Kategoriat
Yhä useampi automerkki on ilmoittanut tekoälysovelluksen käyttöönotosta valmistamissaan ajoneuvoissa. Käytännössä kaikki tekoälysovellukset toimivat puheohjauksella, ja useimmiten kyseessä on ChatGPT.
Megatrendi
Tekoälyn käyttö yleistyy kovaa vauhtia, joten kyse vaikuttaa selkeästi olevan todellisesta megatrendistä. Ja mikä siinä, tarjoaahan generatiivinen (luova) tekoäly toimivia työvälineitä esimerkiksi rutiiniluonteisten tehtävien hoitamiseen, toimivuutta logistiikkaan, tietoa, viihdettä ja annoksen luovuuttakin.
Meidän on annettu ymmärtää, että kehittyvän tekoälyn käyttö mullistaa tapamme vuorovaikuttaa esimerkiksi koneiden kanssa. Niinpä tekoäly, ainakin jonkin asteista, alkaa löytyä yhä useammasta laitteesta. Esimerkkinä uusimmat kodinkoneet.
Olen viime aikoina yhä useammin löytänyt itseni puuhastelemasta tekoälyn kanssa. Lähiaikoina käyttöni tulee laajenemaan maksullisen sovellusversion hankkimisen myötä. Käyttö muuttunee harjoittelu- ja tutustumisvaiheen jälkeen entistä määrätietoisemmaksi ja hyötypainotteisemmaksi toiminnaksi.
Puheohjauksella
Viimeisimpänä lisäyksenä laajenevan tekoälykäytön (vielä) lyhyeen historiaan on ilmaantunut AI:n (Artificial Intelligence) hyödyntäminen autoissa tai ylipäätänsä ajoneuvoissa. Niin, kysehän oli vuorovaikutuksesta koneiden kanssa, mutta ehkä ei ihan samaan tapaan kuin vuonna 2003 ensi-iltansa saaneessa elokuvassa Terminator 3 – Koneiden kapina…
Autoa kuljettavan henkilön tulee keskittyä ajamiseen, pitää kommunikoinnin tekoälyn kanssa tapahtua jollain muulla tapaa kuin kirjoittamalla. Vaatimus on, että kuljettajan ei tarvitse käyttää käsiään eikä siirtää katsettaan tiestä.
Tässä avuksi ovat tulleet eri puheohjaus- tai puheavustinsovellukset, kuten Microsoft Azure tai Amazon Alexa. Lisäksi markkinoilla on muitakin, vastaavan tapaisia ominaisuuksilla varustettuja puheohjauksia tai -avustimia, joita on viime aikoina integroitu ChatGPT-ympäristöön.
Taustalla syväoppiminen
Puheohjaustoiminnolla on mahdollista käyttää tai ohjata muun muassa auton informaatio- ja viihdejärjestelmää, paikannusta ja navigointia sekä ilmastointi-/lämmityslaitetta. Lisäksi tekoäly pystyy yllättävän ripeästi vastaamaan ainakin yleistasoisiin tietokysymyksiin. Taustalle tietoa on kerätty ja tallennettu mittavia määriä muun muassa kirjoista, artikkeleista, julkaisuista, verkkosivuilta, chateista ja blogeista. ChatGPT:n mukaan tekoälysovelluksen taustalla toimii syväoppiminen, joka perustuu neuroverkkoihin. Tiettävästi inspiraatio neuroverkkojen kehittämiseen on saatu mallintamalla ihmisaivoja.
Käyttö laajenemassa
Jatkossa tekoäly osannee antaa enemmän tietoa liittyen esitettyihin kysymyksiin. Tekoälyn tietopohja ja soveltamiskyky on kaiken aikaa kasvussa.
Niinpä se voi olla avuksi, seuraksi ja hyödyksi ajomatkalla. Lisäksi se voi osallistua keskusteluihin, selvittää kinkkisiäkin tiedusteluja taikka kysymyksiä sekä vastaanottaa ajoneuvokohtaista tietoa.
