Kategoriat
Miten maitotilalla kasvaneesta tytöstä kasvoi määrätietoinen ja asiantunteva autoinsinööri? Tähän kysymykseen vastaa Heini Laurila, Toyota Auto Finlandin myynninsuunnittelija. Ajan vaikuttaja –juttusarja esittelee autoteknillisellä alalla työskenteleviä ja aktiivisesti vaikuttavia henkilöitä.
Heini, kerro vähän lapsuudestasi, ja miten se vaikutti nykyiseen ammattiisi.
Olen aina ollut kiinnostunut tekniikasta. Kasvoin maitotilalla Etelä-Pohjanmaalla, ja tilan erilaiset työkoneet tulivat varhain tutuksi. Isä loi minulle pienestä pitäen sellaisen mielikuvan, että tytöt osaavat tekniset jutut ihan siinä, missä pojatkin. Siksi en ole osannut pelätä tekniikkaa. Isä opetti vaihtamaan öljyt ja akut ja puhdistamaan mopon kaasuttimen. Siitä mopoilusta ja sellaisesta se kiinnostus lähti liikkeelle, ja vielä nykypäivänäkin omistan moottoripyörän.
Hain lukion jälkeen moneen eri kouluun. Satuin sitten saamaan paikan Helsingistä, Metropolia-ammattikorkeakoulusta, jossa opiskelin autoinsinööriksi. Pelkäsin hieman etukäteen, että naispuolisena opiskelijana saisin kokea naljailua tai tytöttelyä, mutta olin onneksi väärässä. Pakko kuitenkin mainita, että tiettyjä muinaisjäänteitä koulussa oli. Siellä oli esimerkiksi naistenkin vessassa pisuaarit, kun alun perin talossa oli ilmeisesti ollut ainoastaan miesten vessoja. Oli harmillista huomata, että moni naispuolisista opiskelijoista lopetti koulun kesken. Toivoisin, että useampi nainen uskaltautuisi alalle, joka rehellisesti sanottuna on yhä miesvaltainen. Ihan turhaan naiset usein karsastavat autoja tai tekniikkaa, sillä tämä on vain ala ja työ siinä missä muutkin.
Itse ihastuin alaan omissa insinöörikoulutukseen liittyvissä työharjoitteluissani. Silloin tajusin, että alalla on paljon mielenkiintoisia ja monipuolisia uravaihtoehtoja, ja työ on oikeastaan aika mukavaa. Opiskeluaikana tein töitä Toyotan maahantuonnin varustepuolella, joten tutustuin taloon jo silloin. Kun Toyotan maahantuonnissa avautui vuonna 2017 paikka myynninsuunnittelijana, oli helppo tarttua haasteeseen. Siitä lähtien olen ollut Toyota Auto Finlandin leivissä.
Mitä myynninsuunnitteljian työnkuvaan kuuluu?
Olen ollut myynninsuunnittelijana Toyotalla nyt kolmisen vuotta. Työnkuvani on nykyään pitkälti kaupallinen eikä niinkään tekninen. Työhön kuuluu paljon ennakointia ja suunnitelmien ja ennusteiden laatimista. Ennusteiden pohjalta tilaamme tehtailta autot ja tuomme maahan. Seuraan myös logistiikan tilausketjua, eli miten ja milloin mitkäkin autot tuodaan laivalla Suomeen. Lisäksi työhön kuuluu kokonaismarkkinoiden ja asiakastilaus- ja myyntiennusteiden laatimista, ja edelleen jonkin verran tyyppihyväksyntäasioista vastaamista.
”Työmotivaatioon vaikuttaa suuresti se tunne, että kaikkeen tekemiseen voi ja saa itse vaikuttaa.”
Yrityksessämme pääsee vaikuttamaan työhön
Toyotalla halutaan jatkuvasti kehittää toimintaa japanilaisessa kaizen-hengessä. Täällä jokainen pääsee kehittämään omia työtehtäviään ja toimintatapojaan. Mahdollisiin ongelmakohtiin pureudutaan tehokkaasti, ja ratkaisuja pyritään keksimään yhdessä. Kaikki tehdään lean-periaatteella. Koko yritys suhtautuu myönteisesti kehitykseen ja kaikenlaiseen työtapojen tehostamiseen, ja omaan työmotivaatioon vaikuttaa suuresti se tunne, että tekemiseen voi ja saa itse vaikuttaa.
Millaisena näet autoilun ja autoalan tulevaisuudessa?
Omassa pestissäni automaahantuojalla pääsen näkemään läheltä uusien autojen teknistä kehitystä, mikä on mielenkiintoista. Autot itsessään tietenkin kehittyvät, mutta koko käsitys autoilusta ja auton omistamisesta on muuttumassa. Nykyään ajatellaan paljon ilmastoa, ja yritetään jatkuvasti keksiä kestävämpiä ratkaisuja. On mielenkiintoista olla kehityksen etunenässä näidenkin teemojen äärellä.
Sähkö- ja hybridiautot ovat tunnetusti yleistymässä kovaa vauhtia, ja etenkin uusia plug-in-hybridejä on tulossa paljon, joten tulevaisuus on sähköinen. EU-vaatimukset ohjaavat autonvalmistajia tähän suuntaan. Omaakin tietämystä täytyy jatkuvasti kehittää, jotta itse pysyy ajan tasalla.
Omat tulevaisuuden toiveesi uran suhteen?
Olen vasta urani alussa, joten tässä on aikaa vaikka mihin. Meillä Toyotalla järjestetään henkilökunnan vaihtoja Toyota Motor Europen pääkonttorille Brysseliin, eli halutessaan voi päästä joskus myös ulkomaille töihin. Itseäni myös kiinnostaa tämä kansainvälinen vaihtoehto.
Tietysti haluan edetä urallani mahdollisimman korkealle, vaikka toimitusjohtajaksi asti, kaikki on mahdollista!
Kiitos haastattelusta, Heini!
Lue myös muut Ajan vaikuttaja –haastattelut!
Artikkelin kuvaoikeudet: Harri Kulju