SATL SATL
Suomen Autoteknillinen Liitto
  • Yhteystiedot
  • Kirjaudu sisään
  • SATL.fi
  • Ostoskori
  • Suomeksi
  • På Svenska
  • In English
  • Yhteystiedot
  • Kirjaudu sisään
  • Ajankohtaista
    • Uutiset
    • Mediatiedotteet
    • Suomen Autolehti
    • Autoalan tiedotteet
  • Jäsenille
    • Yhteistyökumppanit ja jäsenedut
      • A-Katsastus
      • Otavamedia
      • Sokos Hotellit
      • St1
      • Suomen Autolehti
    • Jäsenhankintakampanja
    • Satelliitti-jäsenlehti
    • Jäsenjärjestönä mukana toiminnassa
    • Paikallisyhdistykset
    • FISITA
    • Jäsenrekisterin extranet
    • Päivitä jäsentietojasi
    • Apurahat
    • Kiertokirjeet
    • Osaamisen kehittäminen
      • Tallennetut SATL-webinaarit
      • Paikallisyhdistysten WordPress-sivuston ylläpidon ohjeita
    • Verkkokauppa
    • Sähköinen Suomen Autolehti
  • Osaamisen kehittäminen
    • Koulutukset
    • Seminaarit
    • Verkkokurssit
    • Webinaarit
    • Oppaat
    • EU-hanke 2018
  • Tapahtumat
    • Tapahtumapäivät
    • Kaikki tapahtumat
  • Kirjat ja tuotteet
    • Kirjat
      • Ajoneuvotekniikka
      • Bosch – teknistä tietoutta
    • Muut tuotteet
  • Blogi
  • SATL
    • Tietoa SATL:sta
    • Hae jäsenyyttä
    • Yhteystiedot
    • Toimihenkilöt
    • Liittohallituksen yhteystiedot
    • Yhteydenottolomake
    • Säännöt
    • Tilaa SATL:n uutiskirje

Etusivu / Blogi / Moottoripyörätekniikka / Blogi: Vetykäyttöinen Kawasaki

Blogi: Vetykäyttöinen Kawasaki 4.10.2024 Juha Kiiskinen

Kategoriat

  • Moottoripyörätekniikka
  • Polttoaineet

Kawasaki on kehittänyt vetykäyttöisellä polttomoottorilla varustetun moottoripyörän prototyypin, jonka perustana käytetään Ninja H2-mallia. Projekti on hiljattain käynnistynyt ja tuotantoon mahdollisesti vietäviä ratkaisuja saadaan odotella 2030-luvun alkuun.

Hiilidioksidipäästöt syyniin

Lähivuosina myös moottoripyörien tuottamiin CO2-päästöihin tullaan kiinnittämään enemmän huomiota.

Japanilainen Kawasaki on aloittanut valmistautumisen ilmeisen hyvissä ajoin tuomalla markkinoille hybridikäyttöisen moottoripyörän voimalinjan. Siinä käytetään 451 kuutiosenttimetrin kaksisylinteristä polttomoottoria teholtaan 43,5 kW. Bensiiniä polttavan moottorin tukena palvelee kestoteholtaan 7 kilowatin sähkömoottori. Tämä saa käyttövoimansa 50,4 voltin nimellisjännitteen omaavasta litiumioniakusta. Akun virtakapasiteetiksi ilmoitetaan 27,2 Ah, mutta onko tuo kaikki hyödynnettävissä, ei käy ilmi. Satulan alle sijoitettu litiumioniakku painaa 13 kg.

Kawasakin 2-sylinterinen 451 kuutiosenttimetrin moottori on osa hybridivoimalinjaa. Polttomoottorin teho on 43,5 kW ja sitä avustavan sähkömoottorin jatkuva teho puolestaan 7 kW (kuva: Kawasaki).

Pieni kulutus, suuri suorituskyky

Kawasakin mukaan kehitetty hybriditekniikka mahdollistaa 250 kuutioisen moottorin polttoaineenkulutuksen tarjoten Supersport-luokan suorituskyvyn. 

Hybridikäyttöisellä Kawasakilla voi pienillä vaihteilla ajaa sähkökäyttöisesti hiljaista vauhtia ja peruuttaakin lyhyitä matkoja. Sähkömoottori onkin varsin helppo laittaa pyörimään myös toiseen suuntaan.

Hybridimoottoripyörän litiumioniakku on koteloineen asetettu satulan alle. Akun nimellisjännite 50,4 V ja se painaa 13 kg. Johtimien väriksi on valittu violetti (kuva: Kawasaki).

7 kilowatin sähkökone toimii autoista tutun käynnistingeneraattorin tavoin, jolloin erillisestä käynnistimestä on voitu luopua.

Hybriditekniikan käyttöönoton lisäksi Kawasaki on aloittanut vetykäyttöisen moottoripyörän kehitystyön.

Perustana Ninja H2

Kawasakin vetykäyttöisen prototyypin perustana on Ninja H2:n mekaanisesti ahdettu 998 cm3 nelisylinterinen rivimoottori. Aikanaan tämä voimakas moottori esiteltiin Suomen Autolehdessä.

Ahtimella varustettu moottori kaiketi valittiin vetykoneen riittävän ilmansaannin varmistamiseksi.

Vety-Ninjan prototyypissä on moottori siis muutettu toimimaan nestemäisen hiilivedyn sijasta vedyllä, joka bensiinin imusarjasuihkutuksen sijaan ruiskutetaan suoraan sylintereihin. Mitä muita muutoksia moottoriin on tehty, ei käy ilmi.

Vety-Kawasakin vetysäiliöt on naamioitu sivulaukuiksi. Äänenvaimennin näyttää varsin muhkealta, koska kyse on polttomoottorista. Pakokaasupäästöt ovat valtaosin vettä (kuva: Kawasaki).

Kawasakin mukaan vetykäyttöisen moottoripyörän polttomoottori tuottaa kuljettajille miellyttäviä tuntemuksia ja sykkiviä ahaa-elämyksiä, joista nautitaan kaasua auki käännettäessä.

Pakokaasupäästöt ovat pääasiassa H2O:ta eli vettä, mutta mukana on myös vähäinen määrä hiilidioksidia. Tämä on seurausta koneen voitelusta, sillä pieni määrä moottoriöljyä aina pääsee palotiloihin.

Polttoon tarkoitetun vedyn kemiallinen tunnus on H2, joten prototyypin perustaksi valittu Ninja H2-malli sopii oikein hyvin tähän kokonaisuuteen.

Vety-Ninjaan on rakennettu vetysäiliöt, jotka on ovelasti naamioitu näyttämään kovilta satulalaukuilta. Säiliöiden lisäksi tarvitaan vetypolttoaineen syöttöjärjestelmä. Toki myös tämä on otettu huomioon prototyypin yksityiskohtien toteutuksessa.

Tähtäimessä hiilineutraalius

Tässä on kuitenkin kyse vasta prototyypistä, jonka kehitystyö käynnistyi viime vuonna. Niinpä Kawasaki toteaakin, että tie markkinoille ja sarjatuotantoon on pitkä ja kenties mutkikaskin. Suunnitelmien mukaan vetyä polttoaineenaan hyödyntävä moottoripyörä olisi tuotannossa 2030-luvun alkupuolella ollen osaltaan takaamassa valmistajan hiilineutraalia tulevaisuutta.

Kawasaki Ninja H2 modattuna vetykäyttöiseksi. HySE on lyhenne sanoista Hydrogen Small mobility & Engine technology tarkoittaen suurien japanilaisvalmistajien vetykäyttöisten moottoreiden kehitysyhteistyötä (kuva: Kawasaki).

Toki aikataulumuutokset voivat olla mahdollisia, onhan esimerkiksi polttoaineen jakeluverkon toteuttaminen vasta aluillaan. Lisäksi on syytä tarkkailla, millä tavoin päästömääräykset elävät eri puolilla maailmaa.

Vetytalous heräilemässä

Vetytaloutena Japani kuuluu edelläkävijöihin, mutta Suomessakin on alettu heräilemään vetyteknologian kaupallisten sovellusten kysynnän kasvuun. Vedyn avulla tuulivoimaloiden tuottamaa energiaa voidaan varastoida ja myöhemmin konvertoida sähköksi tai lämmöksi.

Vedystä on mahdollista valmistaa muitakin tuotteita. Lisäksi on suunniteltu vedyn avulla tuotettavan hiilineutraalia maakaasua, jota sitten käytettäisiin vaikkapa liikenteen polttoaineena.

Prototyyppiä on testattu vaihtelevissa olosuhteissa mukaan luettuna Suzukan radalla ajettu endurance-tyyppinen 8 tunnin kisa (kuva: Kawasaki).

Vetyä valmistetaan elektrolyysin avulla erottamalla vedestä. Lähes poikkeuksetta tässä käytetään uusiutuvaa sähköenergiaa. Prosessin sivutuotteena syntyy happea ja lämpöä.

Harjavaltaan on valmistumassa vihreän vedyn tuotantolaitos. Laitos mahdollistaa uusiutuvan energian varastoimisen vetyyn, jota voidaan hyödyntää sellaisenaan, jatkojalostaa tai muuttaa takaisin sähköksi.

Juha Kiiskinen JK- Textservice

Kirjoittajan arkisto
  • juha@textservice.fi
Avainsanat: H2, Moottoripyörä, vety, VetypolttomoottoriJaa:
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Artikkelien selaus

Blogi: Aurora-älytiehanke
Blogi: AFIR-asetus

Suomen Autoteknillinen Liitto

Köydenpunojankatu 8, 00180 Helsinki
puh. 09 694 4724
satl@satl.fi

Toimihenkilöt
Laskutusosoitteet

  • SATL Facebook
  • SATL LinkedIn
  • SATL Instagram

Tietoa SATL:sta

Suomen Autoteknillinen Liitto ry (SATL) on autoalan ammattilaisten ja asiantuntijoiden yhteistyö- ja koulutusjärjestö.

SATL toimii jäsenyhdistystensä kattojärjestönä, jonka tavoitteena on ylläpitää ja kehittää koko autoalan osaamista ja ammattitaitoa.

Lue lisää

Sisältö

  • Ajankohtaista
    • Uutiset
    • Mediatiedotteet
    • Suomen Autolehti
    • Autoalan tiedotteet
  • Jäsenille
    • Yhteistyökumppanit ja jäsenedut
      • A-Katsastus
      • Otavamedia
      • Sokos Hotellit
      • St1
      • Suomen Autolehti
    • Jäsenhankintakampanja
    • Satelliitti-jäsenlehti
    • Jäsenjärjestönä mukana toiminnassa
    • Paikallisyhdistykset
    • FISITA
    • Jäsenrekisterin extranet
    • Päivitä jäsentietojasi
    • Apurahat
    • Kiertokirjeet
    • Osaamisen kehittäminen
      • Tallennetut SATL-webinaarit
      • Paikallisyhdistysten WordPress-sivuston ylläpidon ohjeita
    • Verkkokauppa
    • Sähköinen Suomen Autolehti
  • Osaamisen kehittäminen
    • Koulutukset
    • Seminaarit
    • Verkkokurssit
    • Webinaarit
    • Oppaat
    • EU-hanke 2018
  • Tapahtumat
    • Tapahtumapäivät
    • Kaikki tapahtumat
  • Kirjat ja tuotteet
    • Kirjat
      • Ajoneuvotekniikka
      • Bosch – teknistä tietoutta
    • Muut tuotteet
  • Blogi
  • SATL
    • Tietoa SATL:sta
    • Hae jäsenyyttä
    • Yhteystiedot
    • Toimihenkilöt
    • Liittohallituksen yhteystiedot
    • Yhteydenottolomake
    • Säännöt
    • Tilaa SATL:n uutiskirje

Pikalinkit

  • Hae jäsenyyttä
  • Paikallisyhdistykset
  • Jäsenrekisterin extranet
  • Yhteydenottolomake
  • Tilaus- ja toimitusehdot
  • Tietoa evästeistä
  • Tietosuojaseloste