Kategoriat
Autoalan Keskusliitto, Autotuojat ja -teollisuus, Linja-autoliitto, Suomen Autoteknillinen Liitto, Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ja Suomen Taksiliitto ovat yhteistyössä laatineet Vähäpäästöisen liikenteen tiekartan vastaamaan hallituksen tavoitteisiin puolittaa liikennepäästöt vuoteen 2030 mennessä. Toimenpiteiden tavoitteena on vähentää päästöjä ja elvyttää taloutta, ilmenee Autoalan Tiedotuskeskuksen tiedotteesta. Tiekartta on ladattavissa täällä.
Tiekartta avaa keskustelun päästöjen puolittamistavoitteista
Vähäpäästöisen liikenteen tiekartta osoittaa, että päästöjen vähentämiseen on paljon muitakin keinoja kuin verojen ja maksujen korotukset. Ehdotettuja toimenpiteitä ovat verotustapojen muutokset ja hankintatuet, romutuspalkkio ja latausinfratuet sekä väyläinvestointien lisääminen ja liikenteen kunnossapidon määrärahojen pysyvä nostaminen.
Veromuutokset, hankinta- ja latausinfratuet sekä romutuspalkkio
Veromuutosten, tukien ja palkkioiden avulla pyritään nopeuttamaan autokannan uusiutumista ja ylläpitämään kotimaista kilpailukykyä.
Nykyisen polttoaineen verotukseen perustusvan veropohjan rapautuessa 30-luvulla kilometriverotuksella pidettäisiin kokonaisverotaso maltillisena, siinä missä ruuhkamaksut lisäisivät verotuksen alueellista vaihtelua ja polttoaineveronkorotukset toisivat kuljetuskustannuksia ammattiliikenteelle, mikä taas heikentäisi kilpailukykyä.
Vähäpäästöisten työsuhdeautojen määrää kasvatetaan niiden verotusarvoa alentamalla. Sähkö- ja kaasukäyttöisten paketti- ja kuorma-autojen yleistymistä vauhditetaan hankintatuella. Latausinfratuki kohdistetaan taloyhtiöiden lisäksi myös työpaikkakiinteistöjen latausinfran kehittämiseen ja pientalojen latauspaikkojen rakentamiseen. Autokannan uusiutumisen nopeuttamiseksi ehdotetaan lisäksi toistuvia romutuspalkkiokampanjoita.
Väyläinvestointien lisääminen
Nykyistä suurempien raskaan kaluston kuormien myötä pystyttäisiin vähentämään tarvittavien ajoneuvojen määrää. Liittymäalueilla ei kuitenkaan ole vielä mahdollista kulkea näillä pidemmillä ajoneuvoyhdistelmillä. Tämä tarkoittaa investointeja tieverkon kehittämiseen, jotta pidempien ajoneuvoyhdistelmien liikennöinti onnistuu myös liittymäkohdissa.
Liikenteen kunnossapidon määrärahojen nostaminen
Raideliikenteen kehittämiseen ja linja-autokannan lisäämiseen ehdotetaan nykyistä suurempia investointeja suurilla ja keskisuurilla kaupunkialueilla, joissa joukko- ja kaukoliikenteen arvioidaan kasvavan entisestään. Näiden alueiden ulkopuolella joukkoliikennejärjestelyjen hajanaisuus vaikeuttaa kehittämistä, koska tehtävänjako ei ole kaikilta osin aivan selkeä valtion ja kuntien välillä.