SATL SATL
Suomen Autoteknillinen Liitto
  • Yhteystiedot
  • Kirjaudu sisään
  • SATL.fi
  • Ostoskori
  • Suomeksi
  • På Svenska
  • In English
  • Yhteystiedot
  • Kirjaudu sisään
  • Ajankohtaista
    • Uutiset
    • Mediatiedotteet
    • Suomen Autolehti
    • Autoalan tiedotteet
  • Jäsenille
    • Yhteistyökumppanit ja jäsenedut
      • A-Katsastus
      • Otavamedia
      • Sokos Hotellit
      • St1
      • Suomen Autolehti
    • Jäsenhankintakampanja
    • Satelliitti-jäsenlehti
    • Jäsenjärjestönä mukana toiminnassa
    • Paikallisyhdistykset
    • FISITA
    • Jäsenrekisterin extranet
    • Päivitä jäsentietojasi
    • Apurahat
    • Kiertokirjeet
    • Osaamisen kehittäminen
      • Tallennetut SATL-webinaarit
      • Paikallisyhdistysten WordPress-sivuston ylläpidon ohjeita
    • Verkkokauppa
    • Sähköinen Suomen Autolehti
  • Osaamisen kehittäminen
    • Koulutukset
    • Seminaarit
    • Verkkokurssit
    • Webinaarit
    • Oppaat
    • EU-hanke 2018
  • Tapahtumat
    • Tapahtumapäivät
    • Kaikki tapahtumat
  • Kirjat ja tuotteet
    • Kirjat
      • Ajoneuvotekniikka
      • Bosch – teknistä tietoutta
    • Muut tuotteet
  • Blogi
  • SATL
    • Tietoa SATL:sta
    • Hae jäsenyyttä
    • Yhteystiedot
    • Toimihenkilöt
    • Liittohallituksen yhteystiedot
    • Yhteydenottolomake
    • Säännöt
    • Tilaa SATL:n uutiskirje

Etusivu / Blogi / Moottoripyörätekniikka / Kaksipyöräisten toiminnallisuus ja turvallisuus – elektroniikka hallinnoi

Kaksipyöräisten toiminnallisuus ja turvallisuus – elektroniikka hallinnoi 2.05.2022 Juha Kiiskinen

Kategoriat

  • Moottoripyörätekniikka

Ajoneuvoissa elektroniikan merkitys on kasvanut kaiken aikaa. Tämä koskee myös kaksipyöräisiä, lähtien skoottereista ja päätyen rentojen kruisereiden kautta kiihkeisiin katusportteihin.

Elektroniikalla keskeinen rooli

Elektroniikan ja se toimintoja kontrolloivien ohjelmistojen merkitys on kasvavassa roolissa myös kaksipyöräisissä. Tähän ajoneuvoryhmään kuuluvat moottoripyörät, skootterit ja mopot.

Kaksipyöräisten moottorinohjaus on järjestetty samaan tapaan kuin autoissa tai muissa ajoneuvoissa. Tunnistimien ja antureiden välityksellä kerätään tietoa moottorin toiminnasta ja toimintaolosuhteista.

Tehokkaan moottoripyörän (BMW S 1000 RR) dynaaminen takapyörän luistonesto, johon moottorin tehosäädön lisäksi osallistuvat IMU-inertiamittausyksikkö ja ABS-jarrujen keskusyksikkö, joka välittää tiedon etu- ja takapyörän liiketilasta (kuva: BMW Motorrad).

Kerättyä tietoa verrataan moottorinohjauksen muistilohkoihin tallennettuun dataan. Tämän perusteella moottorinohjauksen toimilaitteille annetaan kuhunkin tilanteeseen sovitettuja ohjauskomentoja. Näin kaksipyöräisten voimalaitteet saadaan säädettyä ja kalibroitua kiristyviin pakokaasu- tai melupäästömääräyksiin.

Kuljettajaa avustaen

Viime aikoina autoissa on alettu käyttää kehittynyttä tunnistinteknologiaa esimerkiksi erilaisten tutkien muodossa. Auton eteen sijoitettu tutka monitoroi edessä olevaa tilaa tällä tavoin ohjaten esimerkiksi mukautuvaa vakionopeussäädintä.

Dynaamisen luistoneston tapauksessa kyse ei pelkästään ole tehokkaista moottoripyöristä, sillä myös skoottereista löytyy vastaavanlaisia toteutuksia, kuten kuvan Honda SH125 osoittaa (kuva: Honda).

Taaksepäin suunnattu tutka tai tutkat vahtivat niin sanottua kuollutta kulmaa. Tutkien ohjaukseen on alettu käyttää varsin kehittynyttä elektroniikkaa. Ajoneuvoteollisuuden tähtäimessä onkin kehittää edullista ja luotettavaa sensoriikkaa sekä intuitiivista tekoälyä tulevia robottiautoja ja vastaavia ajatellen.

Edellä kuvatun kaltaisia kuljettajaa avustavia laitteita on tullut tai on saatavilla uusimpiin moottoripyörämalleihin.

Myös rakenteet ovat kehittyneet

Toki kaksipyöräisten renkaat, runkorakenteet, jousituskomponentit ja jarrut myös ovat kehittyneet.

Usein etujarrussa on voitu siirtyä käyttämään niin sanottuja radiaalipääsylintereitä, joiden myötä saavutetaan parempi jarrutustuntuma etenkin kahdella jarrusatulalla ja -levyllä varustetussa keulassa.

Tutkat ovat tulleet jäädäkseen myös kaksipyöräisiin. Tässä Ducati V4 Granturismon kuolleen kulman valvontaan käytetty takatutka (kuva: Ducati).

Lisäksi lukkiutumaton jarrujärjestelmä, tutummin ABS-jarrut, alkavat yhä useammassa tapauksessa olla pakollinen varuste kaksipyöräisissäkin, tästä EU-tyyppihyväksyntä on pitänyt huolen.

Rungot ovat aikaisempaa laadukkaampia, ja etenkin katupyörissä painopiste on asemoitu varsin matalalle. Iskunvaimennus voi olla varustettu aktiivitoiminnalla, jonka tehtävänä on ehkäistä moottoripyörän kuljettajalle yllätyksenä tuleva pompahtelu tai nyökkiminen.  

Mekaaninen yhteys katkaistu

Kaksipyöräisten moottoreiden kehittämä tehot ovat vuosikymmenestä toiseen kasvaneet kaiken aikaa, mutta fysiikan lait ovat pysyneet samoina.

Tässäkin on elektroniikka otettu avuksi. Kaasukahvalta ei enää ole mekaanista yhteyttä vaijerin välityksellä tehonsäätöön, johon aikaisemmin käytettiin kaasuttimia.

Kaasukahvan ja tehonsäädön mekaaninen vaijeriyhteys on korvattu sähköllä ja ohjelmoitujen lastuaivojen päättelykyvyllä. Kriittisessä tilanteessa kaasuläpät voivat mennä kiinni päin, vaikka kuljettaja kaasukahvan välityksellä olisi toista mieltä. Tässä Suzuki GSX-R1000 muutaman vuoden takaa (kuva: Suzuki).

Nykyisin puhutaan kaasuläppärungoista, joiden kaasuläppiä käytetään sähkökäyttöisen servomoottorin välityksellä. Systeemi on merkistä riippuen saanut lentotekniikkaslangilta kuulostavan nimen Throttle-by-Wire tai Ride-by-Wire.

Useita ajo- tai käyttötiloja

Kuljettajalla on mahdollisuus valita ajotaitoihinsa, mieltymyksiinsä ja olosuhteisiin sopiva ajo- tai käyttötila. Useimmiten valinta tapahtuu vasemmalla käden peukalolla ohjaustangon painike- tai kytkinrykelmästä.

Miedompi tai rauhallisempi ajo- tai käyttötila muuttaa kaasun interventiota ja moottorin käyttäytymistä pehmeämpään ja letkeämpään suuntaan. Tällä tavoin tehontuotto on maltillisempaa kuin reunaehtojen perusteella voisi päätellä. Näin halutaan estää takapyörän luistaminen, mikä voisi johtaa hallitsemattomaan tilanteeseen ja pahimmillaan onnettomuuteen.

Kuljettajan vasemmalle käden peukalolle on tullut ajo- tai käyttötilan valintaan ja operointiin liittyviä lisätehtäviä. Tässä KTM 790 Duke, jonka valikoista löytyy neljä erilaista tilaa, joista kukin muuttaa kaasun interventiota ja moottorin toimintaa (kuva: KTM).

Sekä etu- että takapyörässä on tunnistin, joka seuraa pyörän liiketiloja. Käytännössä nämä tunnistimet ovat samoja kuin ABS-jarruissa käytetyt anturit. Mikäli takapyörä pyrkii pyörimään etupyörää nopeammin, tehonsäätö kuristaa kaasuläppiä sulkeutumissuuntaan, vaikka kuljettaja kaasukahvan välityksellä olisi toista mieltä.

Keksintö nimeltä IMU

Yhä useammin on alettu käyttää kaksipyöräisen turvallisuutta edistävää IMU-inertiamittausyksikköä.

IMU on lyhenne sanoista Inertial Measurement Unit.

IMU:n tehtävänä on mitata kaksipyöräisen liiketiloja kolme akselin suhteen kuuteen eri suuntaan, kuten kääntyminen, rullaus ja kallistus sekä pitkittäiset ja pystysuuntaiset kiihtyvyydet.

Kaksipyöräisissä on yhä useammin alettu käyttää turvallisuutta edistävää IMU-inertiamittausyksikköä, jonka tehtävänä on mitata moottoripyörän liiketiloja kolme akselin suhteen kuuteen eri suuntaan. Esille nostetuista komponenteista IMU on taustalla oleva pienempi (kuva: Bosch).

Toiminnassaan IMU hyödyntää pintamikromekaniikan mittauselementtejä. Kääntymisnopeusanturin mittauselementti toimii Coriolis-periaatteen mukaisesti. Tarkemmin syynättynä tämä tarkoittaa, että anturissa käytetään värähtelevän massan inertiavoimaa pyörivässä järjestelmässä. Varsin korkean 25 kHz resonanssitaajuuden ja suljetun käyttö- ja arviointiyksikkönsä ansiosta mittauselementti on käytännössä tunteeton mekaanisille häiriöille. Kiihtyvyydet mitataan mikromekaanisten rakenteiden kapasitiivisen muutoksen perusteella sadasosasekunnin välein.

Tiivistettynä IMU-inertiamittausyksikkö parantaa moottoripyörän turvallisuutta, ja yksikön välittämää dataa käytetään muun muassa ABS-jarrujen esiasetuksiin, optimaalisen vetopidon hallinnan ohjaukseen ja keulimisen ehkäisemiseen.

Juha Kiiskinen JK- Textservice

Kirjoittajan arkisto
  • juha@textservice.fi
Jaa:
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Artikkelien selaus

Nissan Juke Hybrid – Kehittynyt monitilavaihteisto ja kolme moottoria
Austro AE300-lentomoottori – Maantieltä taivaalle

Suomen Autoteknillinen Liitto

Köydenpunojankatu 8, 00180 Helsinki
puh. 09 694 4724
satl@satl.fi

Toimihenkilöt
Laskutusosoitteet

  • SATL Facebook
  • SATL LinkedIn
  • SATL Instagram

Tietoa SATL:sta

Suomen Autoteknillinen Liitto ry (SATL) on autoalan ammattilaisten ja asiantuntijoiden yhteistyö- ja koulutusjärjestö.

SATL toimii jäsenyhdistystensä kattojärjestönä, jonka tavoitteena on ylläpitää ja kehittää koko autoalan osaamista ja ammattitaitoa.

Lue lisää

Sisältö

  • Ajankohtaista
    • Uutiset
    • Mediatiedotteet
    • Suomen Autolehti
    • Autoalan tiedotteet
  • Jäsenille
    • Yhteistyökumppanit ja jäsenedut
      • A-Katsastus
      • Otavamedia
      • Sokos Hotellit
      • St1
      • Suomen Autolehti
    • Jäsenhankintakampanja
    • Satelliitti-jäsenlehti
    • Jäsenjärjestönä mukana toiminnassa
    • Paikallisyhdistykset
    • FISITA
    • Jäsenrekisterin extranet
    • Päivitä jäsentietojasi
    • Apurahat
    • Kiertokirjeet
    • Osaamisen kehittäminen
      • Tallennetut SATL-webinaarit
      • Paikallisyhdistysten WordPress-sivuston ylläpidon ohjeita
    • Verkkokauppa
    • Sähköinen Suomen Autolehti
  • Osaamisen kehittäminen
    • Koulutukset
    • Seminaarit
    • Verkkokurssit
    • Webinaarit
    • Oppaat
    • EU-hanke 2018
  • Tapahtumat
    • Tapahtumapäivät
    • Kaikki tapahtumat
  • Kirjat ja tuotteet
    • Kirjat
      • Ajoneuvotekniikka
      • Bosch – teknistä tietoutta
    • Muut tuotteet
  • Blogi
  • SATL
    • Tietoa SATL:sta
    • Hae jäsenyyttä
    • Yhteystiedot
    • Toimihenkilöt
    • Liittohallituksen yhteystiedot
    • Yhteydenottolomake
    • Säännöt
    • Tilaa SATL:n uutiskirje

Pikalinkit

  • Hae jäsenyyttä
  • Paikallisyhdistykset
  • Jäsenrekisterin extranet
  • Yhteydenottolomake
  • Tilaus- ja toimitusehdot
  • Tietoa evästeistä
  • Tietosuojaseloste