Tulevaisuudessa luovan tekoälyn panosta tultaneen lisäämään kuljettajaa avustavissa ADAS-järjestelmissä ja loogisena jatkumona myös autonomiseen ajamiseen liittyvissä aspekteissa.
Tämä kaikki toteutetaan kuljettajan ja matkustajien viihtyvyyden lisäämiseksi, matkustusajan ja/tai energiankulutuksen optimoimiseksi ja turvallisuuden maksimoimiseksi.
Uusiin autoihin
Aivan viime aikoina yhä useampi automerkki on ilmoittanut, että tekoälysovellus otetaan tai on otettu käyttöön uusissa autoissa tietystä ajankohdasta lähtien.
Autossa toimiakseen tekoäly tarvitsee edellä kuvaillun ääniohjaustuen ja modernin, tehokkaalla prosessoriteknologialla varustetun tietoviihdelaitteiston asianomaisella ohjelmistotuella sekä luonnollisesti internet-yhteyden.
Tekoälysovellus voidaan käynnistää esimerkiksi sanomalla ”Hey Opel”, ”Hello IDA” (Volkswagen) tai ”Hi Mercedes”. Tai kuten todettua, jotain (tiettyä) painiketta tai nappulaa käyttämällä.
Kyse ei pelkästään ole kalliiden luksus- tai edustusautojen varusteesta, sillä esimerkiksi Volkswagen ilmoitti jo keväällä, että kahdeksannen sukupolven Volkswagen Golf tulee faceliftin myötä saamaan päivitetyn tietoviihdelaitteiston puheohjauksella ja ChatGPT-käytettävyydellä.
Volkswagenilla yhteys toimiakseen vaatii joko VW Connect- tai VW Connect Plus-tilin.
Tietosuojalla tärkeä merkitys
Tekoälyn käyttö on auton kuljettajalle selkeän suoraviivaista: puheohjaustoiminto aktivoidaan joko puhekäskyllä tai ohjauspyörässä olevalla painikkeella. Mikäli järjestelmä ei kykene vastaamaan kuljettajan tekemään pyyntöön tai tiedusteluun, pyyntö välitetään anonyymisti tekoälylle.
Tekoälyllä ei ole pääsyä auton tietoihin tai käyttäjän henkilökohtaisiin tietoihin.
Kattavan tietosuojan varmistamiseksi kaikki välitetty data ja vuorovaikutustieto poistetaan heti käsittelyn jälkeen.
Esimerkiksi Mercedes-Benz kertoo, että se säilyttää täyden hallinnan taustalla olevista IT-prosesseista. Kerätyt äänikomentotiedot tallennetaan Mercedes-Benzin mukaan Intelligent Cloud-pilvitiedostoon, jossa ne ensi töiksi anonymisoidaan, jolloin henkilötietoja ei voi tunnistaa.
Tekoälystä ja sen vyörystä ollaan montaa mieltä, mutta varsin usean asiantuntijan näkemyksen mukaan luova tekoäly mahdollistaa täysin uusia toimintatapoja, parempia palveluja kyeten ottamaan ihmismielen kannalta toistuvia ja työlääksi koettuja rutiinitehtäviä hoitaakseen ehkä tällä tavalla parantaen henkilöstön työhyvinvointia. Toisaalta tekoäly voi hyvinkin uhata tiettyjen työtehtävien jatkuvuutta.
Mutta onko tekoäly juuri niin älykäs, kuin sitä luovat henkilöt ovat tai ovat olleet? Ja voiko tekoälyn suhteen mitenkään käyttää samaa vertausta kuin tulen suhteen, jonka osuvasti sanotaan olevan hyvä renki mutta huono isäntä?
Niin tai näin, tekoäly-yhteys on kovaa vauhtia tulossa myös autoihin, ja kun se on käytettävissä, sitä varmasti myös käytetään.