LUT-yliopistolla, J. Hyneman Centerissä valmistuvasta sähkömoottoripyörästä tulee mahdollisimman kevyt ja nopea. Kilparadalle JHC Ukkoseksi ristitty pyörä pääsee jo ensi kesänä. Projektin seurauksena moottoriurheilusta järjestetään myös oma kurssinsa, osana LUTin kauppatieteiden opetusta.
Opiskelijoiden LUT-yliopistolla työstämä sähkömoottoripyöräprojekti on kestänyt nyt noin vuoden ajan. Pyörän nimi on JHC Ukkonen. ”Tavoitteena on tehdä mahdollisimman nopea ja kevyt sähkömoottoripyörä, joka pärjää kilpailuissa”, sanoo tutkijaopettaja Markku Ikävalko. Testauksia päästäneen tekemään vuoden 2021 aikana, kun akusto ja ohjausmekaniikka on saatu paikoilleen.
Sähkömoottoripyörä rakennetaan alumiinista suunnitellun ja valmistetun rungon ympärille, osin itse tehdyistä, osin valmiista osto-osista. Sähköpyörässä ole vaihteistoa, mutta siinä on erittäin tarkasti säädettävissä oleva “kaasukahva”. Pyörä kiihtyy parissa sekunnissa nollasta sataan kilometriin tunnissa. “Virtaa syöttävät kahdeksan alumiinikoteloitua akkumoduulia. Akun kesto on mitoitettu riittämään noin viiden kierroksen kilpailun. Pyörän paino tulee olemaan superbiken luokkaa eli noin 190 kiloa”, LUTin kehittämispäällikkö Marko Kasurinen kertoo.
Pyörän suunnittelussa hyödynnetään osaamista monipuolisesti
Kehittämisessä on ollut mukana muun muassa kone- ja sähkötekniikan opiskelijoita. Sähkömoottoripyörää suunnitellaan tietokoneella ja hyödyntäen 3D-tulostamista. Kurssitehtäviä ovat olleet esimerkiksi takahaarukan rakenteen suunnittelu sekä kaasukahvan asennon ja liikkeen muuttaminen halutuksi pyörää eteenpäin vieväksi voimaksi. Maisteriopiskelijoiden teollisen muotoilun osaamista on hyödynnetty katteiden suunnittelussa ja graafista osaamista ulkoasun valmistamisessa.
“Tekeminen on perusinsinöörityöstä poikkeavaa sen kokeiluluonteisuuden ja nopeuden vuoksi”, Marko Kasurinen kuvailee suunnitteluprojektia. “Yliopistossa on tekeillä nykyaikainen sähkömoottoripyörä. LUTin käytössä olevilla ohjelmistoilla on tehty virtuaaliset rasitustestit rungolle. Hiilikuituteknologiaa voidaan käyttää tulevaisuudessa katteiden ja rungon osien rakentamisessa”, Kasurinen kertoo.
Moottoriurheilusta oma kurssinsa opetukseen
LUTissa on rakenteilla uusi kauppatieteiden kurssi, jossa monikansalliset opiskelijatiimit tutkivat moottoriurheiluun liittyviä ilmiöitä kauppatieteiden näkökulmasta. Kurssi toteutetaan yhteistyössä AKK-Motorsport ry:n ja Suomen Moottoriliitto ry:n kanssa. “Opiskelijaryhmät perehtyvät muun muassa sponsorointiin, managerointiin ja liiketoimintamalleihin. Näyttää siltä, että olemme ainakin Suomessa ensimmäinen yliopisto, joka ottaa moottoriurheilun tutkittavaksi toimialaksi opetuksessa”, Markku Ikävalko otaksuu.
Sähköpyörällä kisaillaan heinäkuussa Imatralla
LUT-yliopistossa valmistuva sähkömoottoripyörä ei suoraan sovellu kaupallistettavaksi yksityiskäyttöön. Kilparadalla JHC Ukkosen 150 kilowatin tehot ja maksimivauhti 250 kilometriä tunnissa pääsevät testiin heinäkuussa, kun Imatralla ajetaan International Road Racing Championship -sarjan osakilpailu. LUTin pyörän kuljettajaksi tarvitaan tällöin ammattilainen.
“Imatran ajoissa alankomaalainen esikuvayliopistomme Twente kisaa jo kahdella sähköpyörällään. Iso-Britanniasta on tulossa kolme tiimiä. Meidän on tarkoitus olla samoissa kisoissa”, Markku Ikävalko sanoo painokkaasti.
Lähde: LUT-yliopiston tiedote Kuvat: LUT