkossa, ja myynti, lisävarusteiden valinta sekä lopullinen kauppa tehdään kaikki täysin sähköisesti. Helsingin toimipisteellämme ja yhteistyökumppaneillamme suurimmissa kaupungeissa on myös mahdollisuus koeajaa autojamme, joista tuoteasiantuntijamme kertovat mielellään lisää. Lisäksi järjestämme jatkuvasti koeajokiertueita, joissa autoihin pääsee tutustumaan konkreettisesti.
Kuinka ala on kehittynyt urasi aikana?
Autoalan viestinnän toimenkuva on 20 vuodessa muuttunut todella paljon. Aivan urani alussa lähetettiin vielä lehdistötiedotteita ja paperisia valokuvia jopa postitse. Nyt viestintä on siirtynyt pääasiassa verkkoon ja muuttunut hektisemmäksi, minkä lisäksi erilaisia viestintäkanavia on valtava määrä. On oltava jatkuvasti hereillä ja reagoitava nopeasti alalla tapahtuviin muutoksiin. Vastuullisuus, ilmastoasiat ja kestävä kehitys ovat nousseet tärkeiksi arvoiksi ja sähköistyminen on kasvavassa roolissa.
Digitalisoitumisen myötä perinteisen myyjän rooli on muuttunut ja asiakasrajapinta on siirtynyt verkkoon. Asiakkaat ovat entistä tietoisempia itse autoiluun liittyvistä asioista ja tekevät yhä useammin ostopäätöksen netissä. Vertailuvaihetta ei ole enää tarvetta tehdä liikkeessä, vaan siellä tehdään korkeintaan viimeinen päätös. Myös kaupan teko siirtynee kasvavassa määrin verkkoon.
Asiakkaat ovat todella ympäristötietoisia ja tämä on huomioitava myös viestinnässä olemalla entistä avoimempi ja läpinäkyvämpi, mitä tulee esimerkiksi autonvalmistukseen. Polestarilla kerromme avoimesti tuotannosta, päästöistä ja ympäristöön liittyvistä asioista. Olemme julkistaneet tavoitteemme esitellä ilmastoneutraali auto vuoteen 2030 mennessä.
On suuri voimavara, kun pystyy yhdistämään oman intohimon työelämään.
Mitkä ominaispiirteet ovat olleet sinulle vahvuuksia työssäsi viestinnän parissa?
Olen luonteeltani sosiaalinen ja tulen hyvin toimeen ihmisten kanssa. Kun olen kasvanut autojen parissa ja kiinnostus alaan on aitoa, työ ei tunnu työltä, eikä kynä putoa neljältä iltapäivällä. On suuri voimavara, kun pystyy yhdistämään oman intohimon työelämään.
Mihin haluat omalta osaltasi olla vaikuttamassa työssäsi?
Haluaisin lisätä suomalaisten tietoa sähköautoilusta ja murtaa sen ympärillä sitkeästi eläviä myyttejä omalla esimerkilläni, vaikkapa liittyen sähköauton toimivuuteen talviolosuhteissa. Itse ajoin juuri Lappiin, ja kaikki toimii mainiosti -18 asteen pakkaslukemissakin. Tuotteet kehittyvät vauhdilla ja tiedon lisääminen kuluttajien keskuuteen on ensiarvoisen tärkeää.
Millaisena näet autoalan tulevaisuuden?
Ihmisillä on tarve liikkua jatkossakin ja monelle suomalaiselle auto on edelleen välttämätön keino liikkua paikasta toiseen, vaikka julkinen liikenne toimiikin kaupungeissa ja niiden lähialueilla. Kaikille se oma auto ei enää ole ainoa vaihtoehto ja erilaisten yhteiskäyttöautopalveluiden ja vastaavien suosio varmasti lisääntyy. Myös käyttövoimavaihtoehdot monipuolistuvat ja rekisteröintitilastotkin kertovat faktaa esimerkiksi sähköautoilun jatkuvasta lisääntymisestä. Tämän ympärille rakentuu myös paljon uutta infrastruktuuria kuten latausverkostoa.
Myös autot itsessään ja niihin liittyvä softa kehittyvät jatkuvasti. Autoalalla on priorisoitu korkealle esimerkiksi erilaisten kuljettajaa avustavien turvallisuusjärjestelmien kehittäminen. Lisäksi minusta on hienoa, kuinka autot voidaan päivittää verkon yli niin sanotuilla OTA-päivityksillä (Over-the-Air), eli autoon päivittyy uusia ominaisuuksia samaan tapaan, kuin vaikkapa puhelimeen.
Mitä vinkkejä antaisit nuorille autoteknillisen alan opiskelijoille?
Kehottaisin olemaan aktiivinen. Jos todella on polte johonkin, kaivaa siitä mahdollisimman paljon informaatiota ja olla rohkeasti yhteydessä kiinnostaviin työnantajiin. Kannattaa myös ottaa ennakkoluuloton suhtautuminen uusia teknologioita kohtaan. Uskon vahvasti siihen, että on sitten kyse vaikka mekaanikosta, työt eivät häviä, vaan muuttavat muotoaan.
Kiitos haastattelusta Johanna!
Lue myös muut Ajan vaikuttaja -haastattelut